וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

הזפת כיסתה את חופי ישראל: "לא ייתכן שהאחראי ייצא ללא כלום"

19.2.2021 / 23:35

במשרד להגנת הסביבה עוד מנסים להעריך את הנזק האקולוגי והביולוגי שנגרם לחופים ולבעלי החיים, אך מבהירים כי יפעילו את המשאבים שברשותם למציאת האחראים. מנכ"ל המשרד חושש כי עבודת הניקוי תימשך שבועות, ומעריך כי עלות הניקוי עלולה להסתכם בעשרות מיליוני שקלים

בווידאו: כמויות גדולות של זפת נפלטו לחופי ישראל/צילום: המשרד להגנת הסביבה

השרה להגנת הסביבה, גילה גמליאל, קיימה היום (שישי) שיחת ועידה עם 16 ראשי רשויות הגובלות בחוף, בעקבות אירוע זיהום גושי הזפת בחופי הארץ. "זהו אירוע בסדר גודל שלא ראינו מזה שנים", אמרה במהלך הערכת מצב שנייה בתוך יממה. "עדיין לא ניתן להעריך את הנזק האקולוגי והביולוגי שנגרם בעקבותיו. אנחנו עושים הכול כדי למצוא את האחראי להרס החופים ולפגיעה האנושה בסביבת החי". מנכ"ל רשות הטבע והגנים, שאול גולדשטיין, אמר היום כי זה אסון טבע "הרבה יותר חמור יותר מעברונה או מאשלים".

מנכ"ל המשרד להגנת הסביבה, דוד יהלומי, אומר בראיון לוואלה!NEWS כי הרשויות קיבלו כבר הנחיות ברורות כיצד לפעול. "המשרד מנחה. אבל זה חלק מאחריותן. הן יודעות את זה וערוכות לכך. בהמשך לדיווח שלהם לשרה גם המשרד יחדד את ההנחיות".

יהלומי מבטיח כי הם מפעילים את כל המשאבים שברשותם בכדי למצוא את האחראים. "אנחנו מפעילים גורמים בינלאומיים ונעזרים בכל הסוכנויות הימיות הבינלאומיות, ואנחנו מאוד מקווים שנמצא את הגורם המזהם ושהוא ייתן את הדין ויישלם על הנזק".

הוא הוסיף כי גמליאל "נתנה הנחייה מאד ברורה בעניין הזה. יהיה בכך גם מסר מאד חשוב לעתיד. לא יכול להיות שיהיה אסון בסדר גודל כזה והאחראי לו ייצא בלא כלום. אני מאמין שגם במקרה זה זרועה הארוכה של מדינת ישראל תאתר את המקור ותשיג את האחראי לפגיעה בה".

גושי זפת שנשטפו אל חוף דור. 19 בפברואר 2021. יואב איתיאל
עבודת הניקוי תימשך שבועות. גושי זפת בחוף דור, היום/יואב איתיאל

הבוקר קיים יהלומי סיור בחופים לשם הערכת המצב עם מנכ"ל רשות הטבע והגנים, שאול גולדשטיין, וגורמי המקצוע של שני הגופים. במסגרת הסיור ביקרו בגן הלאומי תל דור שאמור להיפתח רשמית בחודש הבא, בכדי לאמוד את הנזק החמור שגרמה נחיתת הזפת בחוף המסולע. בסיור הוצגו עבודות הניקוי וההצלה שכבר בוצעו וכן תוכנית העבודה להמשך המאבק בזיהום, שפקד את חופי השמורות מראש הנקרה ועד ניצנים, וכלל חופים ממטה אשר שבצפון ועד לחוף אשקלון.

"האירוע רק בתחילתו ואנחנו עדיין לומדים את היקפו", הסביר יהלומי. הוא קובע בהערכה זהירה כי מדובר בנחיתתם של עד אלף טונות של זפת שנפלטו לאורך של 160- 170 קילומטרים ויותר. עבודת הניקוי תימשך שבועות, אבל "אבל יכול לקחת גם יותר זמן מזה", הוא אומר. להערכתו הראשונית, עלות הניקוי תסתכם במיליוני שקלים עד עשרות מיליוני שקלים. הקושי בהערכה נובע בין השאר מהסופה, והקושי לאמוד את כמויות הנפט שעוד עלולות לנחות בחוף.

הלוויתן המצוי שנשטף אל החוף בשמורת ניצנים. 18 בפברואר 2021. ד״ר אביעד שיינין, אתר רשמי
"הנזק הוא ובראש ובראשונה לבעלי החיים". הלוויתן המצוי שנשטף אל החוף בשמורת ניצנים, אתמול/אתר רשמי, ד״ר אביעד שיינין

מחר ייצא מטוס תצפית לנסות לאתר כתמי שמן בים, כמו גם למפות ביתר דיוק את הפגיעה בחופי הארץ. "אנחנו צריכים להתמודד עם זפת שהיא חצי מוצקה ודביקה וזה מקשה על הפינוי. יש חשיבות למהירות כי ברגע שמזג האוויר יתחמם החומר הצמיגי יהפוך לנוזלי ויקשה עוד יותר על איסופו", אומר יהלומי.

יהלומי מדגיש כי לא מדובר רק בעניין של אסתטיקה. "הנזק הוא גם לטבע ובראש ובראשונה לבעלי החיים, וכבר ראינו בעלי חיים שנפגעו. אנחנו מניחים שש גם תמותה ועדיין לא יודעים לאמוד את זה. אנחנו עוד בוחנים את הפגיעה בלוויתן אבל לא רק בו, אלא דווקא במינים היותר קטנים, כמו צבי הים למשל שאנחנו יודעים שנפגעו".

יהלומי מבטיח כי בזמן הקרוב גורמים מקצועיים יבצעו ניטור של הים עצמו. "אחרי שנסקור את המגוון הביולוגי בים נהיה יותר חכמים ואסור להמעיט בנזק היבשתי. כשזפת נוחתת על הקרקע היא מזהמת אותה ומרעילה אותה, על כל המשתמע מכך. יש הרבה בעלי חיים על הקרקע הזו ובתוכה".

גושי זפת שנשטפו אל חוף דור. 19 בפברואר 2021. איגוד ערים שרון/כרמל, אתר רשמי
קיים חשש לפתיחת עונת הרחצה בשל הזיהום. גושי זפת בחוף דור, היום/אתר רשמי, איגוד ערים שרון/כרמל

יו"ר סיעת מרצ, ח"כ תמר זנדברג, מסרה כי "בשילוב עם הסערה האחרונה, זיהום הים גרם לנזק חמור ביותר לצבי ים שבסכנת הכחדה, שחפים וחרדונים, שכוסו כמעט לחלוטין בשכבה שחורה ורעילה. בחוף ניצנים אפילו נפלטה לחוף גופת לוויתן צעיר. ההערכה היא שמקור הזיהום הוא בפליטה של נפט מספינה שעברה מול חופי ישראל".

זנדברג טוענת כי האירוע החמור הוא תולדה של זיהום הסביבה ומשבר האקלים. "עשרות בעלי חיים בסכנה נכון לעכשיו, וחלקם כבר לא שרדו את האסון. פליטה של ספינה אחת גרמה לנזק שייקח לנו הרבה מאוד זמן לתקן. זו התוצאה של זיהום הסביבה ושל משבר האקלים. הטבע ובעלי החיים לא צריכים להיות קורבנות חוסר האחריות וההפקרות של בני האדם. יש בכוחנו לשנות".

יו"ר איגוד ערים שרון כרמל וראש מועצת חוף הכרמל, אסיף איזק, מזהיר כי קיים חשש לפתיחת עונת הרחצה בשל הזיהום הקשה אותו הגדיר כ"אחד מהנזקים הסביבתיים הגדולים ביותר שידעו חופי הים שלנו". הוא מסר כי "מתנדבים מכל רחבי הארץ מסייעים למועצה בניקיון החופים שלה, דבר חסר תקדים", אבל הדגיש כי "לא נוכל לפתוח את עונת הרחצה במצב הזה. אנו חייבים שכל הגופים יירתמו עם רשויות החוף לנקות את החופים. זה אסון סביבתי בסדר גודל שלא ידענו כמותו. אני קורא לכל משרדי הממשלה להירתם ולעזור לנו".

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    4
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully