וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

בעקבות בקשת היועמ"ש: לשכת רה"מ השעתה העברת חיסונים למדינות זרות

עודכן לאחרונה: 25.2.2021 / 20:41

ההחלטה להקפאת המשלוחים התקבלה ברקע פניית מנדלבליט לראש המל"ל לקבלת הבהרות בנושא, ודרישות דומות מצד גנץ ואשכנזי. היועמ"ש מגבש חוות דעת משפטית על המהלך ובוחן אם נעשה בחוסר סמכות. לשכת נתניהו: "הכמות שהייתה אמורה לעבור למדינות סמלית בלבד"

בווידאו: נתניהו מבטיח שלא יהיה מחסור בחיסונים לאחר ששוחח עם מנכ"ל פייזר/עריכה: אסף דרורי

לשכת ראש הממשלה השעתה הערב (חמישי) את המהלך להעברת חיסונים מהמאגר הישראלי למדינות זרות. הרקע להקפאה הוא בקשה של היועץ המשפטי לממשלה, אביחי מנדלבליט, לקבל הבהרות בנושא וכן דרישה דומה מצד שר הביטחון, בני גנץ, ושר החוץ, גבי אשכנזי. במקביל, היועמ"ש בודק אם המהלך נעשה בחוסר סמכות.

מלשכת ראש הממשלה נמסר כי בעקבות ההערכה שתוגש עתירה לבג"ץ, פנה היועץ המשפטי לממשלה מנדלבליט בנושא ליועץ לביטחון לאומי, מאיר בן שבת, וביקש הבהרות. האחרון ביקש מהיועמ"ש חוות דעת משפטית בנושא והוא ממתין לתשובתו.

בלשכת נתניהו אמרו כי "לא נגרע חיסון אחד מאזרחי ישראל, והכמות שהייתה אמורה לעבור למדינות היא סמלית בלבד ובונה שם טוב למדינת ישראל בעולם".

בקבוקן בו מאוכלס החיסון לנגיף הקורונה 21 בדצמבר 2020. ראובן קסטרו
"לא נגרע חיסון אחד מאזרחי ישראל"/ראובן קסטרו

מטעמו של מנדלבליט נמסר כי "היועץ המשפטי לממשלה בוחן את הטענה כי הועברו חיסונים למדינות זרות בחוסר סמכות, זאת בעקבות פניות מהציבור שקיבל. בנוסף התקבלה הבוקר לראשונה פנייה מראש המועצה לביטחון לאומי, לקבלת חוות דעת בנושא. בפנייתו עדכן כי כבר ניתנה הנחיה להקפיא כל פעולה בנושא".

גנץ בירך על ההחלטה להקפיא את העברת החיסונים. לדבריו, "המהלך של נתניהו נעשה באופן לא דמוקרטי, תוך עקיפת הנהלים. אם יש סיבה להעברת חיסונים למדינות שונות על חשבון אזרחי ישראל - זה יוחלט אך ורק בפורומים המתאימים. קבלת ההחלטות במחשכים, מעלה חשש לפגיעה ביחסי החוץ ובביטחון המדינה".

היועץ המשפטי לממשלה אביחי מנדלבליט בכנס בירושלים. 24 בפברואר 2020. אוליבייה פיטוסי, פלאש 90, פלאש 90
בוחן טענה כי החיסונים הועברו בחוסר סמכות. מנדלבליט/פלאש 90, אוליבייה פיטוסי, פלאש 90

מוקדם יותר היום, גנץ דרש מנתניהו לעצור באופן מידי את העברת החיסונים שרכשה ישראל למדינות זרות. הוא ביקש לכנס את הקבינט המדיני-ביטחוני לדיון דחוף בנושא, ופנה למנדלבליט כדי שיבחן את חוקיות ההליך.

במכתב ששיגר לנתניהו, לראש המל"ל וליועמ"ש, הבהיר גנץ כי "קבלת ההחלטות ללא אישור בהתאם למנגנונים הדמוקרטים מעלה חשש לפגיעה ביחסי החוץ ובביטחון המדינה. בעוד שאספקת החיסונים לצוותי הרפואה ברשות הפלסטינית, בוצעה לאחר הליך סדור, ולאור צורך רפואי מובהק של מדינת ישראל, אספקת החיסונים למדינות נוספות בעולם לא הועלתה מעולם לדיון בפורומים הרלוונטיים".

נתניהו הודיע השבוע כי החליט לסייע בכמות סמלית של חיסונים לצוותי רפואה של הרשות הפלסטינית ולכמה מהמדינות שפנו לישראל. לאחר מכן, נחת בישראל מטוס מהונדורס כדי לאסוף משלוח חיסונים, שהגיע היום ליעד. מלשכת ראש הממשלה נמסר כי המהלך יבוצע לאור העובדה שבחודש האחרון הצטברה כמות חיסונים מוגבלת שלא נעשה בה שימוש.

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    3
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully