וואלה!
וואלה!
וואלה!
וואלה!

וואלה! האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

זיהום הענק: זפת נסחפה גם לשמורת חוף גלים שבעתלית, נמשכים מאמצי הניקוי

25.2.2021 / 11:26

שרידי זפת חדשים התגלו בשמורת הטבע, ובמשרד להגנת הסביבה מעריכים כי מקורם בזיהום הענק בים התיכון שפגע בחופים נוספים בישראל ובלבנון. במקביל, מאמצי הניקוי נמשכים, וחברות וגופים רבים מרחבי הארץ התנדבו כדי לסייע

בווידאו: נתניהו מודיע שיוקצה תקציב לניקוי החופים אחרי האסון האקולוגי/צילום: יואב איתיאל, המשרד להגנת הסביבה, שרון עדי, גידי בטלהיים

שרידי זפת התגלו היום (חמישי) בשמורת הטבע חוף גלים שבעתלית. במשרד להגנת הסביבה מעריכים כי מקור השרידים הוא מדליפת הענק של הנפט והזפת שהובילו לזיהום חופים רבים בישראל ובלבנון.

במקביל, נמשכים המאמצים לנקות את החופים מהזפת, שפגעה במאות בעלי חיים בחופים. במהלך היום הגיעו מתנדבים מקרב עובדי בתי החולים בני ציון, פוריה, המרכז הרפואי גליל מערבי ורמב"ם, וכן עובדי שגרירות בריטניה בישראל לחופים על מנת לנקותם.

זפת נפלטה בשמורת טבע חוף גלים עתלית צפון. יגאל בן ארי, רשות הטבע והגנים
שרידים נוספים בעתלית, היום/רשות הטבע והגנים, יגאל בן ארי

גילוי הזפת הנוספת שנסחפה בעקבות האסון, בא לאחר שמשרד הבריאות הודיע כי חל איסור לשווק דגים ובעלי חיים ימיים מהים תיכון עד להודעה חדשה. במשרד נקטו משנה זהירות והכריזו על האיסור, למרות שטרם התקבלו ממצאים המעידים על סכנה הנשקפת מצריכת הדגים. דגימות דגים נשלחו למעבדות משרד החקלאות במטרה לשלול נוכחות שאריות מזהמים שונים, ותוצאותיהן צפויות להתקבל בימים הקרובים.

בתוך כך, המשרד להגנת הסביבה פרסם אמשאת "רמזור החופים" של הים התיכון, הממפה את הזיהום ברחבי הארץ. הרמזור מתחלק לארבעה צבעים ברמות שונות. אדום משמעותו שטח מזוהם שעדיין לא התחילו בו פעולות הניקוי, או שהתחילו פעולות חלקיות לניקוי החול אך לא החוף הסלעי, כדוגמת ראש הנקרה. כתום הוא שטח מזוהם בשלבי ניקוי התחלתיים. בצהוב המצב קל ובירוק קל מאוד.

אתמול נודע כי מינרווה הלן (MINERVA HELEN), אונייה המפליגה תחת דגל יוון, היא האונייה שארגוני סביבה חושדים בה כאשמה בדליפת הנפט שזיהם את חופי הארץ בזפת. בעליה מכחישים בשיחה עם וואלה! NEWS את הטענה. האונייה צפויה לעגון בנמל הבית בפיראוס, יוון, ביום שבת בצהריים, אז יבחנו אנשי החברה את מכלי הדלק ויבררו את הפרטים עם הקברניט ואנשי הצוות. מבדיקה של המשרד להגנת הסביבה עולה שיש עשר ספינות החשודות כמקור למפגע הסביבתי מהחמורים ביותר בישראל בעשרות השנים האחרונות.

האוניה מינרווה הלן. www.vesselfinder.com, אתר רשמי
מכחישים כל קשר. מינרווה הלן/אתר רשמי, www.vesselfinder.com

זיהום הזפת התגלה בכל חופי הארץ בשבוע שעבר, ומשרד הבריאות אף המליץ להימנע מהגעה לחופים - מצפון ועד דרום. במשרד להגנת הסביבה טוענים כי לא היתה כל התרעה מוקדמת מאף גורם ישראלי או בינלאומי. מינרווה הלן אכן הפליגה באזור ממנו הגיע לכאורה הזיהום. בימים אלה היא בלב ים, שטה מזרחה ועושה את דרכה ליוון באיטיות, לאחר שאמש יצאה מנמל קרטחנה בספרד, שם עגנה חצי יום, אחרי יום אחד בנמל ספרדי סמוך, אליו הגיעה מסידי קריר, שליד אלכסנדריה.

למרות האיפול על החקירה, במשרד אומרים בפסקנות כי מדובר על אירוע של עבריינות סביבתית, שהתרחש לפי החשד יותר מ-50 קילומטר מול חופי ישראל, מחוץ למים הטריטוריאליים שלה.

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    2
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully