וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

התחזית: ממחר תורגש התקררות ברחבי הארץ, ושלג ירד בהרי הצפון והמרכז

מזג האוויר הנעים של הימים האחרונים יתהפך מחר, כשבצפון ובמרכז ירדו גשמים והטמפרטורות יצנחו. בלילה שבין שלישי לרביעי יחל לרדת שלג בפסגות הרי הצפון, שייתפשט בהמשך גם להרי המרכז. בירושלים ובצפת כבר החלו בהכנות. "סערה משמעותית לפנינו", הזהירו בשירות המטארולוגי

בווידאו: ההיערכות לשלג בהרי הצפון/צילום: המועצה האזורית גולן

מזג האוויר הנעים של הימים האחרונים צפוי להתהפך מחר (שלישי) משעות אחר הצהריים, לפחות בצפון הארץ ובמרכזה. בינתיים, הערב יהיה בהיר עד מעונן חלקית, כשהטמפרטורות ירדו במידה ניכרת ביחס לימים האחרונים, בעיקר בהרים ובפנים הארץ. מחר יהיה מעונן חלקית, ובמהלך היום הרוחות יתחזקו בהדרגה. בדרום הארץ ייתכן אובך.

אחר הצהריים יחל לרדת גשם מקומי בצפון הארץ ובמרכזה, כשבלילה הגשם יתחזק וילווה בסופות רעמים יחידות ורוחות חזקות. קיים חשש קל לשיטפונות בנחלי מדבר יהודה וים המלח. השלג צפוי להגיע לפנות בוקר לפסגות הרי הצפון, וייתכן שגם לפסגות הגבוהות של הרי המרכז. לקראת הערב תתחזק בהדרגה הרוח הדרום-מערבית, והיא תגיע לעוצמה של 60-30 קמ"ש.

"סערה משמעותית לפנינו", מזהיר שי פרנקל, החזאי התורן בשירות המטאורולוגי. "ממחר בערב יתחיל לרדת גשם, וייעשה סוער, כאשר בשיא הסערה יירד שלג בהרים".

שלג באתר החרמון, 21 בינואר 2021. אתר החרמון, אתר רשמי
השלגים ייערמו בהרים מעל לגובה 700 מטרים. שלג בפסגת החרמון, בחודש שעבר/אתר רשמי, אתר החרמון

ביום רביעי ימשיכו לרדת גשמים לפרקים, שילוו בסופות רעמים, בעיקר בצפון הארץ ולאורך מישור החוף. בהרי הצפון ירד שלג, וייתכן שגם בפסגות הגבוהות של הרי המרכז בשעות הבוקר. לאורך מישור החוף קיים חשש קל להצפות. בנוסף לכך, ינשבו רוחות חזקות. בדרום הארץ יהיה אביך וייתכנו סופות חול מקומיות. הטמפרטורות ירדו במידה ניכרת ויעשה קר מאוד.

משעות אחר הצהריים הגשמים יחזרו בהדרגה גם למרכז הארץ, כשמשעות הערב צפוי שלג גם בפסגות הרי המרכז, כולל ירושלים. קיים חשש לשיטפונות בנחלי מדבר יהודה וים המלח. הרוחות יגיעו לשיאן, כשחלק מהמשבים יהיו בעוצמה של מאה קמ"ש, וקיים פוטנציאל ממשי לנזקים. בדרום יתכנו סופות חול.

השלג ייערם בצורה מסודרת ומשמעותית מעל אלף מטרים, ובגבהים של 900-700 מטרים תהיה היערמות לסירוגין, שאף היא יכולה להגיע ל-10-5 ס"מ. צפויים שני גלים של שלג, בבוקר ובערב, כאשר הגל הראשון לא צפוי להיות משמעותי בהרי המרכז.

ביום חמישי ירדו גשמים מדי פעם מצפון הארץ ועד צפון הנגב, וייתכנו סופות רעמים יחידות. במקביל, יפסיק בהדרגה לרדת שלג בהרים. במדבר יהודה ובים המלח עדיין קיים חשש לשיטפונות, ויוסיפו לנשב רוחות ערות. יהיה קר במיוחד. במהלך היום הגשם ייחלש בהדרגה.

ביום שישי הגשמים יתחזקו בשנית, וירדו מדי פעם מצפון הארץ ועד לצפון הנגב, כשהם מלווים בסופות רעמים יחידות. קיים חשש קל לשיטפונות בנחלי ים המלח ומדבר יהודה. הטמפרטורות יעלו מעט, אולם עדיין יהיה קר מהרגיל לעונה. משעות הערב הגשמים ייחלשו.

מידות החום הצפויות להלילה ולמחר: בירושלים מ-7 מעלות הלילה ועד 16 מעלות מחר בצהרים; בתל אביב מ-13 מעלות הלילה עד 20 מחר; בחיפה 12 הלילה עד 17 מחר; צפת 14-9; קצרין 18-9; טבריה 22-12; נצרת 19-9; עפולה 21-8; בית שאן 22-11; לוד 21-10; אשדוד 20-11; עין גדי 25-16; באר שבע 22-8; מצפה רמון 15-10; אילת 25-14.

הצפות בפרדס חנה 16 בדצמבר 2020. צוריה זאבי/TPS, אתר רשמי
קיים חשש להצפות. הצפות בפרדס חנה, בחודש שעבר/אתר רשמי, צוריה זאבי/TPS

ברשות הטבע והגנים מזהירים מפני חשש לשיטפונות באפיקי נחלים, הצפות באזורים מועדים, שלג בפסגות ההרים באזורים שונים ורוח בעוצמה חזקה. ברשות מזכירים כי חל איסור מוחלט להיכנס לאפיקי נחלים בזרימה ברגל וברכב, עד לירידה מוחלטת של מפלס המים. כמו כן, אסור להתקרב לשפת נחל בשעת שיטפון מחשש להתמוטטות הגדה.

עוד הזהירו כי ירידה משבילי טיול מסומנים אסורה ומסוכנת, משום שבהצטברות שלג על הקרקע קשה להבחין בשילוט אזהרה של מיקוש וסכנות אחרות. תיתכן סגירת מסלולי טיול ואתרים.

לקראת השלגים, הבהיר יורם מכלוף, מנכ"ל המועצה האזורית מבואות החרמון, כי המועצה ערוכה לסערה שצפויה. "עברנו אירועים דומים בעבר ואנחנו מוכנים", אמר. הוא ציין כי במועצה הכינו כלים כבדים לפינוי שלג ופינוי צירי תנועה, וכי יבוצע שיתוף פעולה עם הצבא במידת הצורך. עם זאת, הוא הוסיף כי ייתכן ובמקומות הגבוהים, כמו ברכס הרי נפתלי, הכבישים ייסגרו לפרק זמן מסוים.

פעילות של ניידת משטרה בשלג במהלך סערה חורפית ב-2019.. דוברות משטרת ישראל
ניידת משטרה פועלת בשלג, בשנה שעברה/דוברות משטרת ישראל

גם בבית החולים זיו בצפת נשלמות ההכנות לקראת הסערה הצפויה. חיים טל, המנהל האדמיניסטרטיבי בבית החולים שגם ממונה על המוכנות לשעת חירום, אמר כי "נערכנו בהתאם לתחזיות. הגדלנו את מלאי הגזים הרפואיים, כמו גם דלק למערכות החימום ולגנרטורים, כדי שיהיה לנו אורך נשימה".

עוד אמר טל כי בית החולים ערוך להסעת אנשי סגל סיעודי שמתגוררים ביישובים שהגישה אליהם עלולה להיות בעייתית, כמו בית ג'ן או מג'דל שמס, ואולי גם שכונת כנען בצפת. מלבד הקשר הרציף עם צה"ל ומד"א, בית החולים גם העמיד בכוננות יחידת ג'יפים אזרחית, שאיתה עובד בית החולים באירועים כאלו.

בהתאם להערכת מצב שקיימה הבוקר העירייה בצפת, נוכח השלג הצפוי להיערם בעיר, הוחלט כי לא יתקיימו שם לימודים ביום רביעי. הערכת המצב התבססה, על אינדיקציות של גורמי מקצוע, לפיהן החל משעות הבוקר המוקדמות, צפוי השלג להיערם ברחבי העיר.

שלג בירושלים היום 26 ינואר 2016. נועם מושקוביץ
היערכות גם בבירה. פתיתי שלג יורדים בירושלים, בשנה שעברה/נועם מושקוביץ

גם בעיריית ירושלים השלימו את ההיערכות למזג האוויר הסוער. מנהל התפעול של העירייה גייס כלי ציוד מכני הנדסי (צמ"ה) לפינוי צירים חסומים, הפעלת מטות אזוריים וצוותי סיור. כמו כן, נערכים בעירייה להפעלת מערך פיזור המלח ולתגבור מוקדנים במוקד העירוני 106 על פי הצורך.

כחלק מההיערכות לחורף, האגף לשיפור פני העיר בשיתוף חברת חשמל ביצע גיזום עצים במרחב הציבורי. במידה וירד שלג, טרקטורים יפלסו את הכבישים. חברת הגיחון ואגף התברואה פועלים לניקיון כל הקולטנים של ניקוזי מי הגשמים במרחב הציבורי, וכן מטפלים במפגעים בטיחותיים הנגרמים על ידי אשפה במרחב הציבורי.

בנוסף לכך, מנהל קהילה ורווחה נערך לבצע סיורים מקדימים לאיתור וטיפול בדרי רחוב, להפעלת מערכי החירום הקהילתיים ולהפעלת צוותי רווחה לטיפול באוכלוסייה וכן לתגבור כוננים לסיור בחירום. בעיריית ירושלים אף המליצו לתושבים לבדוק את תקינות מערכות החימום, ובעיקר את אלו המחייבות אוורור. כמו כן, ציינו בעירייה כי יש לוודא איטום גגות ופתחים לרבות חלונות ותריסים, יש לנקות ולפתוח תאי ניקוז המים בחצרות ומרזבים על הגגות.

במבשרת ציון ההיערכות למזג האוויר הסוער בעיצומה. בעירייה הוחלט כי ביום רביעי לא יתקיימו לימודים ברחבי העיר. לקראת יום חמישי תתקיים הערכת מצב נוספת בה יוחלט לגבי פעילות מערכת החינוך ביום זה.

שלג ראשון לעונה במרום גולן. 20 בינואר 2021. דוברות מועצה אזורית רמת הגולן, אתר רשמי
שלג קל שירד במרום גולן, בחודש שעבר/אתר רשמי, דוברות מועצה אזורית רמת הגולן

במועצה האזורית גולן נערכו למזג האוויר הסוער, וקיימו הערכת מצב עם כלל גורמי השטח המטפלים באירועי מזג אוויר. כרגע צפוי שלג מגובה של 600 מטרים ומעלה, שיחל ככל הנראה ביום רביעי לפנות בוקר. בנוסף לכך, צפויה זרימה משמעותית בנחלים וסיכויים להצפות בכבישים. האחריות לחסימת הכבישים היא על המשטרה, שתקבל סיוע מהגורמים הצבאיים באזור, הן בשל הצפות והן בשל כבישים מושלגים.

בהתאם להתקדמות המערכת וכמויות השלג, יוחלט אם לקיים לימודים בצפון הגולן ביום רביעי או חמישי. המועצה תוציא עדכונים בנושא. בנוסף, ייבחנו שינויים בקווי הנסיעה של התחבורה הציבורית בגולן. תושבי הגולן הונחו על ידי המועצה כי בעת ירידת שלג יש להימנע מנסיעות מיותרות בשל החשש מהיווצרות שכבת קרח על הכבישים ושלג שעשוי להיערם.

בנוסף לכך, הוסבר כי עבודת הפילוס מתבצעת בשעות האור בלבד ולכן בשעות החשכה הכבישים עשויים להיות חסומים בשל הצטברות שלג באזורים מסוימים. ברמת התושב הבודד, יצאו כבר אתמול הנחיות להתנהלות בסביבת הבית ובבית עצמו החל ממוכנות עם אמצעי חימום חלופיים, את חפירה לפינוי השביל קיבוע חפצים הנמצאים על הגג או בגינה ועוד.

מזג אוויר, שלג בנווה אטיב, 4 ינואר 2020


:. צילום בן בן אבו, עיבוד תמונה
שלג בנווה אטיב, בחורף שעבר/עיבוד תמונה, צילום בן בן אבו

נציב כבאות והצלה רב-טפסר דדי שמחי קיים גם הוא הערכת מצב פיקודית, לבחינת מוכנות המערך המבצעי למזג האוויר הסוער הצפוי ברחבי הארץ. הנציב הנחה את מחוזות צפון, ירושלים ויו"ש להיערך למתן מענה מבצעי מציל חיים לתושבים בכלל התרחישים הצפויים.

עד מחר יושלמו ההכנות, ותתורגל התקנת שרשראות שלג על רכבי כיבוי, לצד נהיגה מתקדמת על רכבי כיבוי בתנאי נגישות ועבירות חלקית. הנציב שמחי אמר כי "כבאות והצלה ערוכה למזג האוויר הסוער, ותפעל למתן מענה מבצעי מהיר ומציל חיים לאזרחים. אני קורא לציבור לשמור על כללי הבטיחות ולהישמע להנחיות גופי החירום".

הערכות חברת החשמל למזג האוויר הסוער 7 בינואר 2019. דוברות חברת החשמל, אתר רשמי
היערכות חברת החשמל למזג האוויר הסוער, בשנה שעברה/אתר רשמי, דוברות חברת החשמל

גם בחברת החשמל השלימו את ההיערכות למזג האוויר הסוער, עקב צפי לרוחות חזקות והיערמות שלג וכן לעומס קור עז. בחברה מבקשים מהציבור לחזק או להסיר חפצים מעופפים שעלולים לפגוע ברשתות החשמל.

צפי צריכת החשמל בשיא: 13.200 מגה-ואט ביום חמישי, דומה לצריכת החשמל בשיא החורף בשנה שעברה. לאור התחזית למזג אוויר סוער, כולל רוחות חזקות בעוצמה של 110 קמ"ש והיערמות שלג בירושלים, בהרי הגליל והנגב, חברת החשמל נערכת בהתאם, ותגברה את המענה במוקד שירות הלקוחות 103. כמו כן, תוגברו צוותי שטח, בוטלו עבודות יזומות, קודמו דיזל גנרטורים וציוד כבד לאזור גוש עציון, אריאל, קצרין וצפת.

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    4
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully