וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

אלפי מתנדבים מנקים את הזפת שכיסתה את החופים: "אסון סביבתי חמור"

20.2.2021 / 11:20

מתנדבים בשורת מועצות לאורך החוף הגיעו לסייע בסילוק הנוזל הצמיגי שגרם לנזק אקולוגי ופגע בבעלי החיים. "קוראים לפוליטיקאים להפסיק לברבר ולהגיע לעזור", אמרו. כמו כן, בחיפה זוהו כתמי נפט מאות מטרים מהחוף והרחצה נאסרה. רשות הטבע והגנים: הניקיון דורש מיגון

בווידאו: מאות מתנדבים מנקים את הזפת שכיסתה את החופים/צילום: איגוד ערים להגנת הסביבה שרון, עריכה: אסף דרורי

אלפי מתנדבים בשורת מועצות אזוריות באזור החוף יצאו היום (שבת) לסייע במאמצים לניקיון החופים שזוהמו בזפת. הם ביקשו מהאזרחים ומנבחרי הציבור לסייע בפעולות הניקיון וכינו את האירוע "אסון אקולוגי". עם זאת, רשות הטבע והגנים ביקשה להמנע מהגעה לחופים, בטענה כי הניקיון דורש מיגון.

המתנדבים התרכזו בשורת מוקדים בהם עתלית, בת גלים, הרצליה, תל אביב, נווה ים וחדרה. "קוראים לפוליטיקאים להפסיק לברבר את עצמם לדעת ולהגיע לפה לעזור לנו. יש פה אירוע סביבתי חמור בסדר גודל שלא הכרנו כמותו בעבר. בואו לעזור לנו", אמרו יו"ר איגוד ערים שרון כרמל וראש מועצה אזורית חוף הכרמל אסיף איזק.

במקביל, טיסת סיור מטעם המשרד להגנת הסביבה המריאה הבוקר במטרה למדוד את ממדי הזיהום בחופי ישראל ובים. לפי הודעת המשרד, כ-160 ק"מ ברצועת החוף, מראש הנקרה ועד לחוף אשקלון, זוהמו באופן משמעותי בזפת. "נכון לרגע זה, מקור הזיהום אינו ידוע, אך על פי סוג הזפת ומרקמה, נראה כי מדובר בפליטה של שמנים או נפט מכלי שיט שעבר מול חופי ישראל", נמסר. הטיסה יצאה לפועל לאחר שמזג האוויר הסוער נרגע, ואפשר את הבדיקה.

פעולות לניקיון הזפת מחופי ישראל, 20 פברואר 2021. איגוד ערים שרון כרמל, צילום מסך
פעולות לניקיון הזפת מחופי ישראל, היום/צילום מסך, איגוד ערים שרון כרמל

עיריית חיפה סיפקה שקיות למתנדבים, ותסייע באיסוף ופינוי האשפה. "כולם מוזמנים להצטרף למאמץ להצלת החופים והטבע שלנו", מסרו בעירייה.

גם אנשי החברה להגנת הטבע משתתפים במאמצי ניקיון החופים המזוהמים ולאחד המוקדים הגיעו מנכ"לית החברה להגנת הטבע, איריס האן וסמנכ"ל שמירת סביבה וטבע, ניר פפאי.

צב מכוסה זפת שנפלט לחוף באסון האקולוגי. איגוד ערים שרון כרמל, אתר רשמי
צב שנפלט לחוף באסון האקולוגי הכבד/אתר רשמי, איגוד ערים שרון כרמל
מתנדבים מנקים זפת מחוף עתלית 20 פברואר 2021. רותי בנין, צילום מסך
פעולות לניקיון הזפת בעתלית, היום/צילום מסך, רותי בנין

קובי ציטר, סגן ראש מועצת חוף הכרמל, אמר כי כ-300 מתנדבים הגיעו לחוף המבצר ועד חוף נחשולים. "עד עכשיו פונו חמישה טון זפת. צוותים של מתנדבים עובדים על טבלאות הגידוד על הסלעים. אנחנו צריכים לקחת בחשבון שפינוי הזיהום ייקח לפחות חודש", הוא הוסיף.

עוד סיפר ציטר כי "אנחנו נעזרים בסיוע של כוחות מקצועיים של המשרד להגנת הסביבה, ארגונים ירוקים וסביבתיים והמתנדים שהגיעו מכל רחבי הארץ".

נזקי זיהום הזפת זיקים. אבייתר בן אבי, רשות הטבע והגנים
נזקי הזיהום, זיקים/רשות הטבע והגנים, אבייתר בן אבי
מתנדבים מנקים זפת מחוף עתלית 20 פברואר 2021. רותי בנין, צילום מסך
פעולות לניקיון הזפת בעתלית, היום/צילום מסך, רותי בנין

רשות הטבע והגנים: "עוסקים במיפוי השטח"; בחיפה הרחצה נאסרה

רשות הטבע והגנים הסבירה בהודעתה כי אנשיה עוסקים "במיפוי האיזורים שנפגעו מהזפת. בשלב זה הציבור מתבקש לא להגיע לחופים ולנקות באופן עצמאי. הניקוי דורש שימוש באמצעי מיגון מתאימים על מנת לשמור על הבריאות ופינוי מוסדר לאתר מתאים".

במקביל, תצפיתנים של אגף החופים בעיריית חיפה, יחד עם מפקחי המשרד להגנת הסביבה, זיהו הבוקר כתמי נפט במרחק של כמאתיים מטרים מחופי חיפה. בשל כך, נאסרה הרחצה או גלישה בחופים.

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    1
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully