וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

למרות המחסור: האפיפיור ביטל הסמכת גברים נשואים לכמורה באמזונס

בניגוד לדעת הבישופים, האפיפיור פרנציסקוס לא אישר את ההחלטה לפיה תושבי האזור שאינם מנהלים חיי פרישות יוכלו להיות מוסמכים ככמרים. לטענת אנשי הדת, ביערות הגשם חסרה כמורה קתולית ו-85% מהילידים פוגשים כומר אחת לשנה. "המהלך עלול לגרום למחלוקות נוראיות בכנסייה"

צילום: רויטרס, עריכה: שאול אדם

(בווידאו: האפיפיור פרנציסקוס פרסם מסמך המתייחס למצוקת הכמרים באמזונס)

האפיפיור פרנציסקוס ביטל אתמול (רביעי) את הפסיקה לפיה גברים נשואים באמזונס יכולים להיות מוסמכים לתפקידי כמורה, למרות המחסור בכמרים קתולים באזור. בישופים תמכו במהלך כבר בשנה שעברה, אולם לטובת יישום ההחלטה נדרש אישורו של האפיפיור.

כמרים קתולים נדרשים לציית לחוק חיי הפרישות לקראת הסמכתם, למעט במקרים בהם כמרים אנגליקנים נשואים המירו את דתם. חיי פרישות נתפסים כמסירת חייו של הפרט לאל. האגף השמרני של הכנסייה הקתולית, בייחוד באירופה ובאמריקה הצפונית, מחו נגד הרעיון של כמרים נשואים בטענה כי הוא יוביל לביטול גלובלי של ערך הרווקות.

בהצהרה מטעם הוותיקן נמסר כי "האמזונס מאתגר אותנו, האפיפיור כתב כדי להתגבר על נקודות מבט מוגבלות ולא כדי להשביע את רצוננו עם פתרונות שנותנים מענה רק לחלק מהמצב הנוכחי". לדברי האפיפיור יש צורך בכמרים שמבינים את רגישות ותרבות אנשי האמזונס. הוא דחק בבישופים 'לקדם תפילה עבור מקצועות הכמורה' ולעודד את אלה שרוצים להפוך למיסיונרים כדי "לקדם את אזור האמזונס".

האפיפיור פרנציסקוס מדבר בוותיקן שברומא. 05 בפברואר 2020.. רויטרס
"לקדם תפילה למען ייעודי הכמרים". האפיפיור פרנציסקוס בוותיקן/רויטרס

באוקטובר האחרון נערך בוותיקן כינוס המועצה הכנסייתית בהשתתפות 184 בישופים, במהלכו דנו בעתיד הכנסייה באמזונס. נטען כי יש לאשר לגברים מבוגרים נשואים להתמנות לכמרים. עם זאת, עליהם להיות גברים מכובדים, בעדיפות מקהילות ילידי האזור. על פי ההערכות, לפחות 85% מהכפרים באמזונס לא יכולים לחגוג מיסה בכל שבוע כתוצאה ממחסור בכמרים. כמה מהתושבים רואים כומר רק פעם אחת בשנה.

הבישוף רוברט פלוק מסן איגנסיו, מחוז מרוחק ביערות בבוליביה, אמר כי "האפיפיור פשוט בעט בפחית במורד הרחוב. הוא אפילו לא הזכיר את ההמלצה בדבר האפשרות של הסמכת כמרים זוטרים נשואים לכמורה, כפי שהוצע במסקנות הכינוס". עוד הוסיף הבישוף כי "הכנסייה הקתולית מתקדמת לאט בכמה תחומים, וזה אחד מהם שיכול לגרום לפילוגים נוראיים בכנסייה".

האפיפיור פרנציסקוס אמר בעבר כי הוא ישקול את האפשרות שגברים נשואים יישאו בכמה תפקידים. בנוסף לכך, אתמול הודיע האפיפיור לא לאפשר לנשים לכהן בתפקידי כמורה זוטרים, וכן קרא להגן על הסביבה באמזונס לאור תפקידה החיוני בהקלת ההתחממות הגלובלית. "אנחנו דורשים לשים סוף לחוסר הטיפול וההפרעה לאימא אדמה".

עוד בוואלה!

קרב האפיפיורים: ספר חדש מסעיר את הכנסייה הקתולית

לכתבה המלאה
האפיפיור פרנציסקוס מכהן על המיסה לסגירת כנס הסינוד בנושא האמזונס שנערך בוותיקן. 27 באוקטובר 2019.. AP
"אחד מאותם דברים שיכולים לגרום למחלוקות נוראיות בכנסייה". כנס הסינוד בוותיקן/AP

יש המסיקים כי החלטתו של האפיפיור פרנציסקוס שלא להיענות לבקשתם של הבישופים מהאמזונס היא ניצחון לקודמו, האפיפיור אמריטוס בנדיקטוס ה-16 ולאותם מסורתיים הרואים בו כנושא הדגל.

בחודש שעבר נחשף כי בנדיקטוס תרם לספר "ממעמקי ליבנו", שנכתב על ידי הקרדינל רוברט שרה, שמדגיש כי על הכמרים לחיות חיי פרישות. אולם כשהאפיפיור פרנציסקוס נשאל לגבי הנושא בחודש ינואר אשתקד, הוא הבהיר את העדפותיו שלו. "באופן אישי", אמר, "אני חושב שחיי פרישות הן מתנה לכנסייה. הייתי אומר שאני לא מסכים להותיר את חיי הפרישות כאופציה".

האפיפיור פרנציסקוס אף הביע חשש כי אם חיי פרישות יהפכו לנושא עיקרי בתגובתו בכינוס המועצה הכנסייתית באוקטובר, אז נושאים דחופים אחרים לעזור לו יזכו לתשומת הלב הנחוצה. בחלק הראשון בתגובתו כתב כי "האמזונס מתמודד עם אסון אקולוגי", ולכן אל לו להתמקד בנושאים הפנימיים כמו חיי פרישות, אלא באתר החיצוני של שינויי האקלים.

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    3
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully