וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

המשרד להגנת הסביבה: 23 אוניות עדיין חשודות בזיהום הזפת בחופים

1.3.2021 / 16:52

המשרד טוען כי חקירת האירוע מתקדמת בקצב סביר, ומתעקשים שלא הייתה התרעה מוקדמת. כמו כן, הם טוענים כי הם מחזיקים בבדיקות מעבדה של החומר המזהם, אבל שהם ממתינים לחוות דעת נוספת בנושא: "בסבירות גבוהה שגם אם היינו שולחים צוות הזפת הייתה מגיעה"

זיהום זפת בגן לאומי תל דור/צילום: תומר עופרי, רשות הטבע והגנים

המשרד להגנת הסביבה אמר היום (שני) כי מתוך 35 אוניות שהיו חשודות בזיהום הזפת בחופי ישראל - 12 כבר נשללו. מנהל היחידה הארצית להגנת הסביבה הימית, רני עמיר, טען כי המשרד מחזיק בבדיקות מעבדה של החומר המזהם, אבל "מכיוון שהעניין רגיש, אנחנו ממתינים לחוות דעת נוספת".

עמיר אמר כי חקירת האירוע מתקדמת בקצב סביר, והתעקש שלא הייתה התרעה מוקדמת. "גם אם הייתה מערכת לוויינית או חופית להתראה בזמן סביב ה-11 לחודש, תיאורטית היו לנו ארבע ימים לטפל בכתם, שהיה במרחק 50-40 ק"מ מהחופים", אמר. "בהנחה שהיינו מגלים, היינו צריכים להחליט אם לשלוח קבלנים ולהתחיל בשאיבה, ולפעמים אנחנו מחליטים לא לשלוח כי זו פעולה מורכבת. בסבירות גבוהה גם אם היינו שולחים צוות הזפת הייתה מגיעה". הוא הוסיף שהמשרד עומד בקשר ישיר עם האינטרפול.

את הדברים אמר עמיר בתדרוך לעיתונאים שקיים המשרד, בו השתתפו גם השרה להגנת הסביבה גילה גמליאל, מנכ"ל המשרד דוד יהלומי, סמנכ"ל בכיר לאכיפה יצחק בן דוד, המדענית הראשית של המשרד, פרופ' נגה קרונפלד-שור וגורמי מקצוע נוספים.

זפת נפלטה בשמורת טבע חוף גלים עתלית צפון. יגאל בן ארי, רשות הטבע והגנים
23 אוניות עדיין חשודות בזיהום הזפת. חוף גלים בעתלית/רשות הטבע והגנים, יגאל בן ארי

השרה גמליאל אמרה בתדרוך שמשרדה עובד קשה לאיתור האחראיים לאירוע. "הזיהום הגיע בוודאות מאוניה, או בזדון או בשל רשלנות. נעשה הכול על מנת לאתר, חד משמעית. כמו שהגענו ליוון נוכל להגיע למקומות נוספים", אמרה, והוסיפה כי בימים הקרובים צפוי מידע נוסף על התקדמות החקירה.

גמליאל אמרה כי תוקם ועדת מנכ"לים סביבה תוך חצי שנה להתמודדות עם תרחיש של אסון ימי, אך ציינה כי "זה לא משנה אילו גורמי ניטור היו בים. גם אם היו כל גורמי הניתור האפשרות לטפל (לפני נחיתה בחוף - י"א) הייתה אולי לכל היותר ב-20%. במקרה דנן לא היו התראות גם מסוכנויות בינלאומיות".

בנושא פתיחת החופים למבקרים, גורם במשרד אמר כי קיים עיכוב בקבלת תוצאות המעבדה שיאפשרו למשרד הבריאות לפתוח את החופים. הוא ציין כי התוצאות היו אמורות להתקבל היום, אך עלולות להתקבל מחר.

זיהום בחוף נווה ים, 26 בפברואר 2021. יואב איתיאל
"זה לא משנה אילו גורמי ניטור היו בים". חוף נווה ים/יואב איתיאל

בנושא קווי הנפט של קצא"א, המשמשים להעברת נפט גולמי מנמל אילת לנמל שבאשקלון, אמרה גלמליאל כי "יש לקיים דיון דחוף עם כלל גורמי הממשלה הרלוונטיים בנוגע לתוכנית להגדלת נפח פעילות שינוע נפט גולמי בקווי קצא"א; מה שראינו השבוע בחופים באירוע הזפת החמור הוא בזעיר אנפין לעומת כמויות הנפט שעליהן מדובר במקרה של קצא"א; יש לתת דגש להשלכות הפוטנציאליות החמורות לסביבה, שעלולות לשנות את פני האזור במקרה של אסון ולגרום לנזקים בלתי הפיכים".

גמליאל הוסיפה כי "צמצום השימוש של ישראל בדלקים פוסיליים, שאליו מוביל המשרד להגנת הסביבה, הוא יעד לאומי אסטרטגי, שהכרחי לצמצום זיהום האוויר והתחלואה והתמותה הנובעים ממנו. ישראל התחייבה לקדם מעבר לכלכלה דלת פחמן, כחלק מהתהליך הבין-לאומי בהובלת ה-OECD והאו"ם, למאבק במשבר האקלים".

צוות חוקרים בהובלת המשרד להגנת הסביבה ביצע  ביקורת על מכלית בשם מינרווה הלן בנמל פיראוס שביוון. המשרד להגנת הסביבה, אתר רשמי
המכלית מינרווה הלן, שנמצאה כלא אחראית לזיהום/אתר רשמי, המשרד להגנת הסביבה

צוות חוקרים בהובלת המשרד להגנת הסביבה קבע אתמול כי המכלית מינרווה הלן מיוון לא אחראית לזיהום הזפת החמור בחופי ישראל. בתום ביקורת מקיפה שבוצעה על ידי מפקח המשרד להגנת הסביבה ומפקח מטעם רשות הספנות והנמלים הישראלית, האונייה נשללה באופן סופי כמקור הזיהום.

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    3
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully