וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

זו האונייה החשודה בזיהום. בחברה מכחישים: "אין סיכוי שאנחנו מקור הדליפה"

24.2.2021 / 15:28

ארגוני הסביבה מצביעים על מינרווה הלן, המפליגה תחת דגל יווני, כאחראית לאסון הסביבתי. הבעלים בשיחה עם וואלה! NEWS: "לא היה לה מטען נפט". במשרד להגנת הסביבה הצביעו על 10 ספינות חשודות פוטנציאליות, ומתעקשים שלא התקבלה התרעה. בכיר בענף: לא ריאלי שתעמוד לדין

בווידאו: נתניהו מודיע שיוקצה תקציב לניקוי החופים אחרי האסון האקולוגי/צילום: יואב איתיאל, המשרד להגנת הסביבה, שרון עדי, גידי בטלהיים

מינרווה הלן (MINERVA HELEN), אונייה המפליגה תחת דגל יוון, היא האונייה שארגוני סביבה חושדים בה כאשמה בדליפת הנפט שזיהם את חופי הארץ בזפת. בעליה מכחישים בשיחה עם וואלה! NEWS את הטענה. האונייה צפויה לעגון בנמל הבית בפיראוס, יוון, ביום שבת בצהריים, אז יבחנו אנשי החברה את מכלי הדלק ויבררו את הפרטים עם הקברניט ואנשי הצוות. מבדיקה של המשרד להגנת הסביבה עולה שיש עשר ספינות החשודות כמקור למפגע הסביבתי מהחמורים ביותר בישראל בעשרות השנים האחרונות.

זיהום הזפת התגלה בכל חופי הארץ בשבוע שעבר, ומשרד הבריאות אף המליץ להימנע מהגעה לחופים - מצפון ועד דרום. במשרד להגנת הסביבה טוענים כי לא היתה כל התרעה מוקדמת מאף גורם ישראלי או בינלאומי. מינרווה הלן אכן הפליגה באזור ממנו הגיע לכאורה הזיהום. בימים אלה היא בלב ים, שטה מזרחה ועושה את דרכה ליוון באיטיות, לאחר שאמש יצאה מנמל קרטחנה בספרד, שם עגנה חצי יום, אחרי יום אחד בנמל ספרדי סמוך, אליו הגיעה מסידי קריר, שליד אלכסנדריה.

למרות האיפול על החקירה, במשרד אומרים בפסקנות כי מדובר על אירוע של עבריינות סביבתית, שהתרחש לפי החשד יותר מ-50 קילומטר מול חופי ישראל, מחוץ למים הטריטוריאליים שלה.

מסלול התנועה של האנייה מינרווה הלן מספרד ליוון, 24 בפברואר 2021. www.vesselfinder.com, אתר רשמי
מסלול האונייה מספרד ליוון/אתר רשמי, www.vesselfinder.com

בינתיים התברר שהזיהום כבר פגע גם בחופי לבנון שבין ראס אל נאקורה והעיר צור, והגושים השחורים והצמיגיים מכסים כ-200 מטר של האזור שברובו בתוך שמורת הטבע צור, אתר תיירות פופולרי וחוף ממנו לבנונים רבים נהנים. החוף הוא גם בית הגידול של דגה ואזור של רביית צבים. בלבנון אומרים שמוקדם לשלול שנפגעו אזורים נוספים. ראש הממשלה הלבנוני חסאן דיאב עוקב אחר הנושא וביקש משרת הבטחון זיינה עכר, ומהשר להגנת הסביבה דמיאנוס קטאר, בנוסף למועצה הלאומית למחקר מדעי, לבדוק את הנושא ולבקש מיוניפי"ל להכין דוח רשמי על התקרית ולכלול בו הערכת נזק.

האוניה מינרווה הלן. www.vesselfinder.com, אתר רשמי
מכחישים כל קשר לזיהום. האונייה מינרווה הלן/אתר רשמי, www.vesselfinder.com

בעליה של מינרווה הלן מכחישים כל קשר לזיהום. "זה מאוד פשוט, לא היה עליה שום נפט, אז לא יכול להיות שהיא שפכה נפט", אומרים בחברה בשיחה הבוקר עם וואלה! NEWS. מכלית הנפט הגולמי מינרווה הלן שנבנתה ב-2004 ומשייטת בדגל יווני, חצתה את תעלת סואץ ב-4 בפברואר אבל לא עגנה בנמל פורט סעיד עד ה-11 לפברואר. במקום זאת היא נעה אל מול חופי אל עריש ורפיח, ונעה-צפה במעגלים אקראיים, במשך שבוע עד שתפסה כיוון, חזרה לכיוון פורט סעיד.

בחברה לא מכחישים זאת. "זאת פרוצדורה לא בלתי-מקובלת, ולגמרי לשיקולו של הקברניט, תוך שהאונייה היתה ריקה ממטען והמתינה להוראות", אומרים הבעלים, "יש מי שלא מבינים את זה וכאן מתחילים בספקולציות. היא הועמסה באלכסנדריה ויצאה משם לספרד".

בעלת המכלית היא החברה היוונית הפרטית מינרווה מארין מאתונה, שנוסדה לפני 25 שנים. באתר האינטרנט של החברה היא מציינת את חזונה לאפס דליפות והשפעה סביבתית ואפס תקלות. "במשך רוב ההיסטוריה, האדם נאלץ להילחם בטבע כדי לשרוד; במאה זו הוא מתחיל להבין שכדי לשרוד עליו להגן עליו", מצטטת החברה את האקולוג וחוקר הים, חבר האקדמיה הצרפתית המנוח, ז'אק קוסטו.

האוניה מינרווה הלן. www.vesselfinder.com, אתר רשמי
"זאת פרוצדורה לא בלתי-מקובלת, ולגמרי לשיקולו של הקברניט"/אתר רשמי, www.vesselfinder.com

דובר מטעם החברה אומר: "ראינו שכמה אנשים עשו את הספקולציות האלה ואנחנו יכולים לומר קטגורית כי הזיהום לא יכול היה להגיע מהאונייה מינרווה הלן. היא הגיעה לפורט סעיד ב-4 בפברואר ונישאה כך במים באזור - זו פעולה נורמלית לחלוטין לכלי שיט מסוג זה - ובאותה העת לא היה באופן אבסולוטי כל מטען נפט או מטען מכל סוג אחר על האונייה וכך זה בלתי אפשרי שנשפך ממנה משהו שכלל לא היה עליה. היא היתה ריקה. היא הגיעה ריקה מסינגפור ואפשר לוודא את זה גם במאגרי מידע פומביים. אנחנו גם וידאנו עם האונייה שלא היו כל פעולות חריגות במהלך אותה עת. למעשה לא היו עליה פעולות כלל באותה עת. ב-14 לפברואר היא הועמסה במטען ולמחרת הפליגה לקרטחנה, ספרד. כך, היא לא יכולה הייתה להיות מקור הדליפה בגלל שלא היה לה מה שידלוף ולא הייתה עליה שום פעילות חריגה. זה גם לא יכול להיות מהדלק המשמש להנעתה שלה עצמה, שהוא בכמות הרבה יותר קטנה".

הוא הוסיף כי "הספינה לא הייתה מעורבת בשום פעולה ולא בשום פעילות שיכולה להיות קשורה להזרמת נפט בים. הספינה מסווגת עם הלשכה האמריקאית למשלוח (ABS). מינרווה הלן מתוחזקת וללא פגמים מבניים או אחרים העלולים לגרום לאירוע זיהום נפט. בנוסף, ב-22 בפברואר נבדקה הספינה על ידי רשות הנמלים הספרדית בקרטחנה שלא מצאו בה כל ליקוי או ראייה, ואושר כי הספינה במצב תחזוקה ותפעול משביעים רצון וללא כל פגם".

מסלול התנועה של האנייה מינרווה הלן בעת חציית תעלת סואץ אל הים התיכון. www.vesselfinder.com, אתר רשמי
מסלול האונייה בחציית תעלת סואץ אל הים התיכון/אתר רשמי, www.vesselfinder.com
האוניה מינרווה הלן. www.vesselfinder.com, אתר רשמי
"לא יכול להיות שנשפך ממנה נפט, כי לא היה עליה נפט". מינרווה הלן/אתר רשמי, www.vesselfinder.com

בחברת מינרווה אמרו שלא יגיבו לכל עניין הקשור בחקירה בישראל, למעט כי ישתפו פעולה באופן מלא עם כל חקירה של רשות כלשהי הרוצה לנהל חקירה. "ניתן כל פרט כדי לתמוך במה שמסרנו, שלא יכול להיות היה שאנחנו המקור".

ישראל חברה באמנת ברצלונה ולפיה מדינות ואוניות מחויבות לדווח על כל אירוע חריג, בוודאי אירוע מסוג כזה של דליפת נפט, לכל המדינות והגורמים הרלוונטיים. במשרד להגנת הסביבה אומרים כי דיווח שכזה לא הגיע לגורמים הישראלים - לא בדיעבד ולא עד לרגע זה. אין דיווח לאף גורם עד עתה לאף מדינה במזרח התיכון.

ברגע שהמשרד חישב את התאריכים האפשריים לדליפת הנפט לפי הכיוון והעוצמה - הוא פנה ל-REMPEC ממלטה ול-EMSA בבקשת איתור ספציפית באמצעות מערכות הלוויינים שלהם. האירופאים ביצעו בדיקה מדוקדקת, שהעלתה מספר איתורים אפשריים במרחב ובזמנים שונים, החשודים כמקור לזיהום.

מסלול התנועה של האנייה מינרווה הלן בעת שחגה שבוע מול חופי ישראל וסיני. www.vesselfinder.com, אתר רשמי
מסלול האונייה מול חופי ישראל וסיני/אתר רשמי, www.vesselfinder.com
מתנדבים מנקים זפת מחוף בגן הלאומי חוף השרון. דפנה בן נון, רשות הטבע והגנים
"לא יכול להיות שאנחנו המקור", זפת בחוף השרון/רשות הטבע והגנים, דפנה בן נון

איתורים אלה התקבלו מהאירופאים, ומומחי המשרד בדקו אותם באופן מיידי. מתוך המקומות החשודים נמצא באמצעות מודל לחיזוי תנועות ים שהמשרד הריץ, כי אחד המיקומים במרחק של 50 ק"מ "ממול לחופי אשקלון" הוא בעל התאמה טובה למקור ולחיבור שלו לגושי הזפת שנחתו בחופים.

המשרד מיד הפעיל את כל האמצעים העומדים לרשותו ואיתר עשר ספינות כחשודות פוטנציאליות והוא פועל למצוא את האחראית ולפעול כנגדה. מתוך עשר האוניות החשודות שתיים אף הגיעו לנמל אשדוד. מפקחי היחידה הימית של המשרד ביצעו ביקורת פתע באונייה אחת חשודה שעדיין שהתה בנמל, ואולם היא נשללה כמקור אפשרי ונמצאה תקינה בכל הפרמטרים.

"המשרד להגנת הסביבה בקושי מצליח לקנוס, אז להעמיד לדין?"

במשרד להגנת הסביבה אומרים כי הם מצויים בקשר עם גופים בינלאומיים, וככל שיהיה זיהוי לאונייה והיא תאותר, המשרד יפנה לרשויות במדינות היעד, כדי לפעול למיצוי ההליכים אל מול האונייה החשודה.

עם זאת, בכיר בענף התחבורה הימית סבור שהתרחיש של העמדה לדין אינו ריאלי. "צריך להיות אופטימי חסר תקנה בשביל להאמין שזה יקרה", אומר הגורם. "זה משרד שבקושי מצליח לקנוס אונייה שמזהמת בנמל, אז איך ימצא, יתפוס ויעמיד לדין אונייה ששפכה דלק במים בינלאומיים לפני שבועיים".

הקברניט הוותיק נפתלי וייס, שפרש לפני שנתיים אחרי יותר מ-30 שנה בים ובנמל חיפה, סבור שמדובר בתקלה. "ברור שזה דלק כבד, על פי הסמיכות שלו והצמיגות שלו והנזקים שלו. משערים שזה ממכלית אבל לך תדע מה בדיוק קרה. אני לא מאמין שמדובר בזדון. זה נראה כמו תקלה או טעות אנוש. לאונייה יש מכלים עצומים לצורך ההפלגה שלה ואולי עשו איזו טעות שם בהעברה או שהייתה פגיעה באיזה מכל כזה, שזו גם אופציה. אם היה תרחיש אימה אחד שתמיד חששנו ממנו, זה המקרה הזה של אונייה שיוצאת מתעלת סואץ ושופכת או דולפת בים התיכון, ולך תטפל בזיהום בקנה מידה מטורף כזה".

גם וייס טוען שהעמדה לדין היא תרחיש מורכב. "קשה מאוד יהיה לאתר את זה וכל הכבוד למשרד להגנת הסביבה אם יצליחו. אני סומך על רני עמיר, מקצוען שמנהל את היחידה הארצית להגנת הסביבה הימית. אם יש מישהו בארץ שיוכל לשים יד על מי שעשה את זה - זה הוא".

גושי זפת שנשטפו אל חוף דור. 19 בפברואר 2021. יואב איתיאל
"על פי הסמיכות, ברור שזה דלק כבד". גושי זפת בחוף דור, שישי/יואב איתיאל

ראש הממשלה, בנימין נתניהו, במענה לשאלת וואלה! NEWS בעת שביקר אתמול בעכו, אמר כי מדובר באסון אקולוגי מהגדולים שידענו בישראל, "אם לא הגדול שבהם". לדבריו, "לכן קיבלה הממשלה החלטה להקצות סכום כסף נכבד עם הצוותים והכלים כדי לנקות. הדרך למנוע את ההישנות של אסונות כאלה זה לאמץ הצעה שעלתה בפגישה עם שר האנרגיה של מצרים ושר האנרגיה שלנו, יובל שטייניץ, שאומרת שבעצם כל הספינות שמשייטות בים התיכון ובוודאי במזרח הים התיכון יצטרכו לפעול על גז טבעי ואז אין בעיה כזו".

מסלול התנועה של האנייה מינרווה הלן בעת שחגה שבוע מול חופי ישראל וסיני. www.vesselfinder.com, אתר רשמי
מסלול התנועה של האנייה מינרווה הלן במשך שבוע מול חופי ישראל וסיני לפי אתר www.vesselfinder.com/אתר רשמי, www.vesselfinder.com

בית משפט השלום בחיפה צמצם אתמול צו איסור פרסום גורף על כל פרט מפרטי החקירה, לבקשת וואלה! NEWS וכלי תקשורת נוספים. זאת לאחר שהשופט, ד"ר זאיד פלאח, שמע גם את רמי פלג ומרכז פיקוח וחקירות ארצי במשרד להגנת הסביבה. הוא הזכיר למשרד להגנת הסביבה כי הבקשה לאיסור פרסום הוגשה לו רק יום קודם לכן, "דהיינו כשבוע לאחר תחילת אירוע הזפת, ובמשך כל אותו שבוע פורסם הדבר ברבים ובכל כלי תקשורת אפשרי".

"הפרסומים בתקשורת הם למצער תופעה מקובלת", אומר דובר מינרווה, מארין. "מקרה דומה קרה בברזיל לחברה אחרת שלא קשורה אלינו בכלל. היתה שפיכת נפט וגורמים רשמיים שם הפנו האשמות לחברה הזו במשך כמה חודשים עד שהגיעו למסקנה שטעו. במקרה אחד האשימו אונייה שבכלל היתה אותו זמן בהודו. אנשים לפעמים מסתכלים בנתונים גולמיים כמו למשל מסלול האונייה שלנו ולא מבינים את מה שהם רואים ומסיקים מסקנות לא נכונות. אנחנו מאוד שמחים להבהיר את הדברים".

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    4
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully