וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

במגזר הערבי דורשים ועדת חקירה לאחר ההפגנה באום אל-פחם: "משטרה גזענית"

עודכן לאחרונה: 27.2.2021 / 13:27

מועצת העיר כינסה ישיבת חירום בה הוחלט לקיים מחאה בשבוע הבא, לאחר שעשרות נפצעו בעימותים עם המשטרה במהלך הפגנה על אוזלת ידה נגד האלימות. תושב העיר נפצע קשה, וח"כ יוסף גב'ארין נפצע אף הוא. בתיעוד מהאירוע נראים כוחות משטרה מפעילים כוח מופרז

בווידאו: שוטרים מכים מפגינים בהפגנה באום אל-פחם/מערכת וואלה! NEWS

במגזר הערבי מותחים ביקורת חריפה נגד המשטרה, לאחר שבמהלך ההפגנה אתמול (שישי) נפצעו עשרות מפגינים ושמונה שוטרים, בהם דובר מרחב מנשה, במהלך פעולות לפיזור הפגנה באום אל-פחם. בשעות הערב התכנסה ישיבת חירום בעיר, בהשתתפות חברי מועצת אום אל-פחם, הוועד העממי ונציגי ועדת המעקב העליונה של הציבור הערבי בישראל, במהלכה הוחלט על הפגנה שתתקיים ביום שישי הבא. "להקים ועדת חקירה לאלתר", אמרו במגזר.

בתיעוד מתחילת האירועים האלימים ניתן לראות שוטרים לבושים אזרחי, בדומה לפעילות של כוחות מסתערבים, ולצד כוחות יס"מ מפעילים כוח מופרז נגד מפגינים בזמן ביצוע מעצרים.

המחאה, שהתקיימה זה השבוע השביעי ברצף נגד כישלון הממשלה בטיפול בפשיעה בחברה הערבית, התפתחה לכדי עימותים קשים. בין הפצועים בהפגנה, בעל עסק בשנות ה-30 לחייו, שפונה באורח קשה לבית החולים אחרי שנפגע בראשו. גם ח"כ יוסף ג'בארין (הרשימה המשותפת) נפצע מכדור גומי ופונה לבית החולים במצב קל. גם ראש העיר נפגע בעימותים.

הפרות סדר במהלך הפגנה באום אל-פחם. 26 בפברואר 2021. דוברות משטרת ישראל
"להקים ועדת חקירה לאלתר". העימותים באום אל פחם/דוברות משטרת ישראל

במשטרה טענו מנגד כי מפגינים השליכו אבנים לעבר השוטרים, פצעו שוטר באורח קל כתוצאה מכך, וניסו לחסום את כביש 65. ארבעה מהמפגינים נעצרו, והם יובאו מחר לדיון בבית משפט השלום בחיפה בבקשה להאריך את מעצרם. מנגד, המפגינים דחו את הטענות. לדבריהם המשטרה פיזרה אותם בברוטליות, תוך שימוש בגז מדמיע, מכת"זית ופצצות הלם.

בישיבת חירום שהתכנסה באום אל-פחם הביעו גינוי "להתקפה המשטרתית האכזרית והאלימה על מפגינים לא אלימים, ועל נבחרי ראש העיר וחברי עיריית אום אל-פחם ומנהיגים". המשתתפים אף קראו להרחבת המחאה לכל היישובים הערביים תוך הדגשה כי ההפגנות נועדו רק כדי לקרוא למשטרה לקחת חלק במאבק באלימות. "בסוף הם אלה שמבצעים אלימות ופשע נגד הצעירים", אמרו בישבת החירום.

"מספר הנרצחים מזעזע ובלתי נתפס", אמר ינאל ג'בארין, ממארגני ההפגנה באום אל-פחם. "במקום שהממשלה והעומד בראשה תטפל בארגוני הפשע, היא עסוקה בהפעלת אלימות נגד מפגינים שמבקשים חיים נורמליים. אנחנו רוצים להשתלב בחברה ולחיות כמו כולם בלי פחד. הגיע הזמן לשים לזה סוף".

במגזר אף קראו להרחבת הקמפיין הקורא להתפטרות מפקדי תחנת משטרת אום אל-פחם שפיקדו על האירוע. קריאה זו מצטרפת לזו של ח"כ ג'בארין. "משטרה הברוטלית והגזענית תקפה מפגינים לא אלימים שדורשים ביטחון אישי מול הפשיעה", אמר. "מפקד תחנת אום אל-פחם צריך להתפטר מיד, וזו דרישת כל הציבור הערבי. השוטרים שחזקים על מפגינים, וחלשים מול פושעים, לא ישברו אותנו. נמשיך במחאה".

גם במערכת הפוליטית הגיבו לאירועים. יו"ר יש עתיד יאיר לפיד מתח היום ביקורת על התנהלות המשטרה בהפגנה וקרא לחקור את המקרים. "אירועי ההפגנה באום אל פאחם לא יכולים להישאר ללא תגובה. אזרחים שיצאו להפגין נגד האלימות בחברה הערבית חוזרים פצועים, ובהם גם חבר כנסת. משטרת ישראל פועלת בתנאים קשים, אבל זה לא מצדיק אלימות משטרתית. יש לחקור את אירועי ההפגנה ולוודא שהם לא יחזרו על עצמם", אמר לפיד.

מרכז מוסאוא שליווה את משפחת הפצוע הקשה בבית החולים פנה למחלקה לחקירות שוטרים במשרד המשפטים בדרישה לפתוח בחקירה נגד השוטרים והקצינים שפעלו בהפגנה. "לא יתכן ששוטרים יסכנו בצורה כזאת חיי אנשים ולא יענשו", אמרו במרכז.

במרכז אמאן הפועל למען "חברה ערבית בטוחה" ביקשו להעביר מסר דומה וקראו להקמת ועדת חקירה. "אסור לעבור על התנהגות המשטרה האלימה באום אל-פחם בלי בירור עמוק לפעילות המשטרה בחברה הערבית. התנהגות המשטרה היא עדות לעומק בעיית השיטור בחברה הערבית. המשטרה מוכיחה באופן ברור שבמהותה היא עויינת את החברה והפעלת הכוח בתוכה מודרך ממניעים פסולים".

ישיבת חירום של ראשי המגזר הערבי מועצת העיר אום אל-פחם 26.2.21. עיריית אום אל פחם, אתר רשמי
מחאה נוספת בשבוע הבא. ישיבת החירום באום אל פחם/אתר רשמי, עיריית אום אל פחם

"עומק חוסר האמון עם המשטרה מקבל היום הוכחה ניצחת בדמות התנהגות ברוטלית וחסרת מעצורים של המשטרה", הוסיף עו"ד רדא גאבר ממרכז אמאן. "המשטרה קנתה וקונה ביושר חוסר האמון בה. נדרש כעת מהלך של שינוי עמוק בתוך המשטרה ותורת ההפעלה שלה בחברה הערבית".

המשטרה: לא זכינו לשיתוף פעולה מצד ראשי המפגינים"

המשטרה מסרה בתגובה: "החל משעות הצהריים החלה הפגנה אלימה שכללה ניסיון לרדת ולחסום את ציר 65 ויידוי אבנים מסיבי לעבר השוטרים, במהלכן נפצעו באורח קל שמונה מהם. למרות ניסיונות חוזרים ונשנים במשך השבוע להידברות עם ראשי המפגינים וביניהם ראש העיר, לא זכינו לשיתוף פעולה מצידם, דבר שהוביל להתפרעות אלימה ממנה נפגעו אזרחים ושוטרים".

"המשטרה רואה בחומרה רבה ידויי אבנים ואלימות מכל סוג שהיא המופנית כלפי שוטרים הפועלים לשמירת החוק והסדר הציבורי ונמשיך לפעול כלפי כל גילוי אלימות כלפי כוחות השיטור. המשטרה קוראת למפגינים ומארגני המחאה להפגין כחוק, להישמע לשוטרים ולהימנע מנקיטת אלימות והפרות סדר. נמשיך לאפשר את חופש המחאה בגבולות החוק אולם לא נאפשר הפרות סדר אלימות וכל ניסיון לפגוע בשוטרים או באזרחים".

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    4
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully