וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

קבינט הקורונה אישר: המסחר, התרבות וכיתות ה'-ו' וי"א-י"ב ישובו לפעילות בראשון

עודכן לאחרונה: 15.2.2021 / 19:48

לפי החלטת השרים, בתחילת השבוע ישובו לפעילות חנויות הרחוב, בתי תפילה, אירועי תרבות וספורט. כמו כן אושר המתווה לחג הפורים, במסגרתו לא יוטל סגר, אך יחול איסור על התקהלויות. גם הלימודים יורחבו לכיתות נוספות בערים ירוקות, צהובות וכתומות גבוליות

בווידאו: נציג משרד הבריאות מאשר בכנסת שמאות חיסונים נזרקים מדי יום/צילום: ערוץ הכנסת, עריכה: עמית שמחה

קבינט הקורונה אישר היום (שני) את פתיחת המסחר והתרבות ביום ראשון הקרוב, וכן את חידוש הלימודים בכיתות ה'-ו' וי"א-י"ב ייפתחו בערים ירוקות, צהובות וכתומות גבוליות. כמו כן אושר מתווה הגבלות לחג הפורים, שיחול בסוף השבוע הבא. שרי הקבינט התכנסו היום פעם נוספת, לאחר שאתמול לא התקבלו הסכמות בדיון שנערך בנושא.

פתיחת המסחר והתרבות תכלול את חנויות הרחוב, הקניונים והשווקים, בהתאם לתו סגול שייקבע בהמשך. התו הסגול יגביל את מספר הקונים לפי גודל החנות, ללא תלות בהתחסנות. בתי תפילה, אירועי תרבות וספורט, חדרי כושר וסטודיו, מוזיאונים, מלונות, בריכות שחייה ותערוכות ייפתחו בהתאם לתו הירוק - עבור מתחסנים בעלי תעודת מתחסן ומחלימים.

אישור הקבינט הגיע לאחר ששר הבריאות יולי אדלשטיין ושר הביטחון בני גנץ סיכמו כי ההקלות בפתיחת המסחר יוקדמו ויתחילו כבר ביום ראשון במקום ביום שלישי. בתי הכנסת יוכלו לבחור אם לפעול לפי התו הירוק. מי שלא יירשם כך, יחולו עליו מגבלות ההתקהלות של עשרה אנשים בחלל סגור ו-20 בשטח פתוח. בכל הנוגע לפורים, אדלשטיין וגנץ החליטו כי יוטלו הגבלות מסוימות כגון איסור על התקהלויות וארוחות חג במשפחות גרעיניות בלבד, אך לא יוטל מחדש סגר בימי החג.

הכנות לפורים ברחוב מטלון בתל אביב, 14 בפברואר 2021. ראובן קסטרו
המסחר והתרבות ייפתחו. חנות תחפושות בתל אביב, אתמול/ראובן קסטרו

בפתח ישיבת הקבינט הקריא ראש הממשלה בנימין נתניהו לשרים דיווחים על הגבלות חדשות באירופה בעקבות המוטציות השונות. "אסור שנפתח מיד את כל המשק. צריך לפעול במקביל לתו ירוק וחיסון מהיר ולקבל החלטות מיוחדות לקראת פורים", אמר.

הוא ביקש להכין כבר עכשיו את התקנות הרלוונטיות לפעימה השניה של פתיחת המשק ב-23 בפברואר ולפעימה השלישית בחודש מרץ. אולם, היועץ המשפטי לממשלה אביחי מנדלבליט משיב לו כי יש קושי משפטי להכריע כבר עכשיו בחלק מההגבלות. "החקיקה הראשית זה דבר עקרוני שממנה גוזרים משהו ספציפי. לבוא עכשיו ולהגיד שעוד שלושה שבועות זה יהיה המצב, ומזה לגזור, לא נוכל להגן על זה", אמר.

מתווה משרד הבריאות לפתיחת המשק

  • 21 בפברואר:
  • לימודים בכיתות ה'-ו' וי"א-י"ב בערים ירוקות, צהובות וכתומות גבוליות
  • חנויות רחוב
  • בתי תפילה
  • קניונים ושווקים
  • חדרי כושר וסטודיו
  • אירועי תרבות וספורט
  • מוזיאונים
  • מלונות
  • בריכות שחייה
  • תערוכות
  • 9 במרץ:
  • לימודים בכיתות ז'-י' בערים ירוקות, צהובות וכתומות גבוליות
  • בתי קפה ומסעדות קטנות
  • גני אירועים וכנסים
  • אטרקציות

מתווה הפורים של משרד הבריאות

  • איסור מסיבות, תהלוכות עדלאידע ואירועים רבי משתתפים
  • איסור משאיות שמחה
  • סעודת חג במסגרת משפחתית גרעינית בלבד
  • בתי תפילה: מתווה קפסולות של עד עשרה אנשים, הפרדת קפסולות במחיצות קשיחות, ומספר מקסימום של 100 מתפללים - כולל לשבת הקרובה
  • סגירת מתחם קבר הרשב"י
פתיחת קניון עופר פתח תקווה לאחר הסגר השלישי, 11 בפברואר 2021. ראובן קסטרו
יגובש מתווה נפרד לקניונים. פתיחת הקניון הגדול בפתח תקווה, בשבוע שעבר/ראובן קסטרו

שרת התיירות אורית פרקש הכהן אמרה בישיבה כי היא "מתוסכלת מהניהול של האירוע הזה". לדבריה, "אנחנו פעם אחרי פעם נלחמים בעמדות של משרד הבריאות שקיבל וטו מלא על המדיניות במשבר הזה. אני רוצה לציין אמירה אחת שמאוד קוממה אותי ואני מאוד מקווה שזו אמירה שהוצאה מהקשרה ששמעתי שזה 'סוגיה של מלאי החורף מול הבריאות של הציבור'. האמירה הזו מאוד מקוממת אותי, זה לא לוקח בחשבון ציבור שלם שאיבד קשר וקשב להחלטות שאנו מקבלים".

"אסור לזלזל באנשים שתלויים בהחלטות שאנחנו מקבלים וכן לעזור להם במלאי החורף", הבהירה שרת התיירות. היא קראה לייצר מתווים שיאפשרו לענף התיירות ולערים ירוקות לחזור באופן מידי לפעילות כלכלית שוטפת. "לתת צופרים לערים מחוסנות זה טוב לבריאות, וזה יחזיר את האמון של הציבור בנו", סיכמה. לאחר דברים אלה של פרקש-הכהן, נרשם בנושא פתיחת המשק עימות בין נתניהו לבין ראש הממשלה החליפי ושר הביטחון גנץ.

נתניהו: "אין לנו שולי ביטחון כי יש לנו אלף חולים קשים. אנחנו צריכים לפתוח אבל בזהירות. הפתיחה תביא עלייה בתחלואה, תעלה את ה-R (מקדם ההדבקה - ב"ר), ואת כל המדדים. הימים הקרובים חשובים לנו כדי לחסן כמה שיוצר. כל יום קונה לנו חיים, קונה לנו בריאות. פתיחה הדרגתית והתכנית הכלכלית הם מה שצריכים. אין לאף אחד הנאה מהגבלות".

גנץ: "אתם מזלזלים בפקידים. אנחנו חושבים אחרת ממכם. אתה משחק עם הנתונים לפי הצרכים שלך. התכנית הכלכלית צריכה להיות נדונה בממשלה"

נתניהו: "אני לא מאמין שמישהו פה לא מבין את זה שאנחנו במצב רגיש מבחינת תחלואה. כשאומרים שיש בעיות כלכליות - האיזון הוא להעביר את התכנית הכלכלית, שאתם משום מה לא מוכנים להביא אותה. המענה הוא לא לפתוח ולהביא לחולים ומתים. אנחנו בקצה גבול היכולת. צריך לשים את השיקולים האחרים בצד ולהעביר את התכנית בצד. כל אלו שמדברים על הקושי הכלכלי, יועילו להעביר מיד את התכנית הכלכלית. אפשר לשנות פה ושם".

גנץ: "אנחנו לא עוצרים תוכנית כלכלית, אנחנו עוצרים שוחד בחירות. אנחנו לא משטר נשיאותי. אף אחד לא יציג תוכנית שהיא לא אחראית. מה לעשות חושבים אחרת".

ראש הממשלה, בנימין נתניהו ושר הביטחון, בני גנץ במהלך מליאת הכנסת 2 בדצמבר 2020. דני שם טוב, דוברות הכנסת, אתר רשמי
כימות נוסף בקבינט. נתניהו וגנץ/אתר רשמי, דני שם טוב, דוברות הכנסת

שר האוצר ישראל כץ דחה את הביקורת של גנץ על התכנית הכלכלית. "יש לנו אחריות. אנחנו שומעים את כל גורמי המקצוע ומשכללים את כל הנתונים. יש דברים במכתב שלך בנוגע לתכנית הכלכלית שאני שולל לחלוטין. אני לא שואל אותך מה עמדת ראשי אגפים במשרד הביטחון", אמר כץ לגנץ, "המהות והיכולת לפתוח חשובה יום לפה יום לשם. מאוד חשוב שאנחנו נגבש עכשיו את הדברים ונוציא אותם לדרך, לא כדי להפוך אותם אחרי זה. בגלל החיסונים אנחנו מקווים שזה יהיה לאורך זמן. אפשר להיכנס למועד, לשישי, יום קודם או יומיים קודם, מתוך הצורך להידבר ולפעול באופן מוסכם ולהעביר לציבור מסר מוסכם". הוא הדגיש שהוא מקיים הידברות עם אלדשטיין ונתניהו כדי להגיע להסכמות בכלל הנושאים.

שר הכלכלה עמיר פרץ העלה את נושא החזרי הארנונה לעסקים שנכללו בתכנית הסיוע האחרונה, וטען כי הציבור מתקשה לקבל את ההטבה שמגיעה לו. "אנחנו לא מצליחים לממש את הזכות שנתנו", אמר פרץ. "אתן לכם מספרים. מתוך 300 אלף זכאים רק 15 אלף הצליחו להגיש בקשות". הוא הוסיף כי "רשות המיסים תוקעת את העניין. הם הבטיחו שהם ישלחו סמסים לזכאים אבל בינתיים לא קורה כלום".

שר הפנים אריה דרעי הצטרף לדבריו. "עמיר, אני לא נוטה להפסיק אותך, אבל אני רוצה לחזק אותך. הקבינט קבע שאתה בודק ואני משלם. לצערי רק 75 מיליון שקלים שוחררו וזאת בעיה. חייבים לשחרר את החבילה הזו. בדיוק מה שעמיר פרץ אומר. אני פונה לשר האוצר שרשות המיסים תקל בבירוקטטיה הזו.

כץ השיב לביקורת ואמר כי "העיכוב שמוצג לי זה שמשרד הפנים רוצה להקים מנגנון, שהוא יהיה חלק מהחלוקה מהכסף". לדבריו, "אי אפשר לבנות עוד מנגנון במשרד הפנים". דרעי מחה על הטענה נגדו: "זו האשמה מאוד חמורה שאני מעכב את התקנות לקבלת הקלות ארנונה".

פרץ נותר בשלו. "לצערי בגלל הבירוקטיה הציבור מאבד אמון. אי אפשר להמתין. אנשים מתמוטטים. אי אפשר להמשיך ככה.חייבים למצוא דרך לתת מקדמה לעסקים או לדבר עם העיריות, להיות מתונים. לא יכול להיות שאנחנו מבקשים להיות סגורים ואחר כך דורשים מהם לשלם ארנונה".

"מה שאי אפשר להסביר בהיגיון - אי אפשר לאכוף"

בשלב מסוים, דרעי מחה על כך שמתווה משרד הבריאות לחתונות כולל עד 20 איש בלבד. "המתווה של 20 איש לא רציני, כי רק המשפחה הקרובה זה יותר מזה. חייבים להגדיל את האפשרות להתחתן, צריך לבנות מתווה אחר לחתונות. פותחים אצטדיונים, משחקים, הופעות - וחתונות לא? למה לקניון אפשר להכנס ולחתונה לא? ותזכרו חברים מה שאי אפשר להסביר בהיגיון - אי אפשר לאכוף, וחייבים לדבר בהיגיון".

בנוגע לפורים, קרא דרעי לאסור את כל ההתקהלויות בחג. "חייבים לא לחזור על מה שהיה בפורים שעבר, למרות שאיש לא היה אשם או עבר עבירה, אבל לא היינו מודעים - ואנחנו מודעים מה התוצאה. אנחנו חייבים לאסור בפורים את כל ההתקהלויות, אבל צריך לבדוק איך". עם זאת, ביקש לאפשר לציבור להגיע לבתי הכנסת בשבת הקרובה לפרשת "זכור".

נתניהו: לגבי למה לא שבת, כי בשבת יש סיכון להתקהלויות.
דרעי: אני רוצה להגיע לאיזשהם הסכמות לגבי השבת הזו.
נתניהו: הגענו להסכמה שניקח בחשבון את פרשת זכור. יש פה בעיה אמיתית. אם יהיה מזג אוויר טוב אז אתה פותר את זה בתפילה בחוץ.
דרעי: זה חלק מהפיתרון אבל לא הפיתרון. בדקתי את מזג האוויר בפורים ואומרים שיהיה מזג אוויר טוב.
נתניהו: נו, חיל האוויר לא יכול לבדוק עשרה ימים קדימה? איזה מן חיל אוויר? אני צוחק - אני בטוח שגם שר הביטחון מסכים איתי שחיל האוויר וצה"ל עושים עבודה מדהימה.
יואב קיש: אני מסכים איתך
נתניהו: אתה לא אובייקטיבי

הכנות לפורים ברחוב מטלון בתל אביב, 14 בפברואר 2021. ראובן קסטרו
"אסור שמה שהיה בשנה שעברה בפורים יחזור". חנות תחפושות וצעצועים, אתמול/ראובן קסטרו

השר לביטחון פנים אמיר אוחנה אמר כי הוא יודע על היערכות של כ-40 אלף איש להגיע להילולה בקבר רבי שמעון בר יוחאי בהר מירון בז' באדר. "זו התקהלות יותר מכל התקהלות שהיתה עד עכשיו. המשטרה יודעת לבלום את האוטובוסים אבל צריך צו סגירה למקום", אמר אוחנה.

בישיבה נרשמו חילופי עקיצות בין שר החינוך יואב גלנט וראש שירותי בריאות, ד"ר שרון אלרעי-פרייס. גלנט הציג בדיון נתונים על תחלואה בקרב תלמידים וציין תוך כדי שאינו מומחה בתחום. ד"ר אלרעי-פרייס, קטעה אותו ואמרה שבמשרד הבריאות יש מומחים ויש נתונים וניתוח של הדברים האלו, וחבל שלא השתמשו בזה. גלנט השיב כי הוא "מבין שהאמת והעובדות מרגיזות את אנשי משרד הבריאות". השרה אורית פרקש הכהן אמרה לאלרעי-פרייס כי "אם משרד הבריאות היה עושה, אז גלנט לא היה צריך".

"לפי נתוני התחלואה הגענו למסקנה שאפשר לפתוח את כל מערכת החינוך בערים הירוקות מגני הילדים ועד כיתה י"ב. אנחנו ערוכים לזה. התנאים בשלו וראוי שהמלצתי תתקבל", המשיך גלנט. "אין סיבה להשאיר אף תלמיד בבית בערים הירוקות והצהובות. וצריך לפתוח גם עד כיתה ד' בכל הערים הכתומות. התנאים לעניין הזה בשלו. משרד הבריאות משיקוליו פועל בפרוטות, ולא נותן לקבל החלטה בלתי תלויה לגבי מערכת החינוך. לא סביר לדבר על מגזרים אחרים לפני החינוך. התנאי למשק פתוח זה תלמידים בבית הספר".

פתיחת קניון בת ים לאחר הסגר השלישי, 11 בפברואר 2021. ניב אהרונסון
אנשי ביטחון בקניון בת ים, שנפתח בניגוד להנחיות/ניב אהרונסון

ממונה הקורונה נחמן אש הביע התנגדות להצעותיו של גלנט. "אני לא אתייחס לויכוח על הנתונים. זה היסטוריה. יש לנו שחקן חדש וזה המוטציה הבריטית, ואני מצטט את שר החינוך שאמר שיש לנו בעיה בבסיס הנתונים שלנו בגלל התנהגות המוטציה. אני חושב וממליץ שהפתיחה של מערכת החינוך תהיה הדרגתית כמו שהצענו בערים הצהובות והירוקות. אני ממש לא ממליץ על פתיחה כוללת. בואו נראה איך נראית הפתיחה שעשינו ואז נמשיך".

לדברי אש, "פתחנו את החינוך ביום חמישי, ואנחנו רק ביום שני. אין לנו התנסות מה זה יעשה במערכת החינוך. לדעתי, לפתוח באופן נרחב, זה חסר אחריות. אני מבין הכול, ובאמת כואב הלב על הילדים, אבל לנהוג אחרת זה חסר אחריות".

ד"ר שרון אלרעי-פרייס הזהירה כי הדבר עשוי להוביל לעלייה בתחלואה. "אם מגיעים לסגר זה לא בגלל תחלואה במגזר החרדי, זה בגלל תחלואה עודפת בכל מדינת ישראל. יש הבדלים בתחלואה בין הגילאים. יש תחלואה עודפת ברוב מדינת ישראל. עשרה ימים לאחר הסגר רואים ירידה בתחלואת ילדים. אלה הנתונים. התחלואה יורדת רק כשבתי הספר נסגרים. להגיד אין קשר בין בתי הספר לתחלואת הילדים זה לא נכון", אמרה. "אם לא היינו מרוכזים כל הזמן באיך להגיד שלבתי הספר אין קשר לתחלואה - היינו מוצאים פיתרונות טובים יותר לפתיחה".

"פתיחה לא אחראית תביא לסגר נוסף"

ממונה הקורונה, נחמן אש, הזהיר את השרים גם מפתיחה נמהרת מדי של המשק. "התכנית שלנו באה לתת מענה לקושי של העסקים והחינוך. כל מה שאנחנו עושים לא בא מעיוורון, וכל אמירה שנאמרת שאנחנו מסתכלים רק על הבריאות לא נכונה. פתיחה לא אחראית תביא לסגר נוסף. זה טוב למשק? זה טוב לחינוך? אנחנו מנסים למנוע גל נוסף", אמר אש.

"יש 5,000 מאומתים מדי יום, 1,000 חולים קשים, 300 על אקמו. אם מישהו היה אומר לכם לפני חודשיים שאלה הנתונים של הפתיחה היו אומרים שהוא משוגע. ועובדה שאנחנו עושים את זה", הוסיף. "אנחנו פותחים את המשק תוך בדיקת הנתונים. התו הירוק הוא בעייתי בנוגע לילדים ויכול להיות שלמקומות מסוימים נוכל להכניס ילדים כפוף לבדיקה. ואני מקווה שנתקדם לבדיקות מהירות. הפיתרון הטוב ביותר יהיו בדיקות מהירות בכניסה לכל עסק".

אש הבהיר כי חג הפורים מהווה אתגר למערכת הבריאות. "שקלנו לפתוח את הכל לאחרי פורים, זה הכי טוב מבחינה אפידמיולוגית, אבל זה לא הכל - ולכן נשארנו עם התאריך המקורי של פברואר. הבעיה היא גודל המגבלות. אנחנו רוצים לאפשר לחגוג אבל בפורומים מצומצמים. לגבי קבר רשב"י אני ביקשתי לסגור את זה", אמר.

אוחנה: מי מוציא צו סגירה? מי אחראי על זה? המשטרה אומרת שצריך לעשות את זה דחוף ואם אפשר לעשות את זה היום.
דרעי: בדקתי את הנושא הזה ודיברתי עם אנשים. יש להם צפי של 20 אלף ולא 40 אלף. אבל תזכור שזה ביום שישי הם יגיעו לצימרים בסביבה ולכן חייבים לקבוע תקנות עוד היום כדי לסכם את זה.
רז נזרי: אנחנו עובדים על התקנות ונביא אותם עד סוף היום.

חזרה ללימודים לאחר הסגר השלישי, בי"ס "היובל" בתל אביב, 11 בפברואר 2021. ראובן קסטרו
חזרה ללימודים בבי"ס "היובל" בתל אביב, יום חמישי/ראובן קסטרו

ד"ר אלרעי-פרייס העלתה בדיון תופעה בריאותית נוספת הקשורה בקורונה. "אנחנו רואים אצל ילדים מחלקה דלקתית לאחר שהם מחלימים", סיפרה. לשאלת דרעי בכמה ילדים מדובר, השיב מנכ"ל משרד הבריאות, פרופ' חזי לוי: "אלפי ילדים נדבקו, ובודדים מאוד קיבלו את אותה מחלקה דלקתית".

"אני לא חושבת שזה יהיה במספרים גדולים, אבל גם אם עכשיו זה אחוזים קטנים, זה יכול לגדול", אמרה אלרעי-פרייס. "ודבר שני אנחנו לא יודעים מה ההשלכות של הנגיף לטווח הארוך לא על ילדים וגם לא על מבוגרים ולכן חשוב להיות זהירים".

בהמשך העלה דרעי גם את תחרות הג'ודו הבינלאומית שישראל מארחת בימים אלה, במה שעורר ביקורת ציבורית. "אני שומע שמגיעים לפה ספורטאים מכל העולם בלי בידוד מ-29 מדינות איך זה יכול להיות?", תהה דרעי.

אש: האירוע נקבע לפני הרבה זמן.אבל בלי קשר הם נבדקים ונשארים בחדר. מתחרים וחוזרים למלון
דרעי: מי אוכף את זה?
אש: איגוד הג'ודו יחד איתנו.

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    4
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully