וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

גורמי ביטחון מתריעים: איראן מתכננת פיגועים נוספים נגד כלי שיט ישראלים

28.2.2021 / 16:18

לפי הערכות, האחראים לפיגוע הם משמרות המהפכה, שביקשו לנקום את חיסול סולימאני. גורמים ביטחוניים מזהירים מפני התקפות בים האדום ובמפרץ הפרסי. היום צפוי להתקיים דיון ביטחוני בנושא. מקור ביטחוני בכיר: "ישראל לא יכולה להבליג על האירוע. מדובר בפעולה חמורה מאוד"

בווידאו: ספינת "הליוס ריי" שנפגעה מפיצוץ במפרץ עומאן/צילום: רויטרס
ספינת המטען הליוס ריי, בבעלות ישראלית שנפגעה מפיצוץ, עוגנת בדובאי,  28 בפברואר 2021. Kamran Jebreili, AP
לפי הערכות יהיו תקיפות נוספות. ספינת המטען "הליוס ריי" בדובאי/AP, Kamran Jebreili

יומיים עברו מאז הפיצוץ באונייה בבעלות ישראלית במפרץ עומאן, ובמערכת הביטחון מתבהרת התמונה אודות הגורם המבצע של הפיגוע, המניע, והשלכותיו להמשך. גורמים במערכת הביטחון אומרים כי האחראים לפיגוע הם כוחות הזרוע הימית של משמרות המהפכה, שביקשו לנקום את חיסולם של הבכירים האיראנים קאסם סולימאני ומוחסן פחריזאדה, וכן כי איראן מתכננת התקפות נוספות.

במערכת הביטחון התקבלו לאחרונה מסרים כי ביחידות הביטחוניות בטהראן הצטברה מתיחות בעקבות חיסול הבכירים ולכן בהתאם יש ניסיונות לבצע פיגועים, שחלקם שובשו על ידי המוסד הישראלי.

לכן, הפיגוע נגד האוניה "הליוס ריי", שנמצאת בבעלותו של איש העסקים רמי אונגר, לא הפתיעה גורמים במערכת הביטחון. "מי שפגע באוניה בבעלות ישראלית לא התכוון להטביע אותה אלא לאותת לישראל על הכוונות בעתיד. זו עבודה של מקצוענים", אמר אחד מהם.

מפה המפרץ הפרסי. ShutterStock
מפת המפרץ הפרסי בו ארע הפיצוץ/ShutterStock

לפי הערכות במערכת הביטחון, מפקד כוח קודס, איסמאעיל קאני, מחפש נקמה באובססיביות והכעס שנאגר ביחידות השונות במשמרות המהפכה נשלט על ידי הצמרת האיראנית שמנהלת כעת משא ומתן עם ארצות הברית על הסכם הגרעין. באיראן גם טענו לאחרונה כי ישראל מחבלת בכלי שיט באזור, אך בירושלים לא התייחסו עד כה לטענות אלה.

מפקד כוח קודס, אסמאעיל קאני, בטקס לציון שנה לחיסול קאסם סולימאני, באוניברסיטת טהראן, איראן, 1 בינואר 2021. רויטרס
סף המתח עלה. מפקד כוח קודס קאני/רויטרס

לדברי הגורמים, יש התראות על פיגועים איראניים בים האדום ובמפרץ הפרסי נגד כלי שיט של ישראל שמטרתם לפגוע באינטרסים ישראליים. "זה ממש לא סוף פסוק", אמר גורם ביטחוני בכיר, "ישראל לא יכולה להבליג על האירוע. מדובר בפעולה חמורה מאוד".

כמו כן, בהתאם למתיחות הגוברת מול האיראנים, דיון ביטחוני יתקיים ביממה הקרובה בנושא. אחד הגורמים הבהיר כי אם תהיה הפללה חד משמעית - האירוע שמחייב תגובה.

הפיגוע - איתות לבאות

מומחה ביטחוני לזירה הימית אמר אתמול כי התקיפה מהווה איתות בלבד, ולא ניסיון לבצע פיגוע קטלני. "מסיבה מאוד פשוטה, לו היו פוגעים בהיקף הזה בחלק האחורי, באזור המכונות, או במערכת ההיגוי - הם היו מטביעים את האונייה", הוא הסביר. "היה יכול להתרחש אסון. לכן, בחרו לפגוע בחלק הקדמי, מעל קו המים".

לדבריו, אופן הפיגוע והנזק שנגרם מעלה שאלות גם בהיבט ביטוח כלי השיט באזור. "יש עדיין סימני שאלה סביב האוניה. אומרים שיש שני חורים משני הצדדים באותו הגודל. זה מוזר. אם היה ירי מבחוץ, חור הכניסה צריך להיות קטן. חשוב להבין שגם ברמה אזרחית יש לכך השלכות חמורות פרט לביטחון האישי של בעלי האוניות והצוות. הפרמיה של הביטוח עולה באופן אוטומטי וחברות הביטוח שואלות שאלות ומנתחות כל מקרה והסיכונים שלו".

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    2
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully