וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

המחלימים מקורונה מתייצבים בעמדות החיסון: "חוששים שהשפעת הנוגדנים תפוג"

3.3.2021 / 6:45

בשל החשש מהווריאנטים שהתגלו בישראל, בהם הדרום אפריקני והניו יורקי, במשרד הבריאות החליטו שנכון לחסן גם מחלימים. עם זאת, רק 400 אלף מתוך 700 אלף יוכלו לקבל את מנת החיסון. בעוד חלקם סבורים שעדיפה העמידות הטבעית שפיתחו, רבים משוכנעים: "אסור להסתכן"

נתניהו: רוצים לסיים לחסן במרץ ולהגיע לפתיחה מלאה של המשק באפריל/צילום: לע"מ, עריכה: עמית שמחה

קופות החולים החלו לחסן אתמול (שלישי) את המחלימים מנגיף הקורונה, בעקבות החלטת משרד הבריאות בנושא. בישראל ישנם כ-700 אלף מחלימים מהנגיף, אולם רק 400 אלף מתוכם יהיו זכאים לקבל את מנת החיסון, לאחר שעברו שלושה חודשים מיום החלמתם.

משרד הבריאות לא מחייב את המחלימים להתחסן, ולא יטיל מגבלות על אלו שבוחרים שלא לקבל את החיסון. כמו כן, להבדיל ממחוסנים שלא חלו בנגיף, בפני מחלימים שיסרבו להתחסן לא תיחסם האפשרות לקחת חלק בפעילויות הניתנות כרגע רק לבעלי תו ירוק.

לפי ההנחיות החדשות, כל מי שחלה במהלך 2020 יהיה זכאי לתעודת מחלים עד סוף יוני 2021 - אך אלו שיבחרו להתחסן יהיו זכאים לתעודת מתחסן, המקנה אישור לחצי שנה לאחר החיסון.

מתן חיסונים לקורונה במתחם חיסונים בגבעתיים, 7 בפברואר 2021. AP
המשרד חושש מהזן הניו יורקי החדש שנכנס לארץ. מתחם קופ"ח כללית בי-ם/AP

בכירים במשרד הבריאות הסבירו לוואלה! כי ההחלטה לחסן מחלימים הגיעה עקב הדאגה מהמוטציות החדשות, שעלולות לייצר תחלואה נוספת, ולאחר שבארץ התגלו הדבקות בזן הדרום אפריקני. "מצאנו שיש וריאנטים, כמו הדרום אפריקאי והזן מניו יורק, שהנוגדנים של המחלימים חלשים מולם והם יכולים להידבק שוב, ולכן אנחנו ממליצים למחלימים להתחסן. זה כמובן עדיין בבדיקה, אך זו ההשערה שלנו", אמרו.

גורמים במשרד טענו כי מספר מחקרים שנעשו בעולם הראו כי מתן החיסון למחלימים אינו מסכן אותם, ומגדיל את העומס הנגיפי מבלי שיחוו תופעות לוואי קשות.

החשש העיקרי של המשרד כרגע הוא הזן החדש שנכנס לארץ - הווריאנט מניו יורק. על פי דוח אמ"ן, המוטציה מעלה דאגה להדבקה חוזרת של מחלימים. אתמול אובחנו בישראל שלושה בני משפחה בזן הניו-יורקי, אך הם בשלב זה מסרבים לשתף פעולה עם החקירות האפידמיולוגיות, והחוקרים נאלצים להתחקות אחר צעדיהם כדי לבלום את התפשטות הזן בארץ.

חיסון של חברת פייזר נגד נגיף הקורונה. 24 בפברואר 2021. רויטרס
גם המחלימים יחוסנו בחיסונים של פייזר./רויטרס

פרופ' מיכאל אדלשטיין, אפידמיולוג מהפקולטה לרפואה של אוניברסיטת בר-אילן בגליל, ערך לפני מספר שבועות מחקר על התגובה של מחלימים למנת חיסון אחת. המחקר נערך בבית החולים זיו בצפת, בקרב קבוצה של 514 עובדי צוות רפואי בין הגילאים 77-19.

הקבוצה שנבדקה כללה יהודים, דרוזים וערבים, שרמת הנוגדנים שלהם נמדדו במשך 21 ימים לאחר החיסון הראשון. 17 מתוכם אובחנו כחיוביים לקורונה בעבר, כחודש עד עשרה חודשים לפני שקיבלו את מנת החיסון הראשונה. רמת הנוגדנים של כל חברי הקבוצה נבדקו לפני החיסון, ומצאו שאותם 17 שחלו בעבר בקורונה הגיבו בצורה טובה לחיסון. המערכת החיסונית של כל אלו שנדבקו בעבר פעלה באופן מובהק ואחיד.

במשרד חשבו תחילה לחסן את המחלימים ממלאי החיסונים של מודרנה, אולם לאחר שפייזר הודיעה כי תמשיך לספק לישראל חיסונים שיספיקו לכלל האוכלוסייה, נקבע כי הבלבול בין חיסוני שתי החברות עלול להיות מסוכן, ולכן הוחלט שהמחלימים יחוסנו גם הם בחיסוני פייזר.

מתחם חיסונים של קופת חולים כללית, פתח תקווה, 15 בפברואר 2021. ראובן קסטרו
"אתחסן כי אני בעל עסק ואני לא יכול לסכן את הלקוחות שלי". מתחם חיסונים של כללית בפ"ת/ראובן קסטרו

יעל, צעירה מירושלים בשנות ה-30 לחייה, שהחלימה מקורונה לפני כחודשיים, אומרת כי היא אינה מתכוונת לקבל את החיסון. "אני חושבת שנוגדנים טבעיים ממחלה חזקים יותר מנוגדנים של חיסון. בעיני יש סיכון כשמכניסים לגוף חומרים נוספים מלבד הנוגדנים של המחלה", אמרה. "העובדה שיש עודף חיסונים בלי מתחסנים לא אומר שצריך להכניס גם את המחלימים למקבלי החיסונים, כשרק אחוז מאוד מאוד קטן מהם חולה בשנית".

לעומתה, יוני בן ה-32, שהחלים מהנגיף לפני כחצי שנה, חושב שדווקא נכון להתחסן. "עשיתי בדיקה סרולוגית בינואר והיו לי עדיין נוגדנים, אבל יש סכנה שההשפעה שלהם תפוג. בחרתי להתחסן כי אני בעל עסק ואני לא יכול לסכן את הלקוחות שלי", אמר. יוני אינו סומך לחלוטין על החיסון, "אבל אני חייב להאמין למדע. חוסר האמון בממשלה אחרי קבלת ההחלטות בשנה האחרונה משליך על חוסר האמון בחיסונים, ולכן אזרחים רבים לא באים להתחסן".

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    4
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully