וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

פייזר בוחנת: מנת חיסון שלישית להתמודדות עם מוטציות הקורונה

חברת התרופות החלה בניסויים של מנת חיזוק שתגביר את ייצור הנוגדנים אצל המתחסנים פי 10 עד 20. לצד זאת, היא מפתחת גרסה משופרת של החיסון, שתוכל להגן מפני המוטציה הדרום אפריקנית. "ייתכן מאוד שיידרשו חיזוקים מפעם לפעם"

בווידאו: נתניהו מבטיח שלא יהיה מחסור בחיסונים לאחר ששוחח עם מנכ"ל פייזר/עריכה: אסף דרורי

חברת התרופות פייזר הודיעה היום (חמישי) כי החלה בניסויים של מנת חיסון שלישית נגד נגיף הקורונה, שמטרתה להגן מפני מוטציות חדשות של הנגיף. כמו כן, החברה פנתה לקבלת אישור לפתיחה בניסויים בחיסון משופר שנועד להתמודד עם הזן הדרום אפריקני, במסגרת המחקר.

פייזר ושותפתה ביונטק הצהירו בעבר כי החיסון הנוכחי, שניתן בשתי מנות, יעיל נגד הזן הדרום אפריקני, הבריטי ומוטציות נוספות שהתגלו. המחקר החדש יאפשר ליצרניות להיות מוכנות לזנים חדשים, שידרשו הגנה רבה יותר.

"אנחנו מאמינים שהמנה השלישית תגביר את ייצור הנוגדנים אצל המתחסנים פי 10-20", אמר מנכ"ל החברה אלברט בורלא.

חיסון של חברת פייזר נגד נגיף הקורונה. 24 בפברואר 2021. רויטרס
"מאמינים שתגביר את ייצור הנוגדנים פי 10-20". חיסון פייזר/רויטרס

המדען הראשי של פייזר, מיקאל דולסטן, הסביר כי "קצב התפתחות המוטציות גבוה מהצפוי. ייתכן מאוד שנצטרך לייצר חיזוקים מפעם לפעם. בשביל חיסון עם השפעה משמעותית, יש צורך בשינוי פעם בכמה שנים, אך לא בהכרח בכל שנה".

בתחילת הניסוי, מנת חיסון שלישית של 30 מיקרוגרם תינתן לכ-144 בני אדם שקיבלו את החיסון לפני חצי שנה עד שנה בשלב הראשון של החיסון המקורי. בכפוף לאישור רגולטורי, ייבדק גם החיסון המשופר, הן כמנת חיזוק למי שכבר התחסן והן למי שטרם קיבל את החיסון.

מתחם חיסונים לקורונה של קופת חולים כללית בראש העין, 16 בפברואר 2021. ראובן קסטרו
מנה נוספת? מתחם חיסונים של כללית בראש העין/ראובן קסטרו

מחקר רחב היקף של קופת חולים כללית שפורסם הלילה מצא כי מנת החיסון הראשונה מונעת 57% ממקרי התחלואה. המחקר, שבדק כ-600 אלף מתחסנים מול קבוצת ביקורת שגודלה דומה, העלה בנוסף כי בשבועיים שלאחר קבלת המנה הראשונה הסיכוי למחלה קשה פוחת ב-62%, והתמותה יורדת ב-72%.

לפי המחקר, קבלת מנת החיסון השנייה כבר מפחיתה את הסיכוי להידבק ב-94%, בעוד האפשרות לחלות ולפתח תסמינים קשים יורדת ב-92%. כמו כן, החוקרים בדקו מצב ביניים של 27-21 ימים מהמנה הראשונה, זמן בו ברוב המקרים ניתנת גם המנה השנייה, ומצאו כי התחלואה פוחתת ב-66%, שיעור החולים הקשים יורד ב-80% והתמותה ב-84%.

מכון המחקר של קופת החולים שיתף פעולה עם אוניברסיטת הרווארד האמריקנית, במטרה להגיע לתמונת מצב נרחבת על יעילות החיסון של חברת התרופות פייזר. התוצאות הסופיות התפרסמו בכתב העת המדעי "The New England Journal of Medicine" לאחר שעברו ביקורת עמיתים. בכך, הפך המחקר לראשון מסוגו לקבל הכרה נרחבת ולהתפרסם בספרות המדעית העולמית.

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    2
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully