וואלה!
וואלה!
וואלה!
וואלה!

וואלה! האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

בעקבות זיהום הזפת: משרד הבריאות אוסר לשווק דגים ובעלי חיים מהים התיכון

המשרד הודיע על איסור השיווק למרות שנכון לשלב זה טרם התקבלו ממצאים המעידים על סכנה מצריכת הדגים. הדגה נשלחה לבדיקות ותוצאות צפויות להתקבל בימים הקרובים. איגוד הדייגים: "ממיטים עלינו אסון כלכלי בנוסף לאסון הסביבתי". צפו במפת הזיהום בחופים

זיהום זפת בגן לאומי תל דור/צילום: תומר עופרי, רשות הטבע והגנים

משרד הבריאות הודיע הערב (רביעי) כי חל איסור לשווק דגים ובעלי חיים ימיים מהים תיכון עד להודעה חדשה. זאת בעקבות זיהום הזפת בחופים.

במשרד נקטו משנה זהירות והכריזו על האיסור, למרות שטרם התקבלו ממצאים המעידים על סכנה הנשקפת מצריכת הדגים. דגימות דגים נשלחו למעבדות משרד החקלאות במטרה לשלול נוכחות שאריות מזהמים שונים, ותוצאותיהן צפויות להתקבל בימים הקרובים.
 

דייגים בחוף אכזיב. דוד כהן, פלאש 90
דייגים בחוף אכזיב/פלאש 90, דוד כהן

"ממיטים עלינו אסון כלכלי בנוסף לאסון הסביבתי", אמר בתגובה סמי עלי, דובר איגוד הדייגים בישראל. "עדיין לא צלחנו את אסון הקורונה כי לא קיבלנו שום תמיכה מהממשלה כמו סקטורים אחרים ועד היום לא קיבלנו פיצוי על ההשבתה הכפויה ב-2020 והנה גזירה חדשה. הממשלה הזו ומשרדיה מעניקים לנו רק סנקציות והגבלות דוגמת ההכרזה על הלוקוס כמין מוגן של המשרד להגנת הסביבה מהשבוע שעבר וההודעה המשותפת הזו של משרד הבריאות ומשרד החקלאות".

ח"כ עאידה תומא-סלימאן (הרשימה המשותפת) מסרה כי "ההפקרות הסביבתית היא הפקרות חברתית. כבר עכשיו היא פוגעת בבריאות שלנו ובפרנסתם של ציבור הדייגים - שכבר ככה נפגע ממגבלות לא סבירות בתקופת הקורונה. ‏על הממשלה לפצות את הדייגים ולפעול לניקוי החופים והים שלנו".

אסון הזפת בחופים | סרטן שייט כחול בחוף שקמונה. חגי דביר, רשות הטבע והגנים, אתר רשמי
סרטן שנפגע מזיהום הזפת בחוף שקמונה, השבוע/אתר רשמי, חגי דביר, רשות הטבע והגנים

הפיקוח על דגים למאכל מבוצע על ידי משרד החקלאות ומשרד הבריאות, החל מהדיג ועד לצריכת הדגים. במסגרת חלוקת הסמכויות, משרד החקלאות אחראי על הפיקוח על הדגה המקומית ומשרד הבריאות אחראי על הפיקוח של שיווק הדגים.  

במקביל, המשרד להגנת הסביבה פרסם הערב את "רמזור החופים" של הים התיכון, הממפה את הזיהום ברחבי הארץ. הרמזור מתחלק לארבעה צבעים ברמות שונות. אדום משמעותו שטח מזוהם שעדיין לא התחילו בו פעולות הניקוי, או שהתחילו פעולות חלקיות לניקוי החול אך לא החוף הסלעי, כדוגמת ראש הנקרה. כתום הוא שטח מזוהם בשלבי ניקוי התחלתיים. בצהוב המצב קל ובירוק קל מאוד.

מארגון מגדלי הדגים בישראל נמסר כי "מגדלי הדגים נערכים להכפיל את אספקת דגי הבריכות המקומיים למקרה שיתעורר מחסור בדגים, לאחר שמשרד הבריאות אסר באופן גורף שיווק דגים שמקורם בים התיכון. דגי הבריכות בישראל גדלים במי מעיינות במערכות סגורות ואינם באים במגע עם מזהמים חיצוניים ולכן אין חשש לצרוך אותם גם בתקופה זו".

אלי שריר, מנכ"ל ארגון מגדלי הדגים, תיאר כי לקראת חג הפסח המגדלים "מעלים הילוך באופן משמעותי ופועלים להכפיל את הכמויות בכדי להבטיח שבכל בית בישראל יוכלו ליהנות, בשבועות הקרובים ובחג, מדג ישראלי טרי ללא חשש". שריר עוד פירט כי "זני הדגים הגדלים כיום בבריכות בישראל הם: אמנון, בורי, קרפיון, באס, לברק, אדמונית, ברמונדי, פורל, אמור וכן דניס ומוסר. יש לציין כי דגי לברק, דניס ומוסר גדלים גם בים ועל פי הנחיית משרד הבריאות הם אסורים כרגע לשיווק, אם מקורם בים ולא בבריכות הדגים".

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    2
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully