וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

לאחר האלימות נגד המפגינים: מח"ש פתחה בבדיקת התנהלות המשטרה באום אל-פחם

28.2.2021 / 10:43

הבדיקה החלה לאחר שעשרות מפגינים נפצעו בעקבות כוח מופרז שבו השתמשה המשטרה כדי לפזר את ההפגנה נגד אזלת ידה בטיפול בפשיעה במגזר הערבי. אתמול שוחררו ארבעת הצעירים שנעצרו בחשד להפרות סדר בעיר

בווידאו: שוטרים מכים מפגינים בהפגנה באום אל-פחם/מערכת וואלה! NEWS

המחלקה לחקירות שוטרים פתחה היום (ראשון) בבדיקת התנהלות המשטרה בהפגנה באום אל-פחם לאחר שעשרות מפגינים נפצעו בעימותים. הבדיקה נפתחה מבלי שתלונות רשמיות הוגשו, אך חבר הכנסת יוסף ג'בארין וראש העיר סמיר מחאמיד צפויים לעשות זאת במהלך היום. במהלך ההפגנות נפצעו גם שמונה שוטרים בהם דובר המרחב, קצין בדרגת רב פקד.

במחאה שנערכה ביום שישי, והתקיימה זה השבוע השביעי ברצף נגד כישלון הממשלה בטיפול בפשיעה בחברה הערבית, נפצעו עשרות מפגינים, ובין היתר בעל עסק בשנות ה-30 לחייו, שפונה באורח קשה לבית החולים אחרי שנפגע בראשו. גם ח"כ ג'בארין נפצע מכדור גומי ופונה לבית החולים במצב קל וכן ראש העיר מחאמיד.

הפרות סדר במהלך הפגנה באום אל-פחם. 26 בפברואר 2021. דוברות משטרת ישראל
המהומות באום אל-פחם/דוברות משטרת ישראל

אתמול הפגינו מחוץ לבית משפט השלום בחיפה מאות מפגינים נגד האלימות המשטרתית, בעת שנערך דיון בהארכת מעצרם של ארבעה מהמוחים באום אל-פחם. לפני הדיון ערכו המפגינים תפילה המונית ברחבת בית המשפט. הם קראו נגד ראש הממשלה בנימין נתניהו ו"בשם אללה, אללה הוא אכבר", ונופפו בדגלים פלסטיניים. המשטרה נערכה בכוחות גדולים במקום למקרה של הסלמה.

תחילה, המשטרה ביקשה לשחרר את שלושת המפגינים בהרחקה של 15 יום מהעיר ובערבות, אך בהמשך הסכימה לשחרור ללא תנאים. מנגד, ביקשו להאריך בחמישה ימים את מעצרו של המפגין הנוסף, בן 28 לו מיוחסות עבירות איומים ותקיפת שוטר, ולאחר שבית המשפט הורה גם על שחרורו הודיעו שברצונם להגיש ערעור למחוזי. מפגין חמישי שנעצר הלילה ושוחרר לאחר כמה שעות.

עורכי הדין אחמד כליפה, מוחמד מחאג'נה, חאלד מחאג'נה ועו"ד ג'מיל ג'בארין טענו במוצ"ש בפני בית משפט השלום בחיפה בעניינם של ארבעה גברים שנעצרו כי "המשטרה לא הכריזה ולא ביקשה להתפזר אלא שיש סרטונים שמראים שמפגינים מוחים, גם מוחאים כפיים והתחילו לזרוק עליהם רימוני הלם". עוד תקפו כי "המשטרה קיבלה החלטה מראש לפזר את ההפגנות ביד קשה לא חשוב מה, והדבר הזה הודיע אותו טלפונית מפקד התחנה לראש העיר והוא אמר לו במפורש יש פורים ביום שישי ולא ארשה את ההפגנה הזו".

sheen-shitof

עוד בוואלה!

איך הופכים אריזת פלסטיק לעציץ?

בשיתוף תאגיד המיחזור תמיר

"לא יתכן ששוטרים יסכנו בצורה כזאת חיי אנשים ולא יענשו"

מנגד לדברי מח"ש כי תלונות טרם התקבלו - מרכז מוסאוא, שליווה את משפחת הפצוע הקשה המאושפז מאז יום שישי בבית החולים רמב"ם בחיפה, אומר כי פנה למחלקה לחקירות שוטרים במשרד המשפטים בדרישה לפתוח בחקירה נגד השוטרים והקצינים שפעלו בהפגנה. "לא יתכן ששוטרים יסכנו בצורה כזאת חיי אנשים ולא יענשו", אמרו במרכז.

מצבו של הפצוע מוסיף להיות קשה. כבר ביום שישי נותח, מצבו יוצב, אבל הוא מאושפז עדיין במחלקת טיפול נמרץ נוירוכירורגי כשהוא מונשם ומורדם.

הפגנה נגד האלימות המשטרתית באום אל-פחם בבית משפט השלום בחיפה, 27 בפברואר 2021. יואב איתיאל
הפגנה נגד האלימות המשטרתית באום אל-פחם, בית המשפט השלום בחיפה, 27 בפברואר/יואב איתיאל

המשטרה התעקשה כי "הפגנה אלימה מאוד באום אל-פחם, כללה יידויי אבנים, הצתה של חורש בצידי הדרך, מעשים שהתוצאה שלהם יכלה להיגרם באופן יותר גרוע, סיכנו משתמש דרך, בין אם שוטרים שהיו שם ובין אם אזרחים תמימים שהיו בדרכם הביתה או כאלה שהשתתפו בהפגנה".

לגבי מוחמד ג'בארין, תושב אום אל-פחם בן 28 ממובילי המחאה, טענה המשטרה כי "בנס הסיפור עם החשוד הזה לא נגמר במותו של שוטר", וכי "הוא זרק חפצים שונים לעברם של השוטרים והמשיך בכך שבעת המעצר הוא חנק שוטר עד כדי מצב של איבוד הכרה, היו שם לא מעט עדים סביבו ושוטרים. יש תיעוד של האירוע עצמו".

השופט אהרן שדה שיחרר את כל ארבעת העצורים. שיחרורו של ג'בארין מתעכב היות והמשטרה ביקשה להגיש ערר - שבהתאם לכך הוגש הבוקר.

הפגנה נגד האלימות המשטרתית באום אל-פחם בבית משפט השלום בחיפה, 27 בפברואר 2021. יואב איתיאל
הפגנה נגד אלימות המשטרה באום אל-פחם, בית המשפט השלום בחיפה, 27 בפברואר/יואב איתיאל

ינאל ג'בארין, מהפעילים הבולטים במחאת בלפור וממארגני ההפגנה לא מתלהב מפתיחת החקירה, ומתאר כי "מח"ש מבחינתנו עוסקת בטיוח חקירות. גם בהם לצערי אין אמון. דרישת המחאה לפטר את מפקד התחנה חובב יצחק תקפה. אבל, זה לא רק המשטרה והתחנה, אלא מדיניות ארוכת שנים כנגד החברה הערבית". ג'בראין מוסיף כי "באירועי אוקטובר 2000 התיקים נסגרו על ידי היועץ המשפטי. שום דבר לא השתנה ולראיה מאז יום האירוע לא נשמעו קולם של שר הביטחון פנים וראש הממשלה".

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    3
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully