וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

לבקשת וואלה! NEWS: בית המשפט צמצם את צו איסור הפרסום על חקירת אסון הזפת

23.2.2021 / 14:45

בית משפט השלום חיפה צמצם את צו איסור הפרסום על חקירת דליפת הזפת בים התיכון, שהובילה לזיהום חמור בחופי ישראל ולמותם של מאות בעלי חיים. בית המשפט צמצם את הצו לאחר עתירת וואלה! NEWS וגופי תקשורת נוספים

בווידאו: פעילי סביבה הפגינו בקריאה למנוע את האסון הסביבתי הבא/צילום: רוני כנפו, עריכה: אסף דרורי

בית משפט השלום בחיפה צמצם היום (שלישי) את צו איסור הפרסום על חקירת דליפת הזפת בים התיכון, שהובילה לזיהום חמור בחופי ישראל ולמותם של מאות בעלי חיים. בית המשפט ביטל את הצו לאחר עתירת וואלה! NEWS וגופי תקשורת נוספים, שיוצגו על ידי עו"ד אלעד מן.

השופט ד"ר זאיד פלאח ביטל את הצו, והתיר לפרסם כל מידע שמקורו בתחקיר עצמאי של כלי התקשורת, אך אסר לפרסם מידע שמקורו ברשויות החוקרות או מידע הקשור לשיטות החקירה. כמו כן, הציע השופט לרשויות החקורות להשתמש בחומרים שעלו בכלי התקשורת לקידום החקירה.

בתוכנית הצינור בערוץ 13 פורסם כי אחת האוניות הנחשדות בזיהום היא מכלית נפט יוונית ששמה "מינרווה הלן", שיצאה ממצרים, ככל הנראה סבלה מתקלה, וכתוצאה מכך הזרימה נפט וזפת לים. המיכלית חזרה לאחר מכן למצרים.

אסון הזפת בחופים | סרטן שייט כחול בחוף שקמונה. חגי דביר, רשות הטבע והגנים, אתר רשמי
סרטן שנפגע מהזפת בחוף שקמונה בחיפה/אתר רשמי, חגי דביר, רשות הטבע והגנים

בהחלטת השופט נטען כי "לפני כשבוע פקד את מדינת ישראל אירוע זיהום חמור ביותר שידעה המדינה בכך שנפלטה זפת מהים לאורך רצועת החוף. זיהום זה פגע באופן קשה בחי, בצומח ובמערכות האקולוגיות של חופי הים התיכון. אין חולק שיש לאפשר לרשויות החקירה למצות את החקירה עד תום כדי להביא את האחריות למעשה הנפשע לדין".

השופט התייחס לצו איסור הפרסום שהוטל אתמול על פרטי הפרשה, והודה כי פרטים רבים מן האירוע כבר פורסמו בתקשורת. "במקרה שבפני, פרטי האירוע פורסמו ברבים, והבקשה להוצאת הצו הוגשה רק אתמול, דהיינו, כשבוע לאחר תחילת אירוע הזפת. במשך כל אותו שבוע פורסם הדבר ברבים ובכל כלי תקשורת אפשרי".

השופט טען כי זכות הציבור לדעת היא אבן יסוד במשטר דמוקרטי, אך קבע כי יש למצוא איזון לדבר עם צורכי החקירה. "יש לערוך איזון נכון בין האינטרס של מיצוי החקירה עד תום ללא הפרעה מגורמים שונים שיכולים לסכל את מיצוי החקירה לבין זכות הציבור לדעת". בהמשך אישר השופט את צמצום הצו, וקבע כי יש למנוע את הפגיעה בחקירה עצמה.

מחאת ארגוני סביבה בקריאה לעצור את אסון הנפט הבא  מול בית המשפט העליון, ירושלים 23 בפברואר 2021. יונתן זינדל, פלאש 90
הפגנת ארגוני סביבה בירושלים בקריאה למנוע את אסון הנפט הבא, היום/פלאש 90, יונתן זינדל
גושי זפת שנשטפו אל חוף דור. 19 בפברואר 2021. יואב איתיאל
גושי זפת שנשטפו אל חוף דור, בשבוע שעבר/יואב איתיאל

עשרות פעילי סביבה הפגינו היום מחוץ לבית המשפט העליון בירושלים בעקבות אסון הזפת. המחאה נערכה במקביל לדיון בבג"ץ בעתירה שהגישה החברה להגנת הטבע נגד משרד האנרגיה, בנושא רשיון לקידוחי גז ונפט מול חופי ישראל, שעסק גם בצווי איסור הפרסום שהוטלו על פרשת הזיהום.

המפגינים קראו "לא קודחים בפלמחים", "רווחים לא עושים על חשבון בעלי חיים" ו"הים הוא של כולם", נשאו שלטים עם הכיתוב "עוצרים את האסון הבא" ו"שטייניץ נכשלת", והעלו מיצג.

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    2
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully