וואלה!
וואלה!
וואלה!
וואלה!

וואלה! האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

עלייה במשקל ומשבר נפשי: בצה"ל חוששים מהשלכות הקורונה על מתגייסי מרץ

עודכן לאחרונה: 7.3.2021 / 19:55

הסגרים הממושכים העלו את החשש מפני ירידה בכושר הגופני והתגברות בעיות נפשיות בקרב המתגייסים. לקראת הגיוס הקרוב, מפקדים הוכשרו לגלות ערנות לתחושות החיילים החדשים וצה"ל יערוך מחקר בנושא. גורמי רפואה מעריכים: הגיוס יסייע לקבל משמעות ולצאת מהמשבר

גיוס בני ישיבות בתל השומר, 22.3.2020. ראובן קסטרו
סובלים מהשלכות הסגרים. מתגייסים בבקו"ם, מרץ 2020/ראובן קסטרו

מחזור גיוס חודש מרץ לצה"ל יחל בשבוע הקרוב ועמו החששות של גורמי הרפואה, המפקדים וההורים מהשפעות משבר הקורונה על בני הנוער. בשנה החולפת מאז פרוץ המגיפה בישראל, נערים ונערות סובלים מהשלכות הסגרים, שמנעו מפגשים חברתיים, גרמו לחשיפה מוגברת למסכים, שיבשו את הרגלי השינה - והובילו לירידה בכושר הגופני.

לפני כמה שבועות פרסם צה"ל אגרת למפקדים בה קרא להם להגביר את הערנות למצבם של חיילים ומשרתי קבע בכלל ומתגייסים בפרט, על רקע המתח והעומס שיצר משבר הקורונה. גורמי רפואה בצה"ל חוששים כי שגרת המגיפה עלולה לגרום לעלייה במשקל, בעיות נפשיות ופגיעה בראייה בקרב משרתים ומועמדים לשירות ביטחון (מלש"בים).

תלמידים מפגינים נגד הלמידה מרחוק בכיכר רבין, תל אביב. 12 בנובמבר 2020. מרים אלסטר, פלאש 90, פלאש 90
בני נוער מוחים נגד הלמידה מרחוק, נובמבר 2020/פלאש 90, מרים אלסטר, פלאש 90

בצה"ל אמורים להשיק בקרוב מחקר שייבחן את השלכות המגיפה, בדגש על עלייה במשקל של חיילים. בין היתר ייבדק אם למתגייסים הטריים יש BMI (מדד שבוחן אם אדם נמצא במשקל תקין ביחס למינו, גילו וגובהו - א"ב) גבוה לעומת מחזור הגיוס המקביל אשתקד. בנוסף תיבחן גם ראייתם של המתגייסים.

החשש: היום שאחרי המשבר

לצד הבריאות הגופנית, גורמי רפואה טוענים כי במחזורי הגיוס האחרונים לא נרשמה עלייה בביקוש לבדיקות בריאות הנפש ביחס למחזורים קודמים. עם זאת, ההערכה היא שכמות הדיווחים תעלה במחזורים הבאים.

"אנחנו עושים הרבה מאוד פעילויות חינוך למפקדים, למשל בנושא עייפות פנדמית", הסביר גורם רפואי בצה"ל. "המטרה היא לאפשר לבטא שיח רגשי. חלקם חוו אובדן במשפחה, זו לא תקופה רגילה. אנחנו מכשירים את המפקדים איך ומה לחפש".

לדבריהם, ישנם מקרים בודדים של מלש"בים שסיפרו על הקושי עקב אובדן בן משפחה, או כתוצאה מכך שחלו בקורונה והחלימו.

לפי הגורמים, מחקרים מצביעים על כך שבתקופת משבר ואסון יש ירידה באובדנות, אך המצב עלול להתהפך עם היציאה מהמשבר. אז, "האדם לא צריך לדאוג להישרדות הפיזית שלו והוא מתחיל להתמודד עם הקשיים המנטליים", הסביר הגורם הרפואי.

הרמטכ"ל רב-אלוף אביב כוכבי ביקר ביום הגיוס לחיל השריון בשרשרת החיול בבסיס "תל השומר". 10 באוגוסט 2020. דובר צה"ל
ערנות מיוחדת. הרמטכ"ל כוכבי בשיחה עם מתגייסים, אוגוסט 2020/דובר צה"ל

בשנת 2020 נערכו כ-15 אלף מפגשים עם גורמי בריאות הנפש במסגרת הצבא, בדומה לשנה קודם לכן. המספר נשמר בזכות השימוש בשירותי הרפואה מרחוק, הכולל שיחות וידאו או טלפון.

לפי הנחיית חיל הרפואה, בצה"ל ימשיכו במתן רפואה מרחוק כדי בין היתר ברקע החשש מהחמרת מצבם של מטופלים פסיכיאטרים בעקבות הקורונה.

"אנחנו מניחים דגש לא רק על רווחה גופנית אלא גם נפשית", אמר הגורם הרפואי. הוא אף ציין כי אחת ההשערות בצבא היא שכניסתם של בני הנוער לשירות הצבאי והמפגשים החברתיים, כולל מסגרת חדשה, אמורה להועיל לבני הנוער. זאת, מאחר שהשירות מעניק להם מטרה חדשה לצד חשיפה מופחתת לחברה האזרחית - ואף הודות לשיעור המתחסנים הגבוה בצה"ל.

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    3
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully