וואלה!
וואלה!
וואלה!
וואלה!

וואלה! האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

החונטה במיאנמר הטילה עוצר בערים הגדולות, ומאיימת לפעול נגד המפגינים

8.2.2021 / 22:23

אחרי שלושה ימים בהם יצאו עשרות אלפים לרחובות במחאה נגד ההפיכה ובדרישה לשחרור ההנהגה האזרחית, הצבא מזהיר כי סבלנותו אוזלת. הרמטכ"ל שוב הבטיח קיום בחירות חדשות וחופשיות, אך לא ציין מתי. המפגינים לא מתרשמים: "עלינו להילחם עבור גורלנו"

בווידאו: מיאנמר חסמה את פייסבוק כדי לעצור את ההתנגדות להפיכה/צילום: רויטרס

מנהיג צבא מיאנמר הבטיח היום (שני) לקיים בחירות חדשות ולהעביר את השלטון למנצחים, בנאומו הראשון לאומה מאז ההפיכה בשבוע שעבר ובזמן שעשרות אלפים יצאו לרחובות זה היום השלישי ברציפות. הרמטכ"ל מין אונג הלינג לא פירט בנאומו ששודר בטלוויזיה הממלכתית מתי יתקיימו אותן בחירות, אך שב על טענותיו כי מפלגתה של המנהיגה המודחת אונג סן סו צ'י ניצחה בבחירות רק בזכות זיופים.

בבירה נייפידאו, מתנגדי ההפיכה קראו קריאות נגד הצבא ואמרו כי על המשטרה לשרת את העם ולא את הצבא. המשטרה השתמשה בזרנוקי מים נגד המפגינים והזהירה כי היא עשויה לפתוח באש חיה אם הם לא יתפזרו, אך המחאה הסתיימה ללא שפיכות דמים.

ההפגנות התקיימו גם ביאנגון, העיר הגדולה ביותר במדינה, ובערים אחרות. עד כה לא נרשמו התנגשויות אלימות כמו בשנים עברו בעת שהצבא פעל לדיכוי המחאות נגדו. שגרירות ארצות הברית במדינה אמרה כי היא קיבלה דיווחים על עוצר ביאנגון ומנדליי, העיר השנייה בגודלה במדינה, החל מ-20:00 ועד 4:00.

מפקד צבא מיאנמר מין אונג הלינג בנאום לאומה, 8 בפברואר 2021. רויטרס
ממשיך לטעון לזיופים. מפקד צבא מיאנמר בנאום לאומה, היום/רויטרס

בנאומו, הבטיח מפקד צבא מיאנמר, המואשם בפשעים נגד האנושות בשל רצח הרוהינגים המוסלמים, כי החונטה תקים "דמוקרטיה אמיתית וממושמעת" בניגוד לתקופות אחרות בעבר שבהן של הצבא. הוא אמר כי יש להעביר רפורמה בוועדת הבחירות והאשים אותה בניצול מגיפת הקורונה כדי למנוע קיום קמפיין הוגן.

"יהיו לנו בחירות רב-מפלגתיות ואנחנו נעביר את השלטון למי שינצח בהן, לפי חוקי הדמוקרטיה", אמר מפקד הצבא. הוא לא פירט מתי זה יקרה, אך החונטה הודיעה מיד לאחר ההפיכה ביום שני שעבר על מצב חירום למשך שנה. בבחירות שהתקיימו בנובמבר, ספגה המפלגה המזוהה עם הצבא מפלה כבדה.

סו צ'י בת ה-75 מואשמת ביבוא לא חוקי של שישה מכשירי ווקי-טוקי, בעוד שהנשיא המודח ווין מינט מואשם בהפרת הגבלות הקורונה. שניהם לא נראו מאז ההפיכה, ועורכי דינם אמרו כי הם מוחזקים בבתיהם. ארגוני זכויות אדם כינו את האישומים נגד כלת פרס נובל לשלום "אבסורדיים".

ההפיכה שמה קץ לדמוקרטיה הצעירה במיאנמר. סו צ'י הוחזקה במשך כ-15 שנים במעצר בית בין 1989 ל-2010 כשהובילה את התנועה הפרו-דמוקרטית במדינה שנשלטה על ידי הצבא במשך כמעט כל 60 שנות עצמאותה. היא נותרה פופולרית מאוד במיאנמר, בורמה לשעבר, אף שתדמיתה הבינלאומית הוכתמה בשל תמיכתה בצבא וחוסר המעש שלה נגד קטל המיעוט הרוהינגי המוסלמי ב-2017.

הפגנה נגד צבא מיאנמר בבירה נייפידאו, 8 בפברואר 2021. רויטרס
ההפגנות גדלות חרף השבתת הרשתות החברתיות. הבירה נייפידאו, היום/רויטרס

מוקדם יותר אותתה הטלוויזיה הממלכתית כי כוחות הביטחון עשויים לפעול נגד המפגינים. "אנחנו, כל האנשים המוקירים צדק, חירות, שוויון, שלום וביטחון, לא רק שנסרב לקבל פורעי חוק אלא נבקש שהם ייבלמו ויוסרו דרך שיתוף פעולה", נאמר בערוץ הממלכתי הרשמי, בדברים שנאמרו בהמשך דרך רשת שבשליטת הצבא.

הפגנה נגד צבא מיאנמר בעיר יאנגון, 8 בפברואר 2021. רויטרס
מפגינים ביאנגון אוחזים בכרזות של המנהיגה סו צ'י, היום/רויטרס

הקריאות להצטרפות להפגנות ולקמפיין של מרי אזרחי גוברות מיום ליום, חרף חסימת הרשתות החברתיות והשבתה, שכבר הסתיימה, של האינטרנט כולו. "המסר שלנו לציבור הוא שאנחנו רוצים לשים קץ לחלוטין למשטר הצבאי ושעלינו להילחם על גורלנו", אמרה איי מיסאן, אחות בבית חולים ממשלתי שהשתתפה בהפגנה ביאנגון.

אלפים צעדו גם בעיר דוואי שבדרום-מזרח מיאנמר ובבירת מדינת קאצ'ין שבצפון הרחוק שלה, כאות להתנגדות לשלטון הצבאי בקרב מגוון רחב של קבוצות אתניות.

ביאנגון, קבוצה של נזירים בגלימות כתומות צעדו בחזית ההפגנות עם פועלים וסטודנטים, והם הניפו דגלים בודהיסטיים לצד דגלים אדומים, צבעה של מפלגה של סו צ'י. "שחררו את המנהיגים שלנו, כבדו את הקולות שלנו, התנגדו להפיכה הצבאית", נכתב בשלט אחד.

אלו ההפגנות הגדולות במדינה מאז "מהפכת הזעפרן" שאותה הובילה נזירים ב-2007. היא הובילה בחלוף השנים לנסיגה הדרגתית של הצבא מהפוליטיקה אחרי עשרות שנים בשלטון.

הפגנה נגד צבא מיאנמר בבירה נייפידאו, 8 בפברואר 2021. רויטרס
המערב גינה את ההפיכה, אך טרם נקט צעד קונקרטיים נגדה. נייפידאו, היום/רויטרס

בעוד שמדינות המערב גינו את ההפיכה, הן טרם נקטו צעד קונקרטי להפעלת לחץ על הגנרלים. מועצת הביטחון של האו"ם קראה לשחרורה של סו צ'י ושל עצורים אחרים, וארצות הברית שוקלת הטלת סנקציות. בריטניה והאיחוד האירופי ביקשו דיון מיוחד במועצת זכויות האדם של האו"ם כדי לטפל בנושא.

בכיר במפלגתה של סו צ'י שלח היום מכתב למזכ"ל האו"ם אנטוניו גוטרש, שבו הפציר בו "להשתמש בכל האמצעים האפשריים" להחזרה מהירה של השלטון האזרחי. גוטרש הבטיח בשבוע שעבר לגבש לחץ בינלאומי על הצבא כדי להבטיח את כישלון ההפיכה.

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    3
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully