וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

אסון הזפת בחופי ישראל: משרד הבריאות קורא לציבור להימנע מהגעה לחופים

21.2.2021 / 12:21

המשרד, יחד עם משרדי הגנת הסביבה והפנים, הודיע כי החופים מראש הנקרה ועד אשקלון מזוהמים בזפת, "שמסכנת את בריאות הציבור". בתוך כך, בנתיחת גופת הלוויתן שנפלט לחוף ניצנים נמצאו חומרים שמקורם בזיהום נפט, וההערכה היא כי הוא מת לפני כמה שבועות

בווידאו: נתניהו ביקר בחוף הים באשדוד להתרשם מהזיהום/מערכת וואלה! NEWS

משרדי הבריאות, הפנים, והגנת הסביבה קראו היום (ראשון) לציבור שלא להגיע לחופי הים ברחבי הארץ. "בשל זיהום הים התיכון והחופים בזפת, מראש הנקרה ועד חופי המועצה האזורית חוף אשקלון (זיקים), שלא להגיע לחופים לפעילות רחצה, ספורט ונופש, וזאת עד להודעה חדשה". בהודעה נכתב כי חשיפה לזפת מסכנת את בריאות הציבור, וכי המשרדים ממשכים במעקב ויוציאו עדכונים בהמשך. זו הפעם הראשונה שבה כל החופים מצפון לדרום נסגרים גם לרחצה וגם לשהייה.

בתוך כך, ממצאי נתיחת גופת הלוויתן שנפלט לחוף ניצנים עולה כי הוא מת כתוצאה מזיהום. בנתיחה, שממצאיה פורסמו היום על ידי רשות הטבע והמכון הווטרינרי בבית דגן, נמצאו בגופת הלוויתן חומרים שמקורם בזיהום הנפט, שלפי הערכות במשרד להגנת הסביבה, נפלט מכלי שיט שעבר מול חופי ישראל. החומרים הועברו לבדיקה.

הכנות לפינוי גופת הלוויתן, 21 בפברואר 2021. דר' עוז גופמן, אתר רשמי
הכנות לפינוי גופת הלוויתן, ניצנים, הבוקר/אתר רשמי, דר' עוז גופמן

ראש הממשלה, בנימין נתניהו, והשרה להגנת הסביבה, גילה גמליאל, סיירו היום בחוף היום, בליווי ראשי העיר של אשדוד, אשקלון ובת ים. נתניהו הכריז כי גמליאל תביא מחר לאישור הממשלה תכנית לניקוי החופים. "אנחנו חייבים לשמור על החופים שלנו, על המדינה שלנו, על הגנת הסביבה", אמר נתניהו.

"כדי להתגבר על המערכה אנחנו צריכים לגייס עשרות מיליוני שקלים שיושקעו בניקיון החופים", הבהירה גמליאל. "יש לנו אפשרות לתבוע את חברת הביטוח של הספינה האחראית לזיהום, ונעשה הכל כדי לאתר אותה. חובתנו המוסרית כלפי הציבור והסביבה היא לאתר את האחראיים לאירוע. המטרה שלנו היא לפתוח את עונת הרחצה בזמן. אנחנו צריכים להסתכל לעבר העתיד - האירוע הזה ואירועים נוספים בעולם מלמדים אותנו עד כמה נחוץ להיגמל מהדלקים המזהמים ולעבור לאנרגיות מתחדשות".

לדבריה, התכנית שתועלה מחר תכלול הקצאת תקציבים לשיקום חופים, תקני כוח אדם, וכן "תקציב שוטף להיערכות לאומית לטיפול בזיהום ים וחופים בשמן וקידום חוק למוכנות ותגובה לתקריות זיהום ים בשמן". לטענת גמליאל, "זה הכרחי כדי לצלוח את האירוע הסביבתי הנוכחי, לסיים אותו בזמן המהיר ביותר, ולהתכונן לאירועים הבאים".

יו"ר מפלגת תקווה חדשה ומועמדה לראשות הממשלה, גדעון סער, סייר גם הוא בחוף עתלית ואמר "חייבים להכריז על אסון אקולגי ברמה החמורה ביותר. הממשלה חייבת לקבל החלטה מיידית על הוצאה ייעודית של כספים כדי לנקות את הסביבה ולשתף פעולה עם הרשויות המקומיות".

עוד בוואלה!

אלפי מתנדבים מנקים את הזפת שכיסתה את החופים: "אסון סביבתי חמור"

לכתבה המלאה

"אירוע גדול מאוד וחמור מאוד"

כבר ביום חמישי כשנפלט הלוויתן אל החוף בשמורת ניצנים, מנכ"ל רשות הטבע והגנים, שאול גולדשטיין, מסר כי ייתכן שקיים קשר בין ההיפלטות לגושי הזפת. לדבריו, "אירוע זיהום הזפת מסתבר כאירוע גדול ומאוד וחמור מאוד עם נזק סביבתי גדול מאוד שייקח לנו זמן רב לטפל בו. אנחנו קוראים למשרד להגנת הסביבה לחקור את האירוע ולמצוא את האשמים ולהעניש אותם בחומרת הדין".

ד"ר אביעד שיינין, מתחנת מוריס קאן לחקר הים ועמותת דלפיס, סיפר כי "מדובר באירוע נדיר יחסית, התיעוד האחרון היה ב-2016. בדרך כלל מגיעים לאזורנו פרטים צעירים. גם במקרה הזה מדובר בפרט צעיר, בים התיכון הם מגיעים ל-20 מטר בבגרותם ובאוקיינוסים מגיעים ל-24 מטר. זהו בעל החיים השני בגודלו אחרי הלוויתן הכחול בעולם, הם נפוצים במערב הים התיכון אך נדירים באגן המזרחי".

נחמה רונן לשעבר מנכ"לית המשרד לאיכות הסביבה סבורה כי "מדובר במחדל שהמשרד להגנת הסביבה חייב לתת עליו את הדין". לדבריה, יש להם תקציבים, יש להם ספינות ייעודיות, יש להם אמצעי הגנה כמו רשתות ומצופי ענק שבאפשרותן לכלוא את הזיהומים. אמצעים כאלה קיימים כבר שנים במפרץ אילת ובעבר נעשה בהם שימוש בהצלחה יתרה.

"במסגרת הזמן מאז התגלה הזיהום ניתן היה לבקש סיוע ממדינות שכנות כמו יוון וקפריסין שכמו ישראל חתומות על אמנת ברצלונה ומחזיקות ברשותן ציוד לאיגוף זיהומים בים וחסימתו. לא יכול שיספרו לנו על תוכנית לאומית להערכות לזיהום ימי ובפועל כשמתרחש אירוע שכזה פשוט לא מצליחים להתמודד איתו".

גושי זפת שנשטפו אל חוף דור. 19 בפברואר 2021. יואב איתיאל
גושי זפת שנפלטו אל חוף דור, לפני יומיים/יואב איתיאל

אתמול יצאו אלפי מתנדבים לסייע במאמצים לניקיון החופים שזוהמו בזפת. הם ביקשו מהאזרחים ומנבחרי הציבור לסייע בפעולות הניקיון וכינו את האירוע "אסון אקולוגי". עם זאת, רשות הטבע והגנים ביקשה להמנע מהגעה לחופים, בטענה כי הניקיון דורש מיגון.

המתנדבים התרכזו בשורת מוקדים בהם עתלית, בת גלים, הרצליה, תל אביב, נווה ים וחדרה. "קוראים לפוליטיקאים להפסיק לברבר את עצמם לדעת ולהגיע לפה לעזור לנו. יש פה אירוע סביבתי חמור בסדר גודל שלא הכרנו כמותו בעבר. בואו לעזור לנו", אמרו יו"ר איגוד ערים שרון כרמל וראש מועצה אזורית חוף הכרמל אסיף איזק.

במקביל, טיסת סיור מטעם המשרד להגנת הסביבה המריאה הבוקר במטרה למדוד את ממדי הזיהום בחופי ישראל ובים. לפי הודעת המשרד, כ-160 ק"מ ברצועת החוף, מראש הנקרה ועד לחוף אשקלון, זוהמו באופן משמעותי בזפת. הטיסה יצאה לפועל לאחר שמזג האוויר הסוער נרגע, ואפשר את הבדיקה.

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    4
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully