וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

המו"מ לשחרור הישראלית: היועץ לביטחון לאומי שב מרוסיה, אך העסקה מתעכבת

17.2.2021 / 19:50

למרות העיכוב, פקידים ישראלים בכירים ציינו כי המגעים בתיווך מוסקבה להשלמת העסקה להשבת הצעירה שנכלאה בסוריה נמשכים. אחת הסיבות לעיכוב היא ששני האסירים מסרבים לעבור למדינה. נתניהו אמר כי הוא "מקווה שאנחנו קרובים לסיים את הפרשה"

בווידאו: ישראל וסוריה מנהלות מגעים בתיווך רוסיה להשבת אזרחית ישראל שחצתה את הגבול/צילום: רויטרס

ראש המועצה לביטחון לאומי, מאיר בן שבת, שב הערב (רביעי) ממוסקבה ארצה, והעסקה המתגבשת לשחרור הישראלית הכלואה בסוריה מתעכבת. לדברי גורמים ישראלים בכירים, אחת הסיבות לכך היא ששני האסירים שלפי הערכות ישוחררו בתמורה מסרבים לעבור לסוריה כפי שסוכם במסגרת העסקה.

עם זאת, פקידים ישראלים בכירים ציינו כי המגעים מול רוסיה להשלמת העסקה נמשכים, ולפי הערכות תושג עסקה בימים הקרובים. מוקדם יותר היום הותר לפרסום כי בימים אלה מתנהלים מגעים בין ישראל לסוריה במעורבות רוסית להשבתה של הישראלית, שלפי דיווחים זרים היא צעירה תושבת מודיעין עילית. לפי גורמים, בן שבת המריא יחד עם מתאם השבויים והנעדרים ירון בלום למוסקבה לשיחות עם בכירים בממשלת רוסיה.

נשיא רוסיה ולדימיר פוטין וראש הממשלה בנימין נתניהו בפגישה בקרמלין במוסקבה, 30 בינואר 2020. רויטרס
המגעים נמשכים. נתניהו ופוטין/רויטרס

ראש הממשלה בנימין נתניהו התייחס למו"מ עם סוריה בריאיון בגלי צה"ל, וסרב לאשר את הדיווחים בכלי התקשורת הזרים. "לא מתייחסים לפרסומים - אנחנו עוסקים בהצלת חיים. אנחנו בעיצומם של מגעים רגישים ואני משתמש בקשרים שלי עם הנשיא פוטין", אמר נתניהו. לדבריו, "אנחנו פועלים בצורה דיסקרטית ואני מקווה שאנחנו קרובים לסיים את הפרשה".

ירושלים ומוסקבה קיימו בימים האחרונים מגעים אינטנסיביים בדרגים גבוהים בנוגע לסוריה. בעקבות השיחות, שרי הממשלה זומנו אמש לישיבת זום ללא התראה מוקדמת. השרים חתמו על טופסי סודיות בתחילת הדיון, שלפי גורמים בכירים עסק בנושא "ביטחוני ומסווג". בתוך יומיים התקיימו שיחות טלפון בין נתניהו לנשיא רוסיה ולדימיר פוטין, בין שר הביטחון בני גנץ לשר ההגנה הרוסי סרגיי שויגו ובין שר החוץ גבי אשכנזי לבין עמיתו הרוסי סרגיי לברוב. לשכת גנץ הודיעה אז כי הוא דן עם שר ההגנה הרוסי "בסוגיות הומניטריות במרחב".

דיאב קהמוז. שב"כ
דיאב קהמוז/שב"כ

לפי דיווח בסוכנות הידיעות הסורית סאנ"א, האזרחית חצתה בשוגג את הגבול באזור קוניטרה ונעצרה בידי כוחות הצבא במדינה. עוד דווח כי במסגרת העסקה ישוחררו שני אסירים מישראל לסוריה: ניהאל אל-מקת ממג'דל שמס והאסיר דיאב קהמוז מהכפר רג'ר.

מועדון האסיר הפלסטיני דיווח הערב כי שב"ס זימן את האסיר קהמוז השפוט ל-14 שנה וכלוא מאז 2006, והודיע לו כי הוחלט לשחררו לסוריה. מאז שעות הבוקר מתדיינים האם יועבר לסוריה או לרג'ר, כשהאסיר מתעקש לשוב לכפרו. הוא הורשע בקבלת מטעני חבלה מארגון חיזבאללה לצורך פיגועים ברחבי הצפון.

האסירה ניהאל אל-מקת ממג'דל שאמס. טוויטר, אתר רשמי
האסירה ניהאל אל-מקת ממג'דל שאמס/אתר רשמי, טוויטר

אל-מקת, תושבת מג'דל שמס שככל הנראה תשוחרר בעסקת חילופי האסירים, החלה לרצות שלוש שנות מאסר בקיץ האחרון. אחיה הוא האסיר הביטחוני סדקי אל-מקת, ששוחרר בשנה שעברה מכלא קציעות במסגרת מחווה מדינית בעקבות השבת גופתו של זכריה באומל, אחד מנעדרי קרב סולטאן יעקוב. מוסקבה תיווכה גם אז בשחרור האסירים.

אל-מקת, שזכה לכינוי "זקן האסירים הסורים", הורשע בהיותו בן 18 בשורה של עבירות ביטחוניות, לאחר שנעצר ביחד עם עוד תשעה מחבריו מהיישוב הדרוזי מג'דל שמס שבצפון רמת הגולן.

אחרי 27 שנות מאסר שב אל-מקת למג'דל שמס, אבל הספיק ליהנות מהחופש זמן קצר ביותר. בתחילת שנת 2015 נעצר בחשד שהעביר לחיזבאללה ולסוריה תמונות ומידע על פעילות צה"ל בגולן. כתב האישום שהוגש נגדו ייחס לו עבירות של ריגול חמור, סיוע לאויב במלחמה, מגע עם סוכן חוץ, ריגול, תמיכה בארגון טרור וקשירת קשר לביצוע פשע.

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    4
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully