וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

בחברה הערבית שוקלים לפתוח במרי אזרחי לא אלים בשל ההסלמה בפשיעה

עודכן לאחרונה: 3.2.2021 / 21:45

במסגרת המהלך ששוקלת ועדת המעקב יתקיימו שורת פעולות ואירועים ששיאם בעשרות הפגנות בכבישים הראשיים, ותביעה שתוגש נגד הממשלה, המשטרה והצבא, על "שותפות עם ארגוני הפשיעה". יו"ר הוועדה מוחמד ברכה: "אנו רוצים להשתמש בכל הכלים הלא-אלימים העומדים לרשותנו"

בווידאו: אלפים בהלווית הלוויית הסטודנט שנהרג בטמרה/צילום: אלערב.נט ומוסאווא עריכה: אסף דרורי

ועדת המעקב העליונה של הציבור הערבי בישראל שוקלת לקרוא למרי אזרחי לא אלים של ערביי ישראל. בתום ישיבת חירום שקיימה מזכירות ועדת המעקב הבוקר (רביעי), הודיעו בוועדה על "בחינת המשמעויות והאפשרויות", של צעד כזה. במסגרת אותו מרי אזרחי, הוועדה יוזמת שורה של פעולות ואירועים, כמו הפגנה שתיערך בשבת הקרובה בטמרה וגינוי "השותפות של הרשויות עם העלייה בפשיעה".

כמו כן, בשבועות הקרובים מתוכננות הפגנות שבועיות בעשרות נקודות על כבישים הראשיים הסמוכים לישובים ערביים. כמו כן, מתוכננת גם הפגנה ארצית גדולה בתל אביב. מזכירות ועדת המעקב, לצד הפורום המשפטי שלה, מתכוונת גם להגיש תביעה נגד הממשלה, המשטרה והצבא על "שותפות עם ארגוני פשיעה ואספקת הנשק הפלילי לארגונים אלה".

תהלוכה והפגנה עם הלוויתו של אחמד חיג'אזי, טמרה 2 בפברואר 2021. אלי אשכנזי
ההפגנה שנערכה לצד הלווייתו של אחמד חיג'אזי בטמרה, אמש/אלי אשכנזי

לדברי הוועדה, הצעד החריג נשקל "בעקבות ההסלמה החמורה בפשיעה והאלימות בחברה הערבית, ולאחרונה גם אירועי טמרה ונצרת". יו"ר ועדת המעקב, מוחמד ברכה אמר לוואלה! NEWS כי "רשויות המדינה אינן קשובות לאזרחיה הערבים. לא רק בנושאים ערכיים כמו שוויון ודמוקרטיה, אלא אפילו לא בזכותם הבסיסית לחיות".

ברכה הסביר כי "לכן, אנו רוצים להשתמש בכל הכלים הלא-אלימים העומדים לרשותנו, כולל בחינת מרי אזרחי. אנחנו גם מתכוונים לפנות לגופים בינלאומיים על רקע הפשיעה הגואה וחוק הלאום, המוציא את אזרחי המדינה הערבים ממעגל האזרחות".

בתום הישיבה שיבחה ועדת המעקב את התגובה הציבורית הרחבה "להתפשטות הפשע" בחברה הערבית, ובמיוחד את ההמונים שהגיעו אמש להלווייתו של אחמד חיג'אזי, הסטודנט שנקלע לחילופי האש עם המשטרה בטמרה, בנוסף לעצרות המחאה וההפגנות שהתקיימו במקביל בנצרת, אום אל-פחם, כפר כנא, טירה ומקומות אחרים בארץ.

מוחמד ברכה לאחר שנבחר ליו"ר ועדת המעקב של הציבור הערבי. 19 בדצמבר 2020. יואב איתיאל
"רשויות המדינה אינן קשובות לאזרחיה הערבים". ברכה/יואב איתיאל

ועדת המעקב גם הביעה הערכה לפעילויות המחאה של תנועות הנוער, הוועדים העממיים ותנועות חברתיות באום אל-פחם וביישובים נוספים ברחבי הארץ, וסבורה כי הן נכונות כמודל עממי שיש לחקות ברחבי הארץ.

הוועדה אף ציינה לשבח את העיתונאים הערבים שיצאו מקבוצות הדוברות של המשטרה "במחאה נגד עיוות העובדות והשימוש בשפה פוגענית על בני העם שלנו".

זירת חילופי האש בטמרה. שלומי גבאי
"רשויות המדינה אינן קשובות לאזרחיה הערבים". זירת הירי שממנו נהרג אחמד חיג'אזי/שלומי גבאי

"לציבור הערבי עומדת הזכות להתנגד בדרכים לגיטימיות"

מעדאלה - המרכז המשפטי לזכויות המיועט הערבי בישראל נמסר בתגובה כי "לנוכח מדיניות מתמשכת של גזענות והסתה ואל מול משטר של הדרה ואפליה בה רשויות האכיפת החוק נוהגות כלפי האזרחים הערבים כאל אויב, עומדת לציבור הערבי בישראל הזכות להתנגד ולמחות בדרכים לגיטימיות. רק אמש חזינו במהדורות החדשות כיצד מפקד מחוז הצפון במשטרה משבח את שוטריו לאחר שהביאו למותו של אזרח חף מפשע, וזאת בטרם בוצעה חקירה של האירועים. תרבות הטיוח הזו מוכרת לנו עשרות בשנים, ומהווה ראיה שיש לבחון מעורבות בינלאומית בשאלת יכולתן של הרשויות בישראל לחקור את התנהלות המשטרה".

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    3
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully