וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

אלפים הפגינו בטמרה נגד אזלת היד של המשטרה בטיפול בפשיעה

עודכן לאחרונה: 6.2.2021 / 19:22

לאחר מותו של הסטודנט תושב העיר ופציעתו של רופא בחילופי אש בין שוטרים לעבריינים, יצאו כ-7,000 בני אדם בתהלוכת מחאה. המשטרה חסמה את כביש 70. אתמול צרו כאלף איש על תחנת המשטרה באום אל-פחם. "תפקיד הממשלה והמשטרה הוא לעצור את שפיכת הדם - לא לשפוך עוד דם"

בווידאו: אלפים מחו בטמרה בעקבות הרג הסטודנט/צילום: שלומי גבאי

אלפי בני אדם הפגינו היום (שבת) בטמרה נגד אזלת היד של המשטרה במיגור הפשיעה במגזר הערבי. זאת, לאחר שהשבוע נהרג אחמד חיג'אזי, סטודנט לסיעוד תושב העיר בן 22, שנקלע לחילופי אש בין שוטרים לעבריינים, וכן נפצע רופא תושב העיר, ד"ר מוחמד ערמוש. במהלך המחאה, חסמה המשטרה את כביש 70 באזור צומת יבור הסמוך.

לאחר שמרבית המפגינים התפזרו, נותרו כמה מאות במקום והבעירו צמיגים. שוטרי יס"מ הגיעו עם מכתזית, נערכו עם פרשים וכלבים ומנעו מצעירים להיכנס לצומת. על כוחות המשטרה בטמרה מפקד סנ"צ איציק בן אבו, מפקד תחנת כרמיאל.

חברי כנסת בהווה ובעבר מכל מפלגות הרשימה המשותפת השתתפו בהפגנה ובעצרת, בהם אחמד טיבי, אימאן חטיב יאסין, יוסף ג'בארין, היבא יזבק, אוסמה סעדי, ג'מאל זחאלקה וכן מארגוני זכויות אזרח בהם ג'עפר פרח מנהל מרכז מוסאוא.

יו"ר הרשימה המשותפת, ח"כ איימן עודה, כתב מההפגנה בטמרה כי "הגעתי להפגין נגד האלימות ולזכרו של אחמד חיג'אזי. בעיני המשטרה מותו הוא לא יותר מנזק משני, אבל אם היה מדובר ביהודי כל המדינה הייתה עוצרת. תפקיד הממשלה והמשטרה הוא לעצור את שפיכת הדם - לא לשפוך עוד דם".

הפגנה בטמרה, 6 פברואר 2021. יואב איתיאל
"אין גבול לחוצפה, לניתוק ולהתנשאות". תהלוכת המחאה בטמרה, הערב/יואב איתיאל

התוצאה הטראגית של המפגש האלים של המשטרה עם עבריינים בכפר הביאו להסלמה נוספת ביחסי התושבים באזור עם המשטרה. משפחת ההרוג סירבה לקבל השבוע משלחת ניחומים של קציני המשטרה בסוכת האבלים, שוטרים וקצינים זכו לאיומים בטלפון, והתבטאויותיהם בתקשורת של קצינים בכירים מחוז חוף ובמחוז צפון רק הוסיפו דלק ללהבות.

אתמול צרו כאלף איש על תחנת המשטרה באום אל פחם וקראו למפקד התחנה להתפטר, בעקבות ריאיון שהעניק לרדיו, בו הוא הסביר את הפשיעה בעיר בכך שיש גם "עניין תרבותי", ולשאלת המשך הסביר בין היתר כי "עניין תרבותי זה הקטע של אחזקת נשק לא חוקי".

"התרבות שלנו היא הכי יפה והכי מתקדמת", אמר אתמול ח"כ יוסף ג'בארין (הרשימה המשותפת). "התרבות הבעייתית היא של המשטרה, שלא עושה כלום כדי להגן על הצעירים". היום, לקראת ההפגנה בטמרה, אמר ח"כ ג'בארין כי "ניצב שמעון לביא, מפקד המחוז הצפוני במשטרה, שבמשמרת שלו בנינו נרצחים, מגלגל את האחריות למחדלי המשטרה על הנהגת הציבור הערבי. אין גבול לחוצפה, לניתוק ולהתנשאות".

פהימה, אמו של אחמד חיג'אזי, בהפגנת מחאה על האלימות במגזר הערבי, טמרה, 6 בפברואר 2021. יואב איתיאל
פהימה, אמו של אחמד חיג'אזי, בהפגנה בטמרה, הערב/יואב איתיאל

הוא הוסיף כי "אלה התבטאויות מסוכנות ואסור שבעל תפקיד יתבטא כך נגד ההנהגה הנבחרת של כחמישית מהאזרחים". לדבריו, "גם אמרתו כי השוטרים 'רשאים להרוג את מי שמעז לפגוע בהם' היא מסוכנת ויש בה כדי לתת לשוטרים רשיון להרוג ביישובים הערבים, וזאת כשהחברה הערבית כואבת את אובדנו של הסטודנט אחמד חיג'אזי בטמרה".

הפגנת מחאה על האלימות במגזר הערבי, טמרה, 6 בפברואר 2021. יואב איתיאל
"זה ברור שהמחאה נגד המשטרה והממשלה". מפגינים בטמרה, היום/יואב איתיאל

"מי אשם במאות אלפי כלי הנשק המסתובבים ברחוב אם לא המשטרה והמשרד לבטחון הפנים והשב"כ והממשלה וראש הממשלה?" אמר לוואלה! NEWS עו"ד נדאל עותמאן, סגן ראש העיר טמרה, ממארגני ההפגנה. "זה ברור שהמחאה היא נגדם".

לא כולם בהפגנה בטוחים שהפגנה תעזור, אבל מפנים גם הם אצבע מאשימה לרשויות. "רק אלוהים יעזור", אמר מחמוד חיג'אזי בן ה-70, שהגיע לנחם בסוכת האבלים המשפחתית, על מותו של קרוב משפחתו המורחבת המונה אלפים, אך הבהיר כי לא יישתתף בהפגנה. "המשטרה אשמה וכולם פה כועסים על המשטרה. מה זה שמתחילים מלחמה בתוך העיר. לא יורים ככה ליד בתים. מה אשמים שני המסכנים שלא עשו כלום וחטפו כדורים?", תהה.

מודר יונס, יו״ר ועד ראשי הרשויות הערביות ומוחמד ברכה יו"ר ועדת המעקב העליונה בהפגנת מחאה על האלימות במגזר הערבי, טמרה, 6 בפברואר 2021. יואב איתיאל
יו״ר ועד הרשויות הערביות מודר יונס ומוחמד ברכה, יו"ר ועדת המעקב על בימת ההפגנה/יואב איתיאל
הפגנת מחאה על האלימות במגזר הערבי, טמרה, 6 בפברואר 2021. יואב איתיאל
המחאה ביציאה מטמרה, הערב/יואב איתיאל

את ההפגנה בטמרה יזמה ועדת המעקב העליונה של הציבור הערבי בראשותו של סגן יו"ר הכנסת לשעבר, מוחמד ברכה, כאחד ממספר צעדים בהם היא מתכוונת לנקוט, ומסרה שהיא שוקלת את המשמעויות וההשלכות של קריאה למרי אזרחי לא אלים של הציבור הערבי. ועדת המעקב יוזמת גם פניות בנושא לארגונים בינלאומיים. לפי התכנון, התהלוכה שיצאה מתוך הכפר תגיע לצומת טמרה על כביש 70, ותמשיך לאורך הכביש לסוכת האבלים בבית המנוח הצמוד לו.

המשטרה נערכה בכוחות גדולים, הכוללים אמצעים מיוחדים, כדי למנוע הפרות סדר. עם זאת, לפי המסתמן מראשית השבוע ובנקודות אחרות בארץ, הדוקטרינה החדשה היא לאפשר למפגנים גם את סגירת הכביש הבינעירוני הסמוך לישוב, ובמקרה זה ליד טמרה - כביש 70. בוועדת המעקב כבר הכריזו שזו תהיה התכנית בסיבוב זה של ההפגנות, והם יכללו סגירת כבישים בין עירוניים ליד ישובים.

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    4
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully