וואלה!
וואלה!
וואלה!
וואלה!

וואלה! האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

הסנגוריה הציבורית ליועמ"ש: עצור את החיפושים בטלפונים ללא צו - או שנפנה לבג"ץ

23.2.2021 / 17:38

הנחיית פרקליט המדינה מאפשרת למשטרה לבצע חיפוש בטלפון בהסכמת החשוד, גם ללא צו של שופט. הסנגור הציבורי הארצי טוען כי מדובר בהנחיה שמנוגדת לחוק, ודורש לשנותה עד שהנושא יוסדר מפורשות בחקיקה. אם לא ישונו הנהלים, בכוונת הסנגוריה לעתור לבג"ץ

בווידאו: מנדלבליט: נתקלים בניסיונות לנצל את משבר הקורונה כדי לפגוע בגופי החוק והמשפט/מתוך: כנס העמותה למשפט ציבורי

הסנגור הציבורי הארצי, ד"ר יואב ספיר, דורש מהיועץ המשפטי לממשלה וממלא מקום פרקליט המדינה לבטל את ההנחיות שמאפשרות למשטרה לבצע חיפוש בטלפונים סלולריים ללא צו של שופט. בסנגוריה אומרים עוד כי אם לא ישונו ההנחיות - יגישו עתירה בנושא לבג"ץ.

החוק בישראל אינו מתייחס באופן ספציפי לחיפוש בטלפונים חכמים, ולכן מחילים עליהם את הכללים שנקבעו לחיפוש במחשב. על פי החוק, אין לחדור לחומר שמצוי במחשב אלא בצו של שופט. למרות זאת, הנחיית פרקליט המדינה ונוהל של אגף החקירות במשטרה מורים לרשויות האכיפה שניתן לבצע חיפוש כזה גם ללא צו - אם ניתנה לכך "הסכמה מדעת" של החשוד. הכוונה להסכמה שניתנה לאחר שהוסבר לו כי הוא יכול גם לסרב וכן את משמעות הסירוב.

הנחיית פרקליט המדינה מתבססת על פסק דין של בית המשפט העליון מ-2012, שקבע כי ניתן לבצע חיפוש על גופו של אדם בהסכמתו, גם ללא צו. אלא שבסנגוריה הציבורית טוענים שלא ניתן להסיק מכך אוטומטית גם לחיפוש בטלפון. הסנגור הארצי טוען כי חיפוש בטלפון כולל בחובו פגיעה חמורה יותר בפרטיותו של החשוד מאשר חיפוש על גופו, ואף עלול לפגוע בפרטיות של גורמים נוספים שאיתם דיבר או התכתב. בנוסף, נכתב כי הסיטואציות שונות במהותן.

היועץ המשפטי לממשלה אביחי מנדלביט בדיון להסרת חסינותושל ח"כ חיים כץ, הכנסת, ירושלים, 4 בפברואר 2020. אוליביה פיטוסי, פלאש 90
החוק בישראל לא מתייחס באופן ספציפי לחיפוש בטלפונים חכמים, ולכן מחילים עליהם את הכללים שנקבעו לחיפוש במחשב. היועמ"ש אביחי מנדלבליט/פלאש 90, אוליביה פיטוסי

בפסק הדין שעליו מתבססת הנחיית פרקליט המדינה, המפגש בין השוטר לאזרח היה ברחוב, כאשר אותו אזרח לא היה עצור והחשד נגדו לא היה ברמה גבוהה מספיק כדי לבצע חיפוש ללא הסכמתו. בחיפוש טלפוני, לעומת זאת, המצב הוא בדרך כלל של חשוד שנמצא כבר בחקירה, ובמהלכה מבקשים החוקרים את הסכמתו לחפש במכשירו הסלולרי.

"בענייננו עסקינן בנחקר המצוי לבדו בחדר החקירות, לעיתים בסטטוס של עצור, כשהוא נאלץ להתמודד עם חוקריו ועם חשדות לביצוען של עבירות פליליות", כתב שלשום הסנגור הציבורי הארצי. "סירוב של הנחקר לביצוע חיפוש במכשירו הסלולרי אינו מביא לסיום האינטראקציה בינו לבין חוקריו, אלא להפך הוא עשוי להביא - למיקוד החקירה בשאלה מדוע מסרב הנחקר לחיפוש, שאלות שהן כשלעצמן פוגעות בפרטיות הנחקר".

בסנגוריה טוענים גם שנחקר לא יכול לתת הסכמה אמיתית לחיפוש במצב כזה. "נחקר לעולם לא יוכל לדעת את מלוא המידע אודות הסיבות בגינן מבקשים גורמי החקירה לבצע חיפוש במכשירו הסלולרי, שכן המידע על בסיסו מבוקש החיפוש ככלל אינו גלוי לנחקר בשלב החקירה. אין באפשרות הנחקר לדעת, או אפילו להעריך, האם בית המשפט ייעתר לבקשה להוצאת צו אם יסרב לחיפוש. הנחקר ככלל אינו מודע למלוא סוגי המידע אשר עשויים להיות מאותרים במהלך החיפוש, והנחקר אינו יכול לדעת מהן ההשלכות של איתור המידע השמור במכשיר הסלולרי".

סמארטפון מסוג אייפון 7 פלוס. ShutterStock
"נחקר לעולם לא יוכל לדעת את מלוא המידע בגינו מבקשים לבצע חיפוש במכשירו הסלולרי"/ShutterStock

הסוגיה עלתה לאחרונה בשל חיפוש שעשו החוקרים בטלפונים של ארבעה מיועציו של ראש הממשלה, בנימין נתניהו, שנחקרו בהטרדת עד המדינה שלמה פילבר. הסנגוריה הציבורית הצטרפה לאותם הליכים כידיד בית המשפט. הסוגייה העקרונית נותרה ללא הכרעה, ובשל כך ביקשו יועציו של נתניהו לקיים דיון נוסף בהרכב מורחב.

בינתיים, עד ששאלת החיפוש בהסכמה בטלפון תוכרע מפורשות על ידי בית המשפט העליון או על ידי הכנסת, מבקשים בסנגוריה הציבורית להפסיק את החיפושים שנעשים בדרך זו. הסנגור הארצי מוסיף כי אם לא ישונו הנהלים שמתירים חיפוש ללא צו, בכוונת הסנגוריה לעתור לבג"ץ.

"סוגיית החיפוש בחומר מחשב רלוונטית לאלפי חקירות אותן מנהלת משטרת ישראל מדי שנה כבר כעת", נכתב בפנייה. "עוצמת הפגיעה בזכויות היסוד של נחקרים כתוצאה מביצוע חיפוש שלא על בסיס צו של בית משפט, מחייבת כי בתקופת הביניים, עד להסדרת הנושא בחקיקה, רשויות החקירה יידרשו להוציא צו לשם ביצוע חיפוש בחומר מחשב, ולא יוכלו להתבסס על הסכמת נחקרים".

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    3
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully