וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

הקניונים וחנויות הרחוב ייפתחו לאחר חודשיים: "הקשיים לא נגמרו"

הבוקר נפתחים אלפי עסקים ברחבי הארץ בכפוף לתו הסגול. אך לצד ההקלה מהחזרה לשגרה והתחושה כי הממשלה הפיקה לקחים מהיציאה מהסגר הקודם - בעלי העסקים מתארים אתגרים רבים, כמו עובדים שלא חוזרים מחל"ת ומלאים מצטברים. "תחושת השקיעה למקומות חשוכים שחווינו קשה לתפיסה"

בווידאו: פתיחת חנויות הרחוב, השווקים והקניונים/צילום: ראובן קסטרו, סוניה גרודסקי ורשת קניוני ביג

אלפי עסקים ובהם קניונים, מרכזי מסחר פתוחים ושווקים, חנויות רחוב, מוזיאונים וספריות נפתחים הבוקר (ראשון) ברחבי הארץ, בכפוף לתו סגול מחמיר. החלטת הממשלה לגבי פתיחת המסחר התקבלה ביום שני האחרון, ונדמה כי הפעם חברי הממשלה ניסו לתקן את מרבית הליקויים שהתרחשו בכל הנוגע למסחר בעת היציאה הקודמת מהסגר.

בקניונים מרוצים מההחלטה, במיוחד לאחר כישלון "פיילוט הקניונים" ביום שישי השחור שהתרחש בסוף נובמבר. אז נפתחו לאחר הסגר השני 15 קניונים בלבד בכל רחבי הארץ, כשההודעה על כך נמסרה רק בחצות - שעות ספורות לפני הפתיחה.

הכנות לפורים ברחוב מטלון בתל אביב, 14 בפברואר 2021. ראובן קסטרו
הפתיחה תוזמנה לכמה ימים לפני כניסת פורים. חנויות הרחוב הערוכות לחג, תל אביב/ראובן קסטרו

הפעם ניתן לעסקים מספיק זמן להיערך - כמעט שבוע, והמסחר כולו ייפתח בו זמנית, כדי למנוע עומסי יתר ו"התנפלות" על החנויות. בנוסף לכך, פתיחת המסחר תוזמנה ליום ראשון, כמה ימים לפני כניסת חג הפורים ולא בערב החג, מה שעשוי גם כן להקל על העומסים שנרשמים בדרך כלל בסמוך לחגים. בקניונים כבר מכירים את נהלי התו הסגול: מדידת חום בכניסה, חובת עטיית מסיכה, שמירה על ריחוק חברתי ומניעת התקהלות על ידי הגבלת מספר הלקוחות הנכנסים.

הגבלת התפוסה בקניונים ובחנויות הרחוב

בקניונים - 15 מטר לאדם בשטחים ציבוריים
בחנויות קטנות - 7 מטר לאדם
בחנויות גדולות מעל 150 מטר - 15 מטר לאדם

פתיחת חנויות ברחוב אלנבי בתל אביב, 21 בפברואר 2021. ראובן קסטרו
פתיחת חנויות ברחוב אלנבי בתל אביב, היום/ראובן קסטרו

מנכ"ל קניוני עופר, משה רוזנבלום, הוביל בשבועות האחרונים מאבק עיקש לפתיחת המסחר. לפני שבוע וחצי נפתח קניון פתח תקווה במקביל לשני קניונים נוספים בניגוד להנחיות, תחת מגבלות "המתווה הירוק", אותו המציא פורום ראשי המסחר. לפי המתווה, אושרו להיכנס לשלושת הקניונים שנפתחו רק בעלי תעודת מתחסן או תעודת מחלים, בעלי בדיקת קורונה שלילית ב-72 השעות שקדמו להגעה לקניון או ילדים מתחת לגיל 16.

אלא שיחד עם המתחסנים והמחלימים הגיעו לקניונים גם עשרות שוטרים ופקחים שחילקו דוחות ואזהרות. בתגובה פורום ראשי המסחר איים לעתור לבג"ץ בגין האכיפה הבררנית, שכן, על פי טענת הפורום, באותו זמן בדיוק חלק מהעסקים בערים החרדיות היו פתוחים.

"אנחנו שמחים שהקשיבו לנו וכל המסחר נפתח יחד", אומר רוזנבלום, שפותח היום את כל קניוני הרשת באישור הממשלה, "ההנחיות הפעם תואמות את הדרישות שלנו. לא היינו יכולים לשמור על הנחיות התו הירוק בשטח הקניון, בו קיימות גם חנויות חיוניות, לא היינו יכולים למנוע כניסת לקוחות אליהן".

פתיחת שוק הכרמל, 21 בפברואר 2021. ראובן קסטרו
פתיחת שוק הכרמל, הבוקר/ראובן קסטרו

לצד הברכות, רוזנבלום מספר כי החנויות עצמן עדיין מתמודדות עם אתגרים רבים. "השוכרים מספרים על הקושי להחזיר עובדים מחל"ת, אנשים מעדיפים להישאר בבית ולקבל דמי אבטלה עד יוני. רשתות הבגדים לא הצליחו למכור את קולקציית הקיץ והמלאים שלהם נערמים. אני מקווה שעכשיו הם יצליחו להגדיל את המכירות", אמר.

גם יעקב פרץ, בעלי קבוצת האופנה אינטר ג'ינס, המפעילה את רשתות ריפליי, רזילי וסטיב מאדן, פותח הבוקר בהתרגשות את סניפי הרשת לאחר חודשיים, אך במקביל מעיד על הקשיים הנלווים. "מברך על ההחלטה לפתוח את המסחר תחת התו הסגול. כעת נצטרך להתמודד עם המלאי העצום שהצטבר לנו בגלל שהיינו סגורים חודשיים, והחורף עוד מעט ומסתיים. קושי נוסף [הוא] להחזיר עובדים שיש להם בעצם אפשרות חל"ת עד סוף יוני. אני מאחל בריאות לכולם וקורא לאנשים להתחסן".

פתיחת שוק הכרמל, 21 בפברואר 2021. ראובן קסטרו
"מקווים שהלקוחות יחזרו". שוק הכרמל היום/ראובן קסטרו

בעלי עסקים קטנים, ביניהם חנויות הרחוב שנפתחות הבוקר, הביעו תחשות הקלה לאחר חודשים ארוכים של משבר כלכלי. לדברי אמנון כהן, בעל חנות הצעצועים והמשחקים מאמא יוקרו בנתיבות, "ההרגשה לפתוח את החנות היא טובה מאוד אחרי הרבה זמן. בתקופה האחרונה נשארנו ללא הכנסה ויש קושי להתפרנס, אז פתחנו בתקופת הסגר משלוחים. אבל עדיין זה לא כמו שהחנות פתוחה, אנחנו מקווים שהלקוחות יחזרו".

כהן התייחס גם לעסקים שהוגדרו כחיוניים במהלך הסגרים, אך מכרו מוצרים לא חיוניים. "בתקופת הסגר היו עסקים שלא הוגדרו כחנויות משחקים וצעצועים שהיו פתוחים ומכרו צעצועים ומשחקים, וזה פגע בנו". בתחילת פברואר, בג"ץ אסר על כל החנויות החיוניות למכור צעצועים ומוצרים לא חיוניים אחרים.

"אנחנו מקווים שהפרנסה בעקבות הפתיחה תחזור במהירות", מסכם כהן באופטימיות זהירה.

פתיחת חנויות במתחם ביג קסטינה, 7 בפברואר 2021 פורים    פורים 2021. ראובן קסטרו
"כמהים לטיפת שגרה ושפיות". מתחם ביג בקסטינה/ראובן קסטרו

גם יוסי כהן מרשת "גאיה עיצובים", יצרנית תכשיטים סיטונאים וקמעונאים, סיפר על קשיים כלכליים ונפשיים כתוצאה מהסגרים הממושכים. "מעבר לכלכלה, שהיא לכשעצמה כבר מזמן בתחום ההישרדותי, תחושת השקיעה למקומות חשוכים שאנחנו, בעלי עסקים, חווינו - היא קשה לתפיסה. כולנו כמהים לטיפת שגרה ושפיות שתתרום בסופו של דבר רבות גם לכלכלה וגם לבריאות הנפשית, ועימה יגיע גם החוסן הגופני".

לדבריו, "אם יהיה סגר נוסף נצטרך לחלק תו שפוי, בנוסף לירוק... כי בזמן שמדינה שלמה סופרת נדבקים, אף אחד לא סופר את התשלום הנפשי שגרמו הסגרים, והוא כבר כבד מנשוא ליותר מדי אזרחים. חלק ניכר מהחוסן הלאומי הוא הכלכלה והמסחר ולתחושתי אפשר קצת פחות לרמוס את כל מה שיש בכדי להתמודד עם המצב. כרגע יצאנו מופסדים בכל פרמטר אפשרי".

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    4
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully