וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

פנייה לרמטכ"ל: כפיית חיסונים על חיילים - פגיעה חמורה בזכויות יסוד

31.1.2021 / 16:10

במכתב שנשלח גם לשר הביטחון ולראש אכ"א, דרשה מועצת החירום למשבר הקורונה לטפל ב"לחצים פסולים" שמופעלים על חיילים. הורים טענו כי בשבועות האחרונים ילדיהם נתקלו באיומים שלא יישלחו לקורסי פיקוד אם לא יתחסנו ואף הוענשו בעיכוב היציאה לביתם. "מנוגד לחוק הבינלאומי"

בווידאו: מבצע החיסון נגד קורונה בישראל/צילום: רויטרס

מועצת החירום הציבורית למשבר הקורונה, בה חברים פרופסורים ודוקטורים, שלחה היום (ראשון) מכתב חריף לרמטכ"ל אביב כוכבי בעקבות טענות לאיומים על חיילים להתחסן. במכתב התייחסו החותמים, בהם פרופ' אסא כשר, למסמכים שהופצו בצבא בנושא, שלא משאירים ספק באשר ללחץ שמופעל על החיילים, והפצירו בכוכבי להתערב ולמנוע זאת.

במכתב שכותרתו "לחץ וכפייה עקיפה של חיסונים בצה"ל", שנשלח גם לשר הביטחון בני גנץ, לראש אכ"א אלוף מוטי אלמוז ולקצין רפואה ראשי, תת-אלוף פרופ' אלון גלזברג, נכתב כי הלחץ שמופעל על חיילים "מתורגם לפגיעה חמורה ביותר בעקרונות האתיקה הרפואית של אוטונומיה וסודיות".

כמו כן, העלו את סוגיית הדרכון הירוק, שהוגדרה על ידי החותמים כ"לחץ פסול העומד בניגוד חמור לחוק זכויות החולה ולזכויות יסוד". עוד הדגישו במכתב כי "אין לחייב, להורות, להנחות, לתמרץ או ליצור חיזוקים שליליים כדי לעודד חייל להתחסן בחיסון קורונה. מעבר לכך, יש לתזכר את המפקדים והמרפאות כי יש להקפיד על סודיות רפואית בעניין ההחלטה להתחסן". עד כה לא קיבלו תגובה למכתב.

חייל צה"ל מתחסן ביום גיוסו. משה שי / פלאש 90, אתר רשמי
איומים וכפייה עקיפה/אתר רשמי, משה שי / פלאש 90

הצעד הגיע לאחר ביקורת שמתחו הורים וחיילים על התנהלות מפקדים בצה"ל, שחורגים מהמדיניות הצבאית והאזרחית הקובעת שאין לכפות על חיילים את חיסון הקורונה. הורי חיילים טוענים כי מפקדים ביחידות שונות מאיימים שאלו שלא יתחסנו לא יצטרפו לפעילות מבצעית, ייצאו לביתם רק אחרי 28 ימים בבסיס ולא יישלחו לקורסי פיקוד כדי לא להדביק מסגרות צבאיות אחרות.

הורים שביקשו להישאר בעילום אמרו לוואלה! NEWS כי "לא מדובר רק באיומים אלא גם בענישה. מחפשים תירוצים וסיבות לשכנע את החיילים להתחסן. זה בניגוד לחוק הבינלאומי". הורים נוספים טענו כי הבן שלהם קיבל איום שיעבירו אותו מתפקיד פיקודי כדי שלא יוביל את חייליו למשימה, מאחר שאינו מעוניין להתחסן. "איך אומרים למפקד נערץ על חייליו שהוא לא מהווה דוגמה אישית לחייליו כשהוא לא רוצה להתחסן?", זעמו.

לטענת הורים, חלק מהענישה השקטה באה לידי ביטוי בשלילת חופשות, בטענה שהפיקוד מעדיף שהחיילים יישארו ביחידה ולא ידביקו אזרחים בנגיף. להערכתם, הלחץ בשטח מתחיל בהנחיות של הפיקוד הבכיר להאיץ את התהליך ביחידות השונות.

מבצע חיסונים לקורונה בצה"ל, 27 בדצמבר 2020. דובר צה"ל, אתר רשמי
"איך אומרים למפקד שהוא לא מהווה דוגמה?". מתחם חיסונים בצה"ל/אתר רשמי, דובר צה"ל

מצה"ל נמסר בתגובה כי "צה"ל יענה במישרין לפונים. באשר למדיניות צה"ל בנושא, לאור הביקוש הגבוה לחיסון בקרב חיילי צה"ל, לא התעורר עד כה הצורך לבחון את האפשרות לחייב את המשרתים להתחסן כנגד נגיף הקורונה או להפעיל הגבלות או עונשים כנגד משרתים אשר מסרבים להתחסן".

"ייתכן ובהמשך יהיו הטבות לחיילים מחוסנים מתוך כוונה לעודד התחסנות שתאפשר את הרציפות התפקודית של היחידות במאפיינים הייחודים של שירות צבאי. צה"ל רואה חשיבות רבה בהתחסנות ומעודד את משרתיו להתחסן נגד נגיף הקורונה כאמצעי לשמור על בריאותם ועל כשירות צה"ל", הוסיפו.

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    3
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully