וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

הגבלת התקהלות או תעודת מתחסן: התו הסגול והירוק שקובעים את פעילות המשק

ביום ראשון תתחדש עבודת המסחר, וכן אירועי התרבות והספורט. הכניסה להופעות, בתי מלון וחדרי הכושר תותר למתחסנים או מחלימים בלבד בהתאם לתו הירוק, ואילו במגן ישראל שוקדים על התו הסגול שיהיה תקף לחנויות ולקניונים. מה השיקולים בגיבוש התו ומה הם הקשיים המשפטיים?

בווידאו: 3 קניונים נפתחו ברחבי הארץ בניגוד להנחיות/צילום: ניב אהרונסון וראובן קסטרו

במגן ישראל צפויים להציג היום (שלישי) את מתווה התו הסגול, לקראת יישום החלטת קבינט הקורונה על פתיחת המשק בראשון. במסגרת ההחלטה, נקבע כי הכניסה לחלק מהמקומות תתאפשר בהתאם לתו הסגול, המגדיר בין היתר את מספר השוהים בבית עסק, ובאחרים היא תתאפשר לפי התו הירוק - בהצגת תעודת מתחסן, מחלים או בדיקת קורונה שלילית.

המקומות שייפתחו לפי התו הסגול, אליהם הכניסה תתאפשר ללא הצגת בדיקה או חיסון, יהיו חנויות רחוב, קניונים, מרכזי מסחר פתוחים ושווקים, מוזיאונים וספריות, ובתי תפילה תחת הגבלה של עשרה אנשים בפנים ו-20 בחוץ. כללי הבסיס של התו הסגול יהיו זהים לאלו שהונהגו ביציאה מהסגר השני, לפיהם התפוסה של קניונים תהיה עד 70%, עם חובת מסיכות וללא מזנוני אוכל.

אולם הפעם במגן ישראל מבקשים להשית הגבלות נוספות, מכיוון שחלקים נרחבים מהמשק ייפתחו במקביל, מה שעלול להביא להתפרצות תחלואה. בין היתר, במטה בוחנים כיצד לחלק את החנויות והקניונים כך שלא תיווצר צפיפות בין הקונים. בסגר הקודם קבעו במשרד הבריאות חלוקה של מספר מטרים מרובעים לכל קונה, וכך בתי העסק חישבו את מספר השוהים המותר בכל עת.

פתיחת קניון בת ים לאחר הסגר השלישי, 11 בפברואר 2021. ניב אהרונסון
החלוקה עדיין לא נקבעה. קניון בת ים/ניב אהרונסון

מקומות שייפתחו לפי התו הסגול

  • חנויות רחוב
  • קניונים
  • מרכזי מסחר פתוחים ושווקים
  • מוזיאונים וספריות
  • בתי תפילה - עשרה אנשים בפנים ו-20 בחוץ

המקומות הכלולים בתו הירוק יהיו חדרי כושר וסטודיו, אירועי תרבות וספורט, תערוכות, בתי תפילה ברישום מראש, בריכות שחייה, ובתי מלון - ללא חדרי אוכל, עם כניסה מתחת לגיל 16 בהצגת בדיקה שלילית. הכניסה לאותם מקומות תורשה רק לבעלי תעודת מתחסן, שניתנת לאחר קבלת שתי מנות חיסון, למחלימים מקורונה, ולמי שנבדק ונמצא שלילי לנגיף ב-48 השעות הקודמות.

המקומות היחידים שישלבו את התו הירוק עם חלקים בתו הסגול יהיו אלה שבהם אין אפשרות לעטות מסיכה, דוגמת בריכות וחדרי כושר, שם צפויה הגבלת משתתפים. בסגר הקודם חדרי הכושר יכלו להכניס רק כמחצית מהמתאמנים, וככל הנראה זה יהיה גם המתווה הנוכחי.

סיבוך משפטי

במשרד הבריאות ביקשו לבחון פתיחה של כמה קניונים, שמוגדרים חיוניים, רק לבעלי תו ירוק. אך במשרד המשפטים התקשו לגבש עמדה שתצליח להחריג מהמתווה רק חלק מהקניונים, והנושא ירד מהפרק נכון לעכשיו.

פתיחת קניון עופר פתח תקווה לאחר הסגר השלישי, 11 בפברואר 2021. ראובן קסטרו
ההגבלות יוחמרו. קניון בפתח תקווה/ראובן קסטרו

מקומות שייפתחו לפי התו הירוק

  • חדרי כושר וסטודיו
  • אירועי תרבות וספורט
  • תערוכות
  • בתי תפילה ברישום מראש
  • בריכות שחייה
  • בתי מלון - ללא חדרי אוכל, עם כניסה מתחת לגיל 16 בהצגת בדיקה שלילית

בנוגע לתו הירוק התעוררו קשיים משפטיים משמעותיים יותר. במשרד המשפטים סבורים שתחת החוק הקיים לא ניתן לחייב עובדים, בהם גם מורים, להתחסן כתנאי להגעתם לעבודה. כלומר, כדי להטיל חובה כזו יש צורך בחוק מפורש של הכנסת שיחייב זאת.

הפתרון ככל הנראה יהיה שהמעסיק יוכל לחייב את העובדים בהצגת בדיקת קורונה שלילית. חובה דומה נמצאת כיום בחוק שמסמיך את הממשלה להטיל מגבלות במסגרת המאבק בקורונה, ומאפשר לה לחייב הצגת תוצאת בדיקת קורונה שלילית בכניסה למקום עבודה הנמצא ב'אזור תיירות מיוחד'.

עוד סברו במשרד שלא ניתן למנוע גם מאנשים שלא התחסנו שירותים חיוניים, כמו רכישת מזון או תרופות. לכן, מקומות אלו יכולים להיות פתוחים על פי התו הסגול, אך לא לפי התו הירוק שיוצר הבחנה בין מחוסנים למי שאינם. בשירותים שאינם חיוניים ניתן להגן משפטית על אבחנות כאלה, ולכן שם ניתן יהיה להפעיל את התו הירוק.

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    3
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully