וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

גנץ דורש מנתניהו: עצור את העברת החיסונים למדינות זרות וכנס את הקבינט

25.2.2021 / 15:45

במכתב ששיגר לראש הממשלה, לראש המל"ל וליועמ"ש, שר הביטחון הבהיר כי יש לדון בשליחת החיסונים שרכשה ישראל בקבינט המדיני-ביטחוני. הוא ציין כי ביקש ממנדלבליט שיבחן את ההליך הדרוש לביצוע ההחלטה. "חשש לפגיעה ביחסי החוץ ובביטחון המדינה"

בווידאו: ישראל העבירה לעזה משלוח ראשון של חיסוני קורונה/צילום: רויטרס

שר הביטחון, בני גנץ, פנה היום (חמישי) לראש הממשלה, בנימין נתניהו, בדרישה לעצור באופן מידי את העברת החיסונים שרכשה ישראל למדינות זרות. הוא ביקש לכנס את הקבינט המדיני-ביטחוני לדיון דחוף בנושא, ופנה ליועץ המשפטי לממשלה, אביחי מנדלבליט, בכדי שיבחן את חוקיות ההליך. "קבלת ההחלטות ללא אישור בהתאם למנגנונים הדמוקרטים מעלה חשש לפגיעה ביחסי החוץ ובביטחון המדינה", הבהיר.

במכתב ששיגר לנתניהו, לראש המל"ל, מאיר בן שבת, וליועמ"ש, ציין כי "בעוד שאספקת החיסונים לצוותי הרפואה ברשות הפלסטינית, בוצעה לאחר הליך סדור, ולאור צורך רפואי מובהק של מדינת ישראל, אספקת החיסונים למדינות נוספות בעולם לא הועלתה מעולם לדיון בפורומים הרלוונטיים".

ראש הממשלה, בנימין נתניהו ושר הביטחון, בני גנץ במהלך מליאת הכנסת 2 בדצמבר 2020. דני שם טוב, דוברות הכנסת, אתר רשמי
"חשש לפגיעה ביחסי החוץ". נתניהו וגנץ/אתר רשמי, דני שם טוב, דוברות הכנסת

בהמשך המכתב, גנץ פנה לנתניהו וטען כי "מלאי החיסונים הינו נכס של מדינת ישראל, והאמירה בהודעתך, לפיה 'הצטברה כמות חיסונים שלא נעשה בה שימוש', בעוד שמרבית האוכלוסייה בישראל טרם התחסנה בחיסון השני, הינה שקרית".

"לא מדובר בפעם הראשונה שהחלטות ביטחוניות ומדיניות משמעותיות מתקבלות מאחורי גבם של הגורמים הרלוונטיים במדינת ישראל, תוך פגיעה אפשרית בביטחון המדינה, ביחסי החוץ שלה, ובשלטון החוק", טען. "דפוס זה פוגע ביכולתנו לנהל את המדינה באופן תקין בתחומים הרגישים ביותר שלפתחנו".

משלוח חיסוני ספוטניק מהרשות הפלסטינית לרצועת עזה, 17 בפברואר 2021. תמונות גולשים
בוצע לאחר הליך סדור. משלוח חיסונים לעזה/תמונות גולשים

דרישתו של גנץ באה לאחר שנתניהו החליט לסייע בכמות סמלית של חיסונים לצוותי רפואה של הרשות הפלסטינית ולכמה מהמדינות שפנו לישראל. מלשכת ראש הממשלה נמסר כי המהלך יבוצע לאור העובדה שבחודש האחרון הצטברה כמות חיסונים מוגבלת שלא נעשה בה שימוש. לפי ההודעה, כמה אלפי חיסונים בודדים יועברו לרשות הפלסטינית.

כמו כן, שלשום נחת בישראל מטוס מהונדורס כדי לאסוף משלוח חיסונים. הונדורס חיממה בשנים האחרונות את יחסיה עם ישראל ואף הודיעה בספטמבר כי תעביר את שגרירותה לירושלים תוך כמה חודשים. עוד נמסר מלשכת ראש הממשלה כי משלוחי חיסונים סמליים יועברו למדינות נוספות בעולם.

"לאור מבצע החיסונים המוצלח התקבלו פניות רבות ממדינות העולם לישראל לקבלת סיוע באספקת חיסונים", נמסר. "ישראל אינה מייצרת חיסונים בעצמה והיא הודיעה לפונים כי הכמויות שהוזמנו על ידי ישראל מיועדות לחיסון אוכלוסייתה ואין צפי ליכולת משמעותית לסייע לפחות עד שמבצע החיסונים בישראל יסתיים".

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    2
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully