וואלה!
וואלה!
וואלה!
וואלה!

וואלה! האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

הכנסת אישרה העברת פרטי אזרחים שלא התחסנו לרשויות

24.2.2021 / 13:00

המליאה אישרה בקריאה שנייה ושלישית העברה לרשויות ולגורמים הרלוונטיים מידע על מי שטרם התחסן בשתי מנות, כולל שם, תעודת זהות, כתובת ומספר טלפון. החקיקה הוגבלה לשלושה חודשים. מיכאלי האשימה את נתניהו: "מסתיר מידע מהאזרחים, ועכשיו לוקח להם את הזכות לפרטיות"

בווידאו: הכנסת אישרה את החוק המאפשר להעביר מידע על אזרחים שלא התחסנו/צילום: ערוץ הכנסת

מליאת הכנסת אישרה היום (רביעי) בקריאה שנייה ושלישית את הצעת החוק שתאפשר העברת מידע על מתחסנים לרשויות. הצעת החוק אושרה ברוב של 30 תומכים לעומת 13 מתנגדים. לדיון במליאה קדם אישור ועדת העבודה, הרווחה והבריאות שקבעה יעבור מידע רק על מי שלא התחסן במנת חיסון אחת, שיכלול שם, תעודת זהות, כתובת ומספר טלפון. החוק אושר כהוראת שעה והוגבל למשך שלושה חודשים, אולם במהלך הדיון בוועדה נטען כי אם יידרש יפעלו חבריה להארכת התקופה.

יו"ר הוועדה ח"כ חיים כץ (הליכוד) הציג את ההצעה ואמר כי החוק נועד "להעלות את כמות החיסונים בקרב אלה שנדמה להם שאולי לא צריך להתחסן". על טענות לפגיעה בפרטיות השיב כץ "האם ערך הפרטיות חשוב יותר מערך החיים? בוועדה הורדנו מהצעת החוק העברת נתונים על ילדים ועל אנשים שקיבלו שתי מנות חיסון. המידע יעסוק רק באנשים שרשאים להתחסן ולא עשו זאת. לא מדובר בכל המידע הרפואי, רק התחסן או לא התחסן, שום דבר מעבר לזה. אף אחד לא רשאי לסכן את החיים של מישהו אחר כי הוא רוצה ללכת למסיבה או להפגין".

יו"ר מפלגת העבודה מרב מיכאלי האשימה את ראש הממשלה בנימין נתניהו כי הוא "מנסה להסתיר את כשלי הקורונה ביחסי ציבור והסתרה של מידע ששייך לאזרחים, והיום הוא לוקח לאזרחים את הזכות לפרטיות על המידע הרפואי שלהם".

מתחם חיסונים של קופת חולים כללית, פתח תקווה, 15 בפברואר 2021. ראובן קסטרו
מתחם חיסונים של כללית/ראובן קסטרו

גם ח"כ תמר זנדברג (מרצ) הביעה את התנגדותה לחוק ואמרה כי "העברת נתונים כאלה היא מדרון חלקלק והוא עלול להגיע לגורמים אינטרסנטים רבים. יש פה סכנה לפגיעה באמון הציבור. יש כאן יד קלה מדי על ההדק בהעברת חוקים שכוללים פגיעה בפרטיות של אזרחים, במקרה הזה העברת מידע רפואי אישי ורגיש, מבלי שמוצו כל האפשרויות האחרות".

הצעת החוק נועדה לעגן הסדר שיאפשר למשרד הבריאות להעביר מידע מזהה ופרטי קשר על תושבים ומצב ההתחסנות שלהם לגורמים רלוונטיים, וזאת במטרה לעודד התחסנות. בשלב זה מדובר רק ברשויות מקומיות שיכולות לבקש פרטים על תושביהן, משרד החינוך על צוותי החינוך ומשרד הרווחה על עובדי הרווחה. ההסדר הוצע כהוראת שעה לשלושה חודשים.

לפי ההצעה, הרשויות יסייעו למשרד הבריאות בקידום מבצע החיסונים, בין היתר באמצעות פנייה אישית לבירור הסיבות לאי־התחסנות, הסרת מניעות שונות, סיוע בהנגשת המידע או החיסון עצמו. בייעוץ המשפטי הסבירו לממשלה ולמשרד הבריאות כי ההחלטה צריכה לעבור חקיקה ראשית מכיוון שלא שמדובר במידע בעל חיסיון רפואי, ומליאת הכנסת אישרה אותה שלשום בקריאה ראשונה.

מתחם חיסונים לקורונה של קופת חולים כללית בראש העין, 16 בפברואר 2021. ראובן קסטרו
הרשויות יסייעו למשרד הבריאות בקידום מבצע החיסונים/ראובן קסטרו

איגוד רופאי בריאות הציבור התנגד להעברת המידע לרשויות. "חקיקה תגרום לנזק לטווח קצר וארוך לרשות המקומית עצמה. היא תגרום לפגיעה באמון כשהתועלת מוגבלת ומוטלת בספק", מסרו בתגובה. "יש כאן 'מדרון חלקלק' שדווקא אנו, שעוסקים יומם ולילה בקידום בריאות הציבור, מודעים לו ומכירים בסכנותיו. אם מוצדקת העברת מידע רפואי לצורך עידוד התחסנות, מדוע לא יועבר מידע אודות משקלו של אדם או הרגלי העישון שלו, למען קידום בריאותו על ידי גורם אחר?".

האגודה לזכויות האזרח אמרה בתגובה לאישור הצעת החוק להעברת מידע על מתחסנים לרשויות המקומיות כי "ההצעה היא חמורה, ומהווה פגיעה בפרטיות האזרחים ותקדים מסוכן של פגיעה בחיסיון הרפואי שבין החולה לקופת החולים. בסבירות גבוהה היא תוביל לשימוש לרעה במידע על ידי הרשויות המקומיות. עידוד התחסנות היא מטרה חשובה ויש להמשיך במאמץ, אך חבל להיגרר לצעד קיצוני של העברת רשימות על מי שלא התחסן לרשויות המקומיות ולמשרד החינוך. בימים הקרובים נעתור לבג"ץ".

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    3
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully