וואלה!
וואלה!
וואלה!
וואלה!

וואלה! האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

האפיפיור: תומך בנישואים אזרחיים של הומואים

בסרט תיעודי חדש, הביע פרנציסקוס את התמיכה הברורה ביותר שלו עד היום בעד איחוד אזרחי בין בני זוג מאותו המין. "גם להומואים יש זכות למשפחה, הם ילדים של אלוהים"

בווידאו: האפיפיור מכריז על תמיכה בנישואים אזרחיים להומואים/צילום: רויטרס

האפיפיור פרנציסקוס אמר כי הומואים צריכים להיות מוגנים תחת חוקים לנישואים אזרחיים, בהתבטאות הברורה ביותר שלו עד היום בעד זכויות הקהילה הגאה. "גם להומואים יש זכות למשפחה, הם ילדים של אלוהים", אמר האפיפיור בסרט תיעודי חדש, "פרנצ'סקו", ששודר היום (רביעי) בפסטיבל רומא. "אף אחד לא צריך להיזרק או להיות אומלל בגלל זה. עלינו ליצור חוק לאיחוד אזרחי. כך הם מוגנים חוקית. אני עמדתי על כך".

האפיפיור ככל הנראה התייחס לתקופה שבה היה הארכיבישוף של בואנוס איירס והתנגד לחקיקה בעד נישואים חד-מיניים, אך תמך בחוק שיגן על זכויותיהם של זוגות הומואים. לפי הביוגרף שלו אוסטן אייברי, דבריו בסרט היו בין הברורים ביותר שלו מאז שנבחר לתפקיד ועד היום בעד זכויות הקהילה הגאה. הסרט בויים על ידי יבגני אפינבסקי זוכה האוסקר.

אלפונסו דיוויד, נשיא "קמפיין זכויות האדם", ארגון הזכויות הגדול ביותר לקהילה הגאה במדינה, בירך על דברי האאפיפיור, ואמר כי "רבים מבני הקהילה התקשו לעסוק בפולחן משום שלא קיבלו הומואים. אנו מקווים כי זוהי פעולה נוספת בשורה של פעולות רבות לקראת הכלה וקבלה מלאה של אנשי הקהילה בקתוליות ובכל שאר הדתות".

האפיפיור פרנציסקוס, במהלך תפילה בוותיקן תוך שמירה על מרחק לצורך התגוננות מנגיף הקורונה 21 באוקטובר 2020. רויטרס
האפיפיור פרנציסקוס/רויטרס

העמדה הרשמית של הכנסייה הקתולית גורסת כי יש להתייחס בכבוד להומואים, אך כי מעשים מיניים חד-מיניים הם "מופרעים באופן מהותי". מסמך של הוותיקן משנת 2003 קבע כי כבוד הכנסייה כלפי הומואים "אינו יכול להוביל בשום דרך לאישור התנהגות הומוסקסואלית או להכרה משפטית בזכויותיהם".

הכומר הישועי שעמד בחזית הדרישה לפתח קשרים בין הומואים לכנסייה, הכומר ג'יימס מרטין, שיבח את דבריו של האפיפיור, ואמר כי מדבר ב"צעד גדול קדימה בתמיכת הכנסייה בקהילה". הוא הוסיף כי "התבטאות חיובית של האפיפיור על חוק איחוד אזרחי מעביר גם מסר עבור מקומות שבהם הכנסייה התנגדה לחוקים כאלה". מרטין, כותב הספר "לבנות גשר" העוסק ביחס של הכנסייה הקתולית להומואים, הוסיף כי "זה מראה את הגישה הדתית הכללית שלו כלפי אנשים להטב"קים, כולל קתולים".

דובר מזכ"ל האו"ם אנטוניו גוטרש, שהוא קתולי אדוק, אמר כי דבריו של האפיפיור הם "חיוביים מאוד". לדברי סטפן דיואריץ', "המזכ"ל דיבר בתקיפות נגד הומופוביה ובעד זכויות הלהטב"ק, ושאסור לרדוף או להפלות אנשים רק בשל מי שהם אוהבים".

במאי הסרט "פרנצ'סקו", יבגני אפינבסקי, ברומא, 14 באוקטובר 2020. רויטרס
במאי הסרט התיעודי יבגני אפינבסקי/רויטרס

האפיפיור דיבר בקטע מסרט שעסק באנדרה רוברה, הומו שאימץ עם בן זוגו שלושה ילדים. הוא סיפר בסרט כי הוא נתן לאפיפיור מכתב בזמן שהגיע בוקר אחד למיסה שלו בוותיקן, ובמכתב הוא הסביר את המצב שלו. לדבריו, הוא אמר לאפיפיור כי הוא ובן זוגו רוצים לגדל את ילדיהם כקתולים בקהילה המקומית שלהם, אבל לא רוצים לעשות טראומה לילדים. לא ברור באיזו מדינה הוא חי. רוברה אמר כי האפיפיור התקשר אליו כמה ימים לאחר מכן, ואמר לו שהוא חושב שהמכתב היה "יפהפה" ואמר לו לנסות ולהציג את הילדים בקהילה, אך להיות מוכן להתנגדות.

"המסר והעצה שלו היו מאוד שימושיים כי עשינו בדיוק מה שהוא אמר לנו. זאת השנה השלישית שהם (הילדים) נמצאים במסלול רוחני בקהילה", סיפר רוברה. "הוא לא ציין מה דעתו על המשפחה שלי, אז (אני חושב) שהוא עוקב אחרי הדוקטרינה בנושא זה, אבל הגישה כלפי האנשים השתנתה בצורה מאסיבית".

דבריו של האפיפיור הם האחרונים מבין סדרת התבטאויות שלו בנושא זכויות להט"ב, בהן הביע תמיכה מסוימת, אך לא מלאה.

ב-2013, כתב בספר "על רומא וירושלים: שיחות בין אפיפיור לרב" שהשוואת מערכות יחסים חד-מיניות לנישואים הטרוסקסואליים תהיה "נסיגה אנתרופולוגית". הוא גם אמר שאם יאושר לזוגות חד-מיניים לאמץ ילדים "ייתכנו ילדים שיושפעו מכך". לדבריו, "כל אדם זקוק לאב זכר ואם אישה שיוכלו לעזור להם לעצב את זהותם".

באותה שנה, פרנציסקוס אישר מחדש את עמדת הכנסייה המגדירה יחסים הומוסקסואליים כחטא, אולם אמר דברים אחרים לגבי הנטייה עצמה. "אם אדם נמשך לבן מינו ומחפש אמונה ויש לו רצון טוב, מי אני שאשפוט?", שאל.

ב-2014, דווח כי האפיפיור הביע תמיכה באיחוד אזרחי לזוגות חד-מיניים בריאיון, אך דוברות הכס הקדוש הכחישה זאת. לפני שנתיים, אמר כי הוא "מודאג" מהומוסקסואליות בכמורה, וכינה אותה "עניין רציני".

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    4
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully