וואלה!
וואלה!
וואלה!
וואלה!

וואלה! האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

האפיפיור בביקור היסטורי בעיראק: "לחדול מהאלימות ומההקצנה"

עודכן לאחרונה: 5.3.2021 / 22:30

מנהיג הכנסייה הקתולית ינסה לחזק את הקהילות הנוצריות במדינה, שנרדפו עד כמעט הכחדה בידי דאעש, ולקדם דיאלוג בין-דתי. האבטחה תוגברה אחרי מטחי רקטות נגד יעדים אמריקניים, ועוצר הוטל בכמה אזורים כדי לעצור את התפשטות המגיפה

בווידאו: האפיפיור מבקר בפעם הראשונה בעיראק/צילום: רויטרס

האפיפיור פרנציסקוס הגיע היום (שישי) לביקור היסטורי בעיראק, שיהיה מסעו הראשון בעולם מאז תחילת מגיפת הקורונה בשנה שעברה. הביקור הראשון אי-פעם של מנהיג הכנסייה הקתולית במדינה יימשיך ארבעה ימים, והוא נועד לחזק את האמונה בקרב הקהילה הנוצרית ההולכת ופוחתת של עיראק ולקדם דיאלוג בין הדתות. עם הגעתו, קרא פרנציסקוס "לשים סוף לאלימות ולהקצנה", והבהיר כי הקהילות הנוצריות ההולכות ומצטמצמות במדינה חייבות לקבל מעמד בולט יותר בעיראק, לצד מתן זכויות מלאות וחיריויות.

ראש ממשלת עירק מוסטפא אל-קדימי בירך את האפיפיור פרניצסקוס בנמל התעופה. הוא זכה לקבלת פנים רשמית בנמל, שכללה חיילים בלבוש מסורתי ושירת מקהלה. גם נשיא המדינה ברהםסאליח בירך את האפיפיור על הגעתו.

האפיפיור פרנציסקוס מגיע בפעם הראשונה לשדה התעופה הבינלאומי של בגדאד בעיראק כחלק מביקורו ל"מסע השלום" במדינה וחיזוק הקהילה הנוצרית הנרדפת באזור.5 במרץ 2021. AP
האפיפיור פרנציסקוס נוחת בבגדאד, היום/AP

בנאום שנשא, אמר האפיפיור כי הוא שמח על הגעתו לעיראק וכינה אותה "ערש הציוויליזציה". "הלוואי והתנגשויות יירגעו ויהיה קץ לאלימות, להקצנה, לפלגנות ולחוסר הסובלנות", אמר. "עיראק סבלה מההשפעות הקשות של הלחימה, הסכסוכים בין הארגונים שהונעו לעתים קרובות על ידי קיצונים חסרי יכולת לקבל את הדו-קיום בין הקבצות האתניות והדתיות השונות".

בהמשך, פנה לקהילות הנוצריות במדינה, שכמעט והוכחדו על ידי המדינה האסלאמית (דאעש). הוא טען כי עליהן לשחק תפקיד גדול יותר בחיים הציבורים. "הנוכחות העתיקה של הנוצרים במדינה הזו ותרומתם לשגשוג האומה מהווים מורשת עשירה", אמר. "המגוון של עיראק הוא משאב יקר שחשוב לשמור עליו, אסור לחסלו". קודם לכן אמר כי לא ניתן "לאכזב את הנוצרים העיראקים בפעם השנייה", לאחר שהאפיפיור יוחנן פאולוס השני ביטל את ביקורו במדינה לאחר שהשיחות עם סדאם חוסיין כשלו.

האפיפיור פרנציסקוס נחת בעיראק. ללא, רויטרס
האפיפיור פרנציסקוס בנאומו בבגדאד/רויטרס, ללא

מאמינים רבים בבירה בגדאד שמחו על ביקורו של האפיפיור. "אני חשה אושר שלא ניתן לתאר", אמרה תושבת העיר. "כולנו אחים ואחיות, כולנו יד אחת". הכומר מרטין ראעד, אמר: "היום האפיפיור פרנסיסקוס מממש את החלום שחלמו עיראקים זה 20 שנה, על הגעתו למדינה".

גם נוצרים בצפון ציפו לביקורו. אללה חנה שבא, שברח לאירביל באזור כורדיסטן אמר: "אנו רוצים שהאפיפיור יעזור לעקורים למצוא מקום להתיישב בו. איבדנו את בתנו וכספינו".

האפיפיור פרנסיסקוס הגיע לביקור בעיראק. ללא, רויטרס
מאמינים רבים בבגדאד שמחו על ביקורו של האפיפיור בכנסייה/רויטרס, ללא

האפיפיור ייפגש עם מנהיגים השיעים בעיראק, אייתוללה עלי סיסתאני, יישא תפילה בעיר מוסול ויערוך מיסה באצטדיון. הוא התעקש להמשיך בתכניתו כרגיל למרות התפרצות מחודשת של נגיף הקורונה והסלמה במצב הביטחוני במדינה. חרף היותו בקבוצת סיכול בשל גילו, הוא התעקש לקיים את הביקור למען הקהילה הנוצרית במדינה. "אני חייב", אמר.

כעשרת אלפים אנשי ביטחון יתפרסו בעיראק במהלך ביקורו של פרנציסקוס, לצד עוצר שיוטל באזורים שונים במדינה כדי לעצור את התפשטות המגיפה.

האפיפיור פרנסיסקוס הגיע לביקור בעיראק. ללא, רויטרס
האפיפיור נפגש עם ראש ממשלת עיראק/רויטרס, ללא

בשבועות האחרונים התגברו מתקפות הרקטות נגד יעדים אמריקניים וזרים במדינה, המיוחסות למיליציות השיעיות הנתמכות על ידי איראן. אחרי האחרונה שבהן, ביום רביעי, הדגיש האפיפיור כי הוא "לא יאכזב שוב" את הקהילה הנוצרית בעיראק. הוא התייחס לביטול הביקור המתוכנן של האפיפיור יוחנן פאולוס בשני ב-1989 אחרי שהשיחות עם הרודן סדאם חוסיין לא עלו יפה.

איש ביטחון ליד כרזה לרגל ביקור האפיפיור פרנציסקוס, בגדאד, עיראק, מרץ 2021. רויטרס
איש אבטחה לצד כרזה לקראת ביקורו של האפיפיור בבגדאד/רויטרס

בחלוף יותר מ-20 שנה, הקהילות הנוצריות בעיראק, מהעתיקות ביותר בעולם, הצטמצמו מ-1.4 מיליון איש לכ-250 אלף. רבים נמלטו מאז הפלישה של ארצות הברית ב-2003 שהפילה את משטרו של סדאם, אך הובילה לתחילתה של אלימות דתית ועדתית.

רדיפת הנוצרים בעיראק החמירה אחרי שדאעש כבש את צפון עיראק ב-2014, הרס כנסיות, השתלט על נכסי הקהילה וכפה עליהם לשלם מסים, להתאסלם, לעזוב את השטח או לעמוד בפני סכנת מוות.

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    2
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully