וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

מאות הפגינו בחיפה נגד האלימות באום אל-פחם: "המשטרה מנסה להטיל אימה"

עודכן לאחרונה: 28.2.2021 / 11:22

המוחים הגיעו לביהמ"ש השלום בחיפה בעת שנערך דיון על הארכת מעצרם של ארבעה מפגינים, בו הוחלט על שחרורם. הם ערכו תפילה המונית והשמיעו קריאות נגד ראש הממשלה בנימין נתניהו. סנגור החשודים: "המשטרה מענישה על השתתפות בהפגנה". כוחות שיטור גדולים נערכו במקום

בווידאו: מאות מפגינים בחיפה נגד הארכת מעצר המוחים באום אל-פחם/עריכה: טל רזניק, צילום: יואב איתיאל

מאות מפגינים נגד האלימות המשטרתית הערב (שבת) בבית משפט השלום בחיפה, בעת שנערך דיון בהארכת מעצרם של ארבעה מהמוחים באום אל-פחם. זאת, לאחר שעשרות נפצעו בעימותים בהפגנה שנערכה אתמול. בית המשפט הורה על שחרורם של כל הארבעה, אך המשטרה ביקשה לעכב את ההחלטה לגבי אחד מהם.

לפני הדיון ערכו המפגינים תפילה המונית ברחבת בית המשפט. הם קראו נגד ראש הממשלה בנימין נתניהו ו"בשם אללה, אללה הוא אכבר", ונופפו בדגלים פלסטיניים. המשטרה נערכה בכוחות גדולים במקום למקרה של הסלמה.

תחילה, המשטרה ביקשה לשחרר את שלושת המפגינים בהרחקה של 15 יום מהעיר ובערבות, אך בהמשך הסכימה לשחרור ללא תנאים. מנגד, ביקשו להאריך בחמישה ימים את מעצרו של המפגין הנוסף, בן 28 לו מיוחסות עבירות איומים ותקיפת שוטר, ולאחר שבית המשפט הורה גם על שחרורו הודיעו שברצונם להגיש ערעור למחוזי. מפגין חמישי שנעצר הלילה ושוחרר לאחר כמה שעות.

הפגנה נגד האלימות המשטרתית באום אל-פחם בבית משפט השלום בחיפה, 27 בפברואר 2021. יואב איתיאל
המחאה באום אל-פחם, אתמול/יואב איתיאל

בדיון משתתפים ראש העיר אום אל-פחם סמיר מחאמיד, שנפצע אתמול בהפגנה, ח"כ יוסף ג'בארין שנפצע גם הוא, ח"כ איימן עודה, יו"ר הרשימה המשותפת, ח"כ אימאן ח'טיב יאסין וח"כ היבא יזבק. בתחילתו, עו"ד אחמד כליפה, המייצג את החשודים, אמר כי "טענות המשטרה מופנות כל הזמן לעבר המפגינים שנעצרים, ובו זמנית על אף החשדות החמורים כולם שוחררו, ואף אחד לא נחקר בשנית עד היום. זה מראה על מדיניות של המשטרה - להטיל אימה על המפגינים ולמנוע מהם להפגין".

"המשטרה בעצם מענישה את הבן אדם רק על זה שהוא משתתף בהפגנה", טען. "מסכימים לערבות עצמית, מסכימים לערבות צד ג', להבטיח שייתייצבו לחקירה - אבל לא מסכימים להרחקה".

הפגנה נגד האלימות המשטרתית באום אל-פחם בבית משפט השלום בחיפה, 27 בפברואר 2021. יואב איתיאל
"המשטרה מענישה על השתתפות במחאה". מפגינה על דגל פלסטין/יואב איתיאל

במחאה אתמול, שהתקיימה זה השבוע השביעי ברצף נגד כישלון הממשלה בטיפול בפשיעה בחברה הערבית, נפצעו בין היתר בעל עסק בשנות ה-30 לחייו, שפונה באורח קשה לבית החולים אחרי שנפגע בראשו, וח"כ יוסף ג'בארין (הרשימה המשותפת), שנפצע מכדור גומי ופונה לבית החולים במצב קל.

"במדינה מתוקנת השר אוחנה ומפקד משטרת אום אל פחם היו הולכים הביתה עוד היום", אומר ג'בארין, "האלימות הברוטאלית כלפי מפגינים שהיתה מתוכננת מראש אתמול והפגיעות הקשות במפגינים הן מחדל מתמשך שהציבור הערבי לא יכול עוד לשאת".

בתיעוד מתחילת האירועים האלימים ניתן לראות כוחות יס"מ ושוטרים לבושים אזרחי, בדומה לפעילות של כוחות מסתערבים, מפעילים כוח מופרז נגד מפגינים בזמן ביצוע מעצרים, ומכים אותם באגרופים ובעיטות.

הפגנה נגד האלימות המשטרתית באום אל-פחם בבית משפט השלום בחיפה, 27 בפברואר 2021. יואב איתיאל
תפילה משותפת ברחבת בית המשפט, הערב/יואב איתיאל

בחברה הערבית מתחו ביקורת חריפה נגד המשטרה. בשעות הערב התכנסה ישיבת חירום באום אל-פחם, בהשתתפות חברי המועצה, הוועד העממי ונציגי ועדת המעקב העליונה של הציבור הערבי בישראל, במהלכה הוחלט על הפגנה נוספת שתתקיים ביום שישי הבא.

"להקים ועדת חקירה לאלתר", דרשו המשתתפים בישיבה. הם גינו את "ההתקפה המשטרתית האכזרית והאלימה על מפגינים לא אלימים, ועל נבחרי ראש העיר וחברי עיריית אום אל-פחם ומנהיגים", וקראו להרחבת המחאה לכל היישובים הערביים תוך הדגשה כי ההפגנות נועדו רק כדי לקרוא למשטרה לקחת חלק במאבק באלימות. "בסוף הם אלה שמבצעים אלימות ופשע נגד הצעירים", אמרו.

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    4
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully