וואלה!
וואלה!
וואלה!
וואלה!

וואלה! האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

על אף שחוסנו, עובדים זרים לא יכולים להנפיק עדיין את התו הירוק

העובדים הסיעודים התחסנו בשלב מוקדם של המבצע, אך בניגוד למטופליהם אינם יכולים להוציא תעודה, וכך גם יתר האוכלוסייה הזרה. "זה כמו לשים מדרגה לפני גישה למקום פתוח", מתארים אנשים עם מוגבלויות, ומספרים כי נתקלו בתקלות באתר. משרד הבריאות: מגבשים מתווה מתאים

בווידאו: המצבע לחיסון עובדים זרים בתל אביב/צילום: ספיר לוי

עובדים זרים לא יכולים להוציא תו ירוק באתר משרד הבריאות, למרות שחוסנו נגד נגיף הקורונה. באתר המשרד אמנם הוסיפו לאחרונה את האפשרות להזדהות עם מספר דרכון ולא רק עם מספר תעודת זהות לצורך הוצאת התו, אך בניסיונות להנפיק את התו מוצגות הודעות שגיאה ותקלה. בנוסף, למי שאין דרכון בתוקף, כמו מבקשי מקלט, אין כרגע אפשרות להזדהות באמצעות מספר ויזה באתר על מנת להנפיק תו ירוק.

התו הירוק מאפשר בשלב זה להיכנס לאירועי תרבות, מכוני כושר, בתי מלון, בתי כנסת ובהמשך צפוי גם לאפשר כניסה למקומות פנאי נוספים שייפתחו בקרוב. באתר משרד פיקוד העורף נכתב כי התו הירוק יינתן גם לעובדים זרים, תושבי חוץ, תיירים ואנשים שאינם מבוטחים בקופת חולים, בתנאי שיעמדו בדרישות להנפקת התו.

בישראל מתגוררים כ-55 אלף עובדים זרים העוסקים בתחום הסיעוד. עובדים אלה הורשו להתחסן בשלב מוקדם של מבצע החיסונים, משום שהם עובדים עם אוכלוסייה בסיכון ולכן היו אמורים להצליח להנפיק את התו. אולם בניגוד למטופלים שלהם, הדבר עדיין אינו מתאפשר, ולכן נמנע מהם להיכנס למקומות הדורשים את אישור כניסת התו. דבר זה מונע מהם ללוות את המטופלים שזקוקים לסיוע צמוד.

עובדים זרים מתחסנים לקורונה, תחנה מרכזית ת"א, 10 בפברואר 2021. ראובן קסטרו
מתחם חיסונים לאוכלוסייה הזרה בתל אביב/ראובן קסטרו

עדי מלול, הסובלת מניוון שרירים, סיפרה כי רצתה להנפיק תו ירוק עבורה ועבור המטפלת שלה מארי. אך בעוד שלעצמה הצליחה להנפיק את התו, באתר משרד הבריאות לא היה ניתן להוציא גם עבור מארי. "הגעתי עד למשרדו של שר הבריאות, דיברתי שם איתם, לפני גם דיברתי עם נציגים ממשרד הבריאות. חלקם אמרו בהתחלה שהיא תקבל עוד כמה ימים ושזה לוקח קצת זמן. בשיחות אחרות אמרו שהיא לא תקבל ושתציג בדיקות קורונה", אמרה. לדבריה, רק לאחר כמה פניות התווספה באתר האפשרות להזדהות גם עם מספר דרכון, אך גם זה לא עזר.

מלול ניסתה כמה פעמים להנפיק את התו עם מספר הדרכון של מארי, אך על המסך הופיעה ההודעה כי "משהו השתבש. שווה לנסות שוב בעוד כמה דקות". גם ניסיונות נוספים לא צלחו. "אני לא יכולה ללכת לשום מקום בלעדיה. ואני רוצה להזמין מלון ואני לא יכולה להזמין בגלל זה", טענה. "אני באמת לא מבינה את זה. אם אני עכשיו צריכה ללכת לאיזשהו מקום ומבקשים רק דרכון ירוק, לא משנה אם זה הופעה או משהו אחר, מה אני עושה, איך אני הולכת? המזל שלקניון לפחות לא מבקשים".

תו ירוק. משרד הבריאות, אתר רשמי
ההודעה שהופיעה על המסך של מארי/אתר רשמי, משרד הבריאות

אלי, שסובל משיתוק מוחין ונעזר במטפלת במשך שנים ארוכות, נתקל בבעיה דומה. "אני והיא התחסנו באותה תקופה, ואני קיבלתי את התו הירוק ותעודת מתחסן ומשום מה המטפלת לא מקבלת. ניסיתי לפנות למשרד הבריאות, וכל הזמן מעבירים את הכדור אחד לשני, בין קופת חולים ולמשרד הבריאות. והבעיה הזו לא נפתרת כבר במשך שבועיים", סיפר. בהודעה שקיבל נכתב כי המספר שהוזן "לא מקושר לתעודת ההתחסנות במאגרי משרד הבריאות".

אלי ציין כי הוא ובת זוגו רוצים ללכת לחופשה בבית מלון והוא זקוק לליווי צמוד של המטפלת, אך כדי להיכנס נדרש להציג תו ירוק. "בתקופת הקורונה כל האנשים שסובלים מנכויות לא יצאו כמעט מהבית, ועכשיו כשהתחילו לפתוח את המלונות, אנחנו רוצים לצאת לחופשה ולא נותנים לנו את האישור הזה. היום הצלחתי להוציא רק אישור שהתחסנה, אבל זה לא תעודת מתחסן כי אין שם את הברקוד. ובמלונות באילת אמרו שבלי תעודה עם ברקוד אי אפשר להיכנס", אמר.

תו ירוק. משרד הבריאות, אתר רשמי
המספר שהוזן "לא מקושר לתעודת ההתחסנות במאגרי משרד הבריאות"/אתר רשמי, משרד הבריאות

יו"ר עמותת נגישות ישראל, יובל וגנר, סיפר כי גם הוא לא הצליח להוציא תו למלווים הזרים שלו שחוסנו וכי קיבל פניות של אנשים נוספים עם מוגבלויות בנושא זה. "אם אני רוצה ללכת והם מלווים אותי להצגה או למקום ציבורי אחר שעכשיו דורש את התו הירוק, אני עכשיו תקוע. זה כמו לשים מדרגה לפני גישה למקום שפתוח לתו הירוק", אמר.

"זה שוב התופעה שבעצם כל הזמן מדברים על הסלוגן 'לא משאירים אותנו מאחור', בהקשר של הצהרות על נגישות ושוויון, אבל תמיד במבחן התוצאה זה לא קורה. והנה דוגמה של מישהו שכנראה החליט שזה לא בעדיפות גבוהה להזין את הנתונים האלה. הלכה למעשה זה תוקע אותנו מבחינת חזרה לשגרה גם אחרי שהתחסנו", הוסיף.

משרד הבריאות: בקרוב יגובש מתווה לטיפול באוכלוסיות אלה

ממשרד הבריאות נמסר בתגובה כי "אוכלוסיות מיוחדות, הכוללות עובדים זרים, חסרי מעמד, חסרי קופות חולים ועוד כרגע לא יכולים להנפיק תעודת מתחסן. בימים הקרובים יגובש מתווה לטיפול באוכלוסיות אלה, ואז יוכלו גם הם להנפיק".

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    4
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully