וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

מחקר "כללית": ירידה של 92% בתחלואה הקשה בקרב מתחסנים

14.2.2021 / 19:04

מסקירת נתונים של כ-1.2 מיליון בני אדם, שמחצית מהם התחסנו, עולה כי המחוסנים חלו באופן קשה ב-92% פחות מאלו שלא התחסנו. כמו כן, נרשמה ירידה של 94% בהדבקה הכוללת תסמיני מחלה. יעילות החיסון נשמרת בכל קבוצות הגיל, לרבות בגילאי 70 ומעלה

בווידאו: פרופ' גמזו על המבצע לחיסון נגד קורונה בישיבת פוניבז'/צילום: ראובן קסטרו

ירידה של 92% בתחלואה הקשה בקורונה בקרב אנשים שהתחסנו - כך עולה היום (ראשון) במחקר ראשון מסוגו שנערך בקופת החולים כללית, בקרב מיליון ומאתיים אלף בני אדם. כמו כן, נמצאה ירידה של 94% בהדבקה הכוללת תסמיני מחלה. המחקר מצא כי יעילות החיסון נשמרת בכל קבוצות הגיל, לרבות בגילאי 70 ומעלה, שלא ניתן היה להעריך בה את יעילות החיסון במחקר הקליני בשל היקפו המוגבל.

החוקרים סקרו נתונים של כ-600 אלף מתחסנים בגילאי 16 ומעלה, מהם כ-170 אלף מתחסנים בגילאי 60 ומעלה, וכ-430 אלף מתחסנים בגילאים נמוכים יותר. קבוצת המתחסנים נבחנה מול קבוצת ביקורת של כ-600 אלף לא מחוסנים שהותאמה בקפידה, כך שכל מתחסן נבחן ביחס לאדם לא מחוסן, הדומה לו בסדרה ארוכה של מדדים כמו: רמת הסיכון להדבק, רמת הסיכון לפתח מחלה קשה, מצב בריאות ועוד.

נתוני מכון כללית למחקר מצביעים על יעילות גבוהה של החיסון בתקופה של שבעה ימים ויותר לאחר קבלת המנה השנייה, ומוסיפים מידע למניעת תחלואה קשה בקורונה, תוצאה שהיא נדירה בניסוי הקליני של חברת פייזר. למעשה, בהרצות האחרונות נמצא כי היעילות נגד מחלה קשה שבוע לאחר המנה השנייה נעה בין 99%-91%.

מתחם חיסונים נגד קורונה בפתח תקווה, 21 בינואר 2020. רויטרס
"החיסון יעיל ביותר ומונע תחלואה קשה". מתחם חיסונים נגד קורונה בפתח תקווה/רויטרס

"תוצאות אלה הינן סנונית ראשונה בסדרה של תוצאות מחקריות, שמשלים מכון כללית למחקר להערכת יעילות החיסון בקבוצות ומתארים שונים", סיפר פרופ' רן בליצר, מנהל מכון כללית למחקר. "במשך שבועות פיתחנו כלים ושיטות להתמודד עם ההטיות הרבות המאפיינות מחקר הערכה מסוג זה, בנתונים שמבוססים על נתוני עולם אמיתי, תוך ניטרול הטיות כנדרש ממחקר קליני".

פרופ' בליצר הוסיף כי "היה עלינו להתמודד עם אתגרים הקשורים בהבדלים הברורים בין אוכלוסיות המתחסנים והלא-מתחסנים והשינוי בהם לאורך זמן, כמו גם עם השפעות הסגר שהוטל והוסר במהלך אותה התקופה". לדבריו, "יחד עם עמיתינו מאוניברסיטת הרווארד ביצענו סדרה של בדיקות לתקף את התוצאות, וכעת עולה בצורה חד משמעית כי החיסון נגד קורונה של חברת פייזר יעיל ביותר בחיים האמיתיים שבוע לאחר המנה השנייה, בדיוק כפי שנמצא במחקר הקליני".

מתן חיסון נגד קורונה במתחם חיסונים בירושלים. 7 בפברואר 2021. רויטרס
היעילות נגד מחלה קשה נעה בין 99%-91%. מתן חיסון נגד קורונה בירושלים/רויטרס

"יתר על כן - המגמות שאנו מזהים מלמדות שהמשך המעקב לשבועות נוספים לאחר המנה השנייה יגדיל משמעותית את היעילות הנמדדת של החיסון", הוסיף פרופ' בליצר. "בקרוב נוכל למסור הערכה מדויקת גם בעניין זה, באותה שיטה, ואנו צופים שנתוני היעילות אז יהיו גבוהים אף יותר".

לאור התוצאות ומשמעותן ולמרות שהמחקר עדיין מתנהל, פרסום תוצאות ראשוניות בשלב זה נועד להדגיש בפני האוכלוסייה שטרם התחסנה - כי החיסון יעיל ביותר ומונע תחלואה קשה. בעבודת המחקר שולבו ניתוחי רגישות רבים, על מנת לוודא שהטיות בנתונים התצפיתיים לא השפיעו על נתוני היעילות המדווחים. בקופת החולים כללית מסרו כי הם נתנו כבר יותר מ-3,200,000 מנות חיסון ראשונה ושניה.

מכבי: החיסון יעיל ב-93% למקבלי שתי המנות

מנתוני אגף המידע והבריאות הדיגיטלית בקופת החולים מכבי, שפורסמו בסוף השבוע האחרון, עלה כי יעילות החיסון למקבלי שתי המנות עומדת על 93%. לפי המידע של קופות החולים, נכון לשלב זה פחות מ-0.1% ממקבלי מנת החיסון השנייה חלו בקורונה. נכון ליממה האחרונה, 544 אנשים בלבד נדבקו בקורונה מקרב כ-523 אלף מחוסנים, שחלף יותר משבוע מאז קיבלו את מנת החיסון השנייה.

מכבי דיווחה כי מבדיקה שנערכה בקרב הנדבקים, רובם המוחלט סובלים מתסמינים קלים בלבד או כלל לא חווים תסמינים. מתוך הנדבקים, 15 מטופלים בלבד נזקקו לאשפוז בבית החולים, מתוכם ארבעה מוגדרים במצב קשה, שלושה במצב בינוני ושמונה במצב קל.

ראש חטיבת הבריאות במכבי, ד"ר מירי מזרחי-ראובני, סיפרה כי "הנתונים מוכיחים חד משמעית שהחיסון יעיל מאוד, ואין לנו כל ספק שבזכותו גם ניצלו חיים של ישראלים רבים. כיוון שיש תחלואה פעילה בקרב ילדים ונוער עד גיל 16 שלא ניתן לחסנם, ושהמוטציות של הנגיף מדבקות הרבה יותר, המשמעות היא שמי שלא יתחסן - יידבק, במוקדם או במאוחר".

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    4
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully