וואלה!
וואלה!
וואלה!
וואלה!

וואלה! האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

ההפיכה במיאנמר: שני הרוגים בהפגנות נגד השלטון הצבאי

20.2.2021 / 15:51

מפגינים יצאו לרחובות בשורת ערים וכפרים ברחבי המדינה, כדי למחות נגד ההפיכה. שני בני אדם נהרגו וכ-20 נפצעו בעימותים בין המוחים למשטרה בעיר מנדליי. זהו מקרה המוות השלישי במדינה מאז המחאה שפרצה נגד ההפיכה הצבאית שאירעה לפני כשבועיים

בווידאו: שני הרוגים בהפגנות נגד השלטון הצבאי במיאנמר/צילום: רויטרס

שני בני אדם במיאנמר נהרגו היום (שבת) בהפגנות נגד השלטון הצבאי - ביום המדמם ביותר מאז ההפיכה השלטונית לפני כשבועיים. המפגינים יצאו להפגנות ענק בשורת ערים וכפרים ברחבי המדינה. במנדליי, העיר השנייה בגודלה במדינה, נתקלו המוחים בכוחות המשטרה שנשלחו לדכא את המחאה, ושניים מהם נורו למוות.

המתח הסלים במהירות במנדליי, שם הפגינו עובדי המספנות השובתים, יחד עם אחרים, כשחלק מהמפגינים ירו בליסטראות לעבר שוטרים. המשטרה הגיבה בגז מדמיע ובירי, אם כי בתחילה לא היה ברור אם הם משתמשים בתחמושת חיה או בכדורי גומי.

"20 בני אדם נפצעו ושניים נהרגו", אמר קו אונג, מנהל אחד משירותי החירום במנדליי. רופא מתנדב סיפר כי אדם אחד מת מפצע בראשו, וגבר שני נורה בחזהו ומת מאוחר יותר מפצעיו. המשטרה לא מסרה תגובה.

הפגנה נגד ההפיכה במיאנמר מחוץ לשגרירות סין ביאנגון, מיאנמר, 11 בפברואר 2021. רויטרס
הפגנה נגד ההפיכה במיאנמר מחוץ לשגרירות סין, השבוע/רויטרס

ההפגנות והאי-ציות האזרחי במדינה, שכולל שביתות ושיבושים אחרים, לא מראים סימן להתמתנות. מתנגדי ההפיכה מפקפקים בהבטחת הצבא לקיים בחירות חדשות ולהעביר את הכוח לזוכה. ביום שישי נהרגה מפגינה צעירה, לאחר שנורתה בראשה בשבוע שעבר כשהמשטרה פיזרה מפגינים בבירה נייפידאו, זה היה מקרה המוות הראשון בקרב המפגינים נגד ההפיכה. בצבא מסרו כי שוטר אחד מת מפציעה שנגרמה במהלך המחאה.

היום התכנסו צעירים רבים בערים הראשיות יאנגון ונייפידאו, לטקס זיכרון למפגינה שנהרגה, מיה תוואט תוואטה צ'ינג. "העצב על מותה הוא דבר אחד, אבל יש לנו גם אומץ להמשיך למענה", אמר אחד המפגינים במקום.

2 הרוגים בהפיכה במיאנמר, 20.2.2021. ללא, רויטרס
פינוי נפגעים מההפגנות במנדליי/רויטרס, ללא

המפגינים דורשים להחזיר את הממשלה הנבחרת ולשחרר את סו צ'י ובכירים אחרים. הם גם קראו לבטל את הסעיף בחוקה מ-2008, שמבטיח לצבא תפקיד מרכזי בפוליטיקה מאז שכמעט 50 שנות שלטון צבאי ישיר הסתיימו בשנת 2011.

הצבא תפס את השלטון בחזרה לאחר שטען להונאה בבחירות ב-8 בנובמבר, והאשים את הליגה הלאומית לדמוקרטיה של סו צ'י בכך. בעקבות זאת, עיכב הצבא את המנהיגה ובכירים אחרים בממשל. ועדת הבחירות דחתה את התלונות על הונאה. עם זאת, הצבא טען כי פעולתו היא במסגרת החוקה ונתמכת על ידי רוב העם, ואף האשים את המפגינים בהסתה לאלימות.

2 הרוגים בהפיכה במיאנמר, 20.2.2021. ללא, רויטרס
כוחות משטרה מתעמתים עם מפגינים בעיר מנדליי/רויטרס, ללא

כמה אלפי מפגינים התכנסו בעיירה מייטקיינה שבצפון, וגם שם התפתחו עימותים עם המשטרה לפני שהמפגינים התפזרו. ברשתות החברתיות תיעדו מפגינים שורת צעדות שלוות בבירה העתיקה באגאן, ששימשה בעבר כעיר הבירה הראשונה של ממלכת פאגאן, הישות המוקדמת ביותר שכללה את שטחי מיאנמר המודרנית.

ארצות הברית, בריטניה, קנדה וניו זילנד הכריזו על סנקציות מוגבלות, בעיקר נגד מנהיגי המשטר הצבאי. מדינות רבות קראו לרשויות במיאנמר להימנע מאלימות. מנהיג החונטה, מין אונג-לינג, היה כבר תחת סנקציות מצד מדינות המערב בעקבות האירועים נגד בני הרוהינגה.

אלפי מפגינים בעיירה מייטקיינה שבצפון מיאנמר, במחאה נגד ההפיכה הצבאית במדינה. 20 בפברואר 2021.. רויטרס
אלפי מפגינים בעיירה מייטקיינה שבצפון מיאנמר, היום/רויטרס

המנהיגה המודחת, סו צ'י, עומדת בפני האשמות בהפרת חוק ניהול אסונות טבע, וכן בייבוא בלתי חוקי של שישה מכשירי קשר. הופעתה הבאה בבית המשפט מתוכננת ל-1 במרץ. אגודת הסיוע למען אסירים פוליטיים במיאנמר מסרה כי 546 בני אדם נעצרו במהלך סוף השבוע, כשמנגד 46 עצורים שוחררו.

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    4
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully