וואלה!
וואלה!
וואלה!
וואלה!

וואלה! האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

אלפים מחו באום אל-פחם נגד הפשיעה בחברה הערבית; ח"כ עבאס גורש מהמקום

עודכן לאחרונה: 5.3.2021 / 16:15

ערבים ויהודים הפגינו בעיר וצעדו לעבר תחנת המשטרה. ח"כ ג'בארין, שנפגע מירי משטרתי בשבוע שעבר: "זו תשובה לשוטרים, שחלשים מול פושעים ואלימים מול מפגינים". מפגינים קראו ליו"ר רע"ם להסתלק, והוא נאלץ להתבצר במסעדה

בווידאו: המונים מפגינים באום אל-פחם נגד הפשיעה במגזר הערבי/צילום: ניב אהרונסון, עריכה: אסף דרורי

אלפים השתתפו היום (שישי) בהפגנת ענק ארצית באום אל-פחם נגד הפשיעה והאלימות הרצחנית בחברה הערבית בכלל, ובעיר בפרט. בין המפגינים גם יהודים שהגיעו להביע הזדהות עם מאבק תושבי העיר ומחאה נגד האלימות המשטרתית, לאחר שבהפגנה שנערכה בשבוע שעבר נפגע ח"כ יוסף ג'בארין (הרשימה המשותפת) מירי משטרתי. יו"ר רע"ם שהגיע אף הוא לאום אל-פחם גורש מהמקום על ידי המפגינים.

המפגינים צעדו מכיכר העיר לכיוון תחנת המשטרה, וחלקם ירי זיקוקים לאוויר. המשטרה טענה כי גם הושלכו אבנים לאבר שוטרים, וקראה "להימנע מאלימות והפרות סדר מכל סוג שהן".

ההפגנה באום אל-פחם נגד הפשיעה במגזר הערבי. 5 במרץ 2021. ניב אהרונסון, אתר רשמי
ההפגנה באום אל-פחם, היום/אתר רשמי, ניב אהרונסון

לקראת המחאה, המשטרה חסמה את כביש 65 בצומת מגידו לכיוון מערב וצומת מי עמי לכיוון מזרח - המובילים לעיר. זאת, בשעה שאלפי מפגינים עשו את דרכם להפגין באום אל-פחם, ולמרות פנייה מפורשת של יוזמי ההפגנה אתמול למשטרה שלא לעשות כן. ממחוז חוף של המשטרה נמסר בתגובה כי המחסומים מאפשרים לאוטובוסים לנוע לכיוון העיר, וכן כי לא תימנע מאף אדם הזכות לבוא ולהפגין.

זה השבוע השמיני ברציפות שמתקיימות בעיר הפגנות כאלה מאז ניסיון הרצח ב-7 בינואר של ראש העיר לשעבר, בכיר התנועה האסלאמית, ד"ר סלימאן אגברייה בן ה-63. ב-22 בינואר, בתום אחת הפגנות המחאה האלה נרצח ביריות הצעיר, מוחמד אגבאריה בן ה-21 כששב לביתו מהפגנה.

מפגינים באום אל-פחם תוקפים את יו"ר רע"ם מנסור עבאס, 5 במרץ 2021. ללא, אתר רשמי
ח"כ מנסור עבאס בהפגנה, היום/אתר רשמי, ללא

ח"כ יוסף ג'בארין הגיע גם היום כדי להשתתף בהפגנה. "אום אל-פחם מספקת עכשיו תשובה ניצחת לשוטרים האלימים, שחלשים מול פושעים וברוטליים מול מפגינים", אמר היום. "אלפים רבים ברחובות, ערבים ויהודים שמשמיעים צעקה צודקת למען שוויון ומיגור האלימות למרות משטרה שניסתה לחסום את הדרכים בפני המפגינים. אנו דורשים תכנית אמיתית למיגור הפשיעה במקום הפייק-תכנית של נתניהו שאפילו לא מדברת על ריסוק ארגוני הפשע, ונעדרת מענים ראויים בחינוך, דיור ורווחה".

יו"ר סיעת רע"ם, ח"כ מנסור עבאס, זוהה על ידי המפגינים, ועשרות מהם הקיפו אותו, הטיחו בו קריאות נאצה וקראו לו להסתלק מההפגנה. חלקם אף הקיפו אותו והשליכו לעברו בקבוקי מים. פמלייתו נאלצה להבריח אותו למסעדה סמוכה, ולאחר מכן הוא עזב את המקום.

"מי שתקף את מנסור עבאס הם מעטים המשתייכים למפלגות יריבות מחוץ לאום אל פחם, ולאנשי אום אל פחם הנכבדים אין שום קשר לעניין", אמרו בסביבתו של עבאס. "כולנו מאוחדים נגד פשע ואלימות בחברה שלנו, וכנגד כישלונה של המשטרה בעבודתם, וזה המסר הבסיסי שצריך לצאת מההפגנה של היום. מי שנושא באחריות הוא כל מפלגה שהסיתה עד היום נגד עבאס, ואלה שממשיכים בכך".

ח"כ אימאן חטיב יאסין מסיעתו השתתפה אף היא בהפגנה, ואמרה כי "ההפגנה הזו לא שונה מקודמותיה וזה אך טבעי שאנחנו כאן. היא חלק מרצף, והיא באה בעקבות הדרישה של צעירי אום אל פחם וכל צעירי החברה הערבית לחיות חיים בטוחים. זה לא יותר מדי וזו דרישה עקבית של החברה הערבית. מה שמקומם זו התנהלות המשטרה. אנחנו כאן בסולידריות עם בני החברה שלנו. אנחנו באותה סירה".

אלפים מפגינים באום אל-פחם נגד אוזלת ידה של המשטרה במיגור הפשיעה במגזר הערבי. 5 במרץ 2021. ללא, אתר רשמי
אלפים באום אל פחם, היום/אתר רשמי, ללא

גם ח"כ אחמד טיבי משתתף במחאה, ואמר לוואלה! כי "זו זעקה אותנטית של תושבי אום אל-פחם שנמשכת כבר מספר שבועות נגד המוות בעד ערך החיים, נגד הפשיעה, ונגד אוזלת ידה של המשטרה, וגם נגד האלימות המשטרתית. יש פשיעה ויש אלימות משטרתית. הזעקה כאן היא זעקה אמיתית על הכאב של 21 הרוגים עד לרגע זה, אבל הנוכחות כאן היא חסרת תקדים בהפגנה בנושא אזרחי". הוא הדגיש כי "הרצון לחיים הוא רצון עז, כל הכבוד לאום אל-פחם".

חברי מרצ, יו"ר המפלגה ניצן הורוביץ, ח"כ יאיר גולן, ג'ידא רינאוי זועבי ועיסאווי פריג' השתתפו אף הם בהפגנה. "באנו לכאן כי מרצ באה לכל מקום בו יש מאבק על שלום, שוויון ועל חופש", אמר הורוביץ. "באנו מהחוייבות שלנו לשוויון ולשותפות, דברים שבלי מרצ, לא יהיה מי שייאבק עליהם". ח"כ גולן הוסיף:
"הבעיה היא אוזלת יד הממשלה והשלומיאליות שלה. יש תכנית למיגור הפשיעה על השולחן והיא אפילו לא כל כך יקרה".

ח"כ לשעבר מוחמד בראכה, יו"ר ועדת המעקב העליונה של ערביי ישראל, קרא לאכיפה יעילה. "לא צריך כל הזמן לדבר על תכניות. כמו שנגר עוסק בנגרות כך המשטרה יודעת בדיוק מה לעשות וצריכה לעשות את זה", הוא אומר, והוסיף כי הוא "מברך את מאות היהודים שהגיעו להביע הזדהות איתנו"

נתק בין העירייה למשטרה

המשטרה נערכה בכוחות גדולים לקראת ההפגנה היום, מרחוק. בחפ"ק נמצאים המפכ"ל קובי שבתאי, מפקד המחוז ניצב יורם סופר וגם ניצב ג'מאל חכרוש, העומד בראש המנהלת לחברה הערבית וצפוי בקרוב לעמוד בראש האגף החדש למיגור הפשיעה בחברה הערבית שמקים המפכ"ל בהנחיית השר לביטחון הפנים אמיר אוחנה.

בין העירייה למשטרה קיים נתק, בעיר דורשים את העברתו של מפקד תחנת המשטרה המקומית מתפקידו עקב התבטאות שלו בתקשורת, ומאז השבוע שעבר בעירייה גם ניתקו מגע ממפקד המרחב והשעו את פעילות השיטור העירוני המשולב עם משטרת ישראל.

ההפגנה באום אל-פחם נגד הפשיעה במגזר הערבי. 5 במרץ 2021. ללא, אתר רשמי
ההפגנה באום אל-פחם, היום/אתר רשמי, ללא

ההמונים הבאים היום מרחבי הארץ מגיעים בעקבות ההפגנה השבועית של השבוע שעבר, בה המשטרה החליטה לשנות מדיניות ולא לאפשר את חסימת כביש 65 הבינעירוני. על רקע זה היא פיזרה באלימות קשה את ההפגנה מיד בתחילתה והתפתחו עימותים בהם נפצעו שמונה שוטרים ועשרות מפגינים, בהם ראש העיר ד"ר סמיר מחאמיד. חמישה נעצרו, בהם ארבעה שהובאו לבית משפט. כולם שוחררו בדיון ראשון בעניינם.

בהפגנה היום, הנערכת שבועיים וחצי לפני הבחירות, צפויים להגיע כל חברי הרשימה המשותפת, אנשי ועדת המעקב העליונה של הציבור הערבי בישראל, ראשי רשויות וארגונים ומכובדים אחרים, וכן נציגי ארגוני שלום וקיום משותף מהחברה הישראלית בכלל, כולם בסולידריות עם החברה הערבית ומצוקת הפשיעה המאיימת עליה.

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    5
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully