וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

מלכוד הגנים הפרטיים: כשאחד הילדים נדבק, לא משתלם להעסיק עובדת מחוסנת

עודכן לאחרונה: 6.3.2021 / 17:05

כשגן פרטי נסגר והילדים נכנסים לבידוד, גננות מחוסנות פטורות מכך. במצב כזה, בעלי הגנים לא מקבלים פיצוי ונדרשים לשלם שכר מלא כשהגן ריק, כשרבים מהם מעדיפים שלא לגבות תשלום מההורים - ומתרסקים כלכלית. בדיקת וואלה!: נתוני התחלואה בגנים הפרטיים כלל אינם מנוטרים

בווידאו: ילדי הגנים ותלמידי כיתות א'-ד' חזרו ללימודים אחרי הסגר השלישי/צילום: שי מכלוף וניב אהרונסון

חרף חזרת מערכת החינוך לשגרה והניסיון לעודד עובדי הוראה להתחסן, בעלי הגנים הפרטיים לילדים בגילאי 3-0 מוצאים את עצמם במצב כלכלי בעייתי, שבו, באורח אבסורדי, העסקת עובדים מחוסנים אינה משתלמת לאור מדיניות המדינה כלפיהם.

עד לאחרונה, כשגן פרטי נסגר בגלל מקרה קורונה שהתגלה בו, נכנס הצוות לבידוד וקיבל חופשת מחלה - ובעלי הגנים קיבלו על כך פיצוי מהמדינה. ואולם, לאחר מבצע החיסונים, עובדים מחוסנים קיבלו פטור מבידוד, ואינם יכולים לצאת לחופשת מחלה. היות שמשך הבידוד הוא קצר, פחות מ-14 יום, גם מתווה החל"ת אינו על הפרק. כך, הסייעות והגננות המחוסנות יכולות כעיקרון להמשיך לעבוד כרגיל, בגן ריק - ועל בעלי הגנים לשלם להן משכורות כרגיל אף שבגן עצמו אין פעילות. מדובר בעשרות אלפי שקלים בממוצע. לעומתן, כאמור, עובדת שלא התחסנה תיכנס לבידוד, והמדינה תפצה על כך את בעל העסק.

פתרון אפשרי מבחינת בעלי הגנים הפרטיים הוא להמשיך לגבות כסף מההורים גם כשהגן נסגר, מה שאכן נעשה בחלק מהגנים. ואולם, רבים מהם מרגישים שלא בנוח לגבות תשלום על השירות שלא מתקבל בפועל - שכן גם ההורים עצמם לא עובדים, לאחר שנאלצו להיכנס לבידוד עם פעוט שדורש השגחה צמודה.

גן ילדים מושבת בשדרות בעקבות המצב הביטחוני בדרום 26 במרץ 2019. ראובן קסטרו
מלכוד ללא בידוד. גן סגור בשדרות/ראובן קסטרו

המצב הנוכחי מהווה תמריץ שלילי להעסיק עובדים מחוסנים בגנים פרטיים ומעבר לכך, גורם להם נזקים כלכליים כבדים. לפי נתוני פורום הגנים הפרטיים, רק במהלך השנה האחרונה נסגרו יותר מ-2,500 גנים בעקבות משבר הקורונה, ועוד היד נטויה. פורום הגנים הפרטיים פנה השבוע בנושא למשרדי הבריאות, הכלכלה והאוצר, אך לדבריהם זכו "להתעלמות מופגנת".

מ', מנהלת גן מאזור הצפון אומרת כי "אם הגן נכנס לבידוד, אני צריכה לשלם שכר מלא לעובדות שלי וגם להחזיר כסף להורים. זאת ירייה בראש. התאבדות. קריסת מערכת החינוך לגיל הרך - פשוט מאוד".

"איך אפשר אחרי כל מה שעברתי בקורונה? כשהמדינה לא תחזקה אותנו, לא נתנה לנו תנאים, אני גם לא גביתי השתתפות מההורים בתקופות הסגרים והבידודים", אומרת מ', בעלת ותק רב בתחום החינוך לגיל הרך, ומוסיפה: "מי שמקבל שם החלטות הוא מנותק מהמציאות בצורה מטורפת. חברה שלי שסגרה את הגן שלה לבידוד בכתה לי בטלפון. זאת קריסה כלכלית מטורפת".

גנים פרטיים: שטח הפקר

בעוד נתוני התחלואה בגנים העירוניים הנמצאים בפיקוח משרד החינוך מפורסמים מדי יום ומדינה שלמה עוקבת אחריהם בדאגה. מבדיקת וואלה! עולה כי במשרד הבריאות ובמשרד העבודה והרווחה לא יודעים מהו מספר הגנים הפרטיים שנסגרו בשל הבידודים, ומגלגלים את האחריות מאחד לשני. מנתוני פורום הגנים הפרטיים עולה כי נכון להיום נסגרו כ-500 גנים פרטיים מתוך כעשרת אלפים. למעשה, מדי יום נסגרים גנים פרטיים רבים לצורך בידודים, אך נתונים אלה לא מתפרסמים בשום מקום, על אף שמדובר במסגרות חינוכיות.

בנוסף, היעדר הפיקוח על המסגרות מגיל הלידה עד שלוש גורם לעיתים להתנהלות מפוקפקת בחלק קטן מהגנים. מ' מתל אביב מספרת כי הוחתמה על "חוזה קורונה" דרקוני במיוחד בתחילת השנה, לפיו במקרה והגן נסגר בגלל סגר או בידודים, ההורים מתחייבים לשלם תשלום מלא, ולא יינתן החזר ימים בקיץ. התשלום החודשי של הגן בה נמצאת בתה בת השנה וחצי עומד על 4,500 שקלים בחודש.

גן הילדים שבו הילד בלע חול, 30 באפריל 2017. שי מכלוף
מדי יום נסגרים גנים פרטיים רבים לצורך בידודים. גן סגור/שי מכלוף

באוקטובר האחרון נדרש משרד המשפטים להתייחס לסוגיית התשלום בגנים הפרטיים בתקופת הבידודים והסגרים והוציא המלצה מפורטת לגבי סוגייה זו. עם זאת, מדובר בהמלצה בלבד וכל גן רשאי להתנהג לפי החוזה שנחתם עם הורי הילדים. ההמלצה התייחסה לתקופת הסגר הקודמת בה היו גם חגים, ולא עודכנה מאז לתקופת הסגר האחרונה בינואר-פברואר.

משרד המשפטים המליץ אז לבעלי הגנים הפרטיים לגבות שכר לימוד חלקי בגובה של 30% במקרים בהם הגן לא זכאי לקבלת סיוע מהמדינה, מה שאכן נעשה ברוב הגנים. עם זאת, מדובר בהמלצה בלבד. מ' מספרת שהיא מוכנה לשלם חלק מהסכום או שיחזירו לה ימים באוגוסט או בפסח, אך הדבר אינו אפשרי בגן שלה. "ההתנהגות היא חזירית. מתחילת שנת הלימודים בספטמבר שילמתי 13 אלף שקל על כלום ואין עם מי לדבר, מהחישוב שעשיתי מתוך הסכום הזה שילמתי 10,000 שקל על התקופה שלא היה גן".

"יש גבול כמה אני יכולה לא לעבוד כדי להיות עם ילדה בת שנה וחצי", היא מוסיפה. "צריך לדאוג בכל רגע נתון שהיא לא קופצת מהשולחן וצריך להביא בייביסיטר. אני משלמת 4,500 שקל לגן שהיה סגור כל התקופה הזאת + 50 שקל לשעה לפחות ארבע שעות ביום לבייביסיטר כדי שאוכל לעבוד".

מ' מספרת שהיא מכירה מחברותיה שישנם גנים נוספים שגובים תשלום מלא, וההורים, "קהל שבוי" לדבריה, ממשיכים לספוג בשקט. "מי שלא גובה תשלום מלא, גובה 30% והוא עושה לך טובה. הורים לילדים קטנים הם קהל שבוי, הילדים כמהים למסגרת ואנחנו צריכים לעבוד".

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    4
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully