וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

קרב האפיפיורים: ספר חדש מסעיר את הכנסייה הקתולית

15.1.2020 / 15:04

האפיפיור הקודם בנדיקטוס השתתף בחיבור של ספר המגן על חיי הפרישות של אנשי הדת, על רקע האפשרות שפרנציסקוס יאפשר לגברים נשואים באמזונס להפוך לכמרים. בשל הסערה, בנדיקטוס הסיר את שמו מהספר, אך הדברים מלבים את העימות בין השמרנים לפרוגרסיבים בוותיקן

צילום: רויטרס, עריכה: אסף דרורי

האפיפיור הקודם בנדיקטוס רוצה להסיר את שמו מאחד ממחברי ספר חדש שעוסק בהתנזרות של כמרים. מזכירו האישי אמר כי הוא ביקש בשמו מהמחבר הראשי של הספר מעורר המחלוקת, הקרדינל רוברט שרה, ליצור קשר עם המוציאים לאור כדי לערוך את השינויים הנדרשים.

הספר אמור להתפרסם היום (רביעי) בצרפת, וקטעים שפורסמו ממנו גרמו לזעם כלפי האפיפיור הקודם, שהואשם בניסיון לערער על מעמדו של יורשו, פרנציסקוס. הסאגה הבליטה את הקיטוב בין האגף השמרני לאגף הפרוגרסיבי בכנסייה הקתולית בת 1.3 מיליארד המאמינים.

עם זאת, המוציא לאור בארצות הברית של הספר, "איגנטיוס פרס", אמר כי הוא עדיין שוקל את הסוגיה, כך שייתכן שהוא לא יציית לבקשתו של האפיפיור הקודם כשהגרסה האנגלית של הספר תפורסם בחודש הבא.

הקרדינל שרה דחה את הטענות שפורסמו בכלי התקשורת ולפיהן הוא השתמש בשמו של בנדיקטוס מבלי אישורו, וניצל את מצבו הבריאותי הרופף של האפיפיור הקודם בן ה-92, שב-2013 היה לאפיפיור הראשון שפורש זה יותר מ-700 שנה.

בשל הסערה, הסביר, בגרסאות עתידיות של הספר יופיע האפיפיור הקודם בתור אחד המשתתפים ולא בתור המחבר השותף. "עם זאת, הטקסט יישאר לחלוטין ללא שינוי", הבהיר הקרדינל בן ה-74 בחשבון הטוויטר שלו.

כריכת ספרו של בנדיקטוס השישה עשר, מוצג באחת מחנויות הספרים בפריז, צרפת, 15 בינואר 2020. רויטרס
כריכת ספרו של בנדיקטוס השישה עשר, מוצג באחת מחנויות הספרים בפריז, צרפת, 15 בינואר 2020/רויטרס

בספר, "מעומק הלב שלנו", מגנים השניים על מדיניות הפרישות של הכמרים, ויש שפירשו זו כפניה מתוזמנת באופן אסטרטגי לפרנציסקוס שלא לשנות את החוקים. זאת לאור הצעה לאפשר לגברים נשואים באזור האמזונס להתקבל לכמורה בשל המחסור בכמרים באזור. הוא אמור לפרסם מסמך בנושא בקרוב.

הפרשה עוררה דיון ער, כולל ברשתות החברתיות הרחק מהוותיקן, על התפקיד שצריך להיות לבנדיקטוס, אם בכלל, ואם הוא מנוצל על ידי גורמים אחרים בכנסייה. "האם האפיפיור בדימוס הפך למותג שיש מי שמנצל כרצונו?", כתב לואיס בדיה, מנהל האתר הקתולי איל סיסמוגרפו, במאמר מערכת. "האם המעמד של אפיפיורים לשעבר יכולים להישאר בידיהם של אנשים פרטיים שלא צריכים לתת תשובה לכולם", כתב, ברומזו לאלו שיש להם עוד גישה לבנדיקטוס, שחי בפרישות במנזר לשעבר בתחומי הוותיקן.

זאת לא הפעם הראשונה שבה האפיפיור הקודם מתערב בענייני הכנסייה למרות הבטחותיו הפומביות לחיות "בהיחבא מהעולם" אחרי פרישתו ב-2013.

בשנה שעברה הוא עורר מחלוקת כשפרסם חיבור שבו קשר את פרשות הניצול המיני בכנסייה להשפעות מהפכת המין של שנות ה-60. תיאולוגים קתולים ומומחים דחו את דבריו, ואמרו שהוא מנסה להסיט את האשמה מהכנסייה.

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    2
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully