וואלה!
וואלה!
וואלה!
וואלה!

וואלה! האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

דרום אדום ומטונף: כמויות גדולות של אשפה אותרו בשדות ואתרי הפסטיבל

14.2.2021 / 15:22

בסופ"ש הראשון בו הוסרו הגבלות הסגר המהודק עשרות אלפי מטיילים יצאו לטבע, ורבים מהם הגיעו לשדות הפורחים כחלק מפסטיבל "דרום אדום". ואולם הבוקר, עובדי קק"ל הופתעו לגלות כמויות אדירות של זוהמה ולכלוך שהשאירו המבלים בטבע. "לא נתקלנו בסדר גודל כזה של זבל בעבר"

בווידאו: אשפה שהשאירו מטיילים אחרי פסטיבל דרום אדום/צילום: קק"ל

ישראלים שיצאו במהלך סוף השבוע לטייל בשדות ויערות קק"ל במסגרת פסטיבל "דרום אדום" הותירו אחריהם כמויות אדירות של אשפה בטבע. חקלאים ועובדי קק"ל בנגב שיצאו היום (ראשון) לשטח הופתעו לגלות את ערמות הזבל והזוהמה שהושארו בשטח, ואמרו כי לא נתקלו בתופעה בסדר גודל כזה בעבר.

בסוף השבוע הראשון מאז הסרת הגבלות הסגר המהודק, אחד היעדים הפופולריים אליו הגיעו המבקרים בפסטיבל הוא יער שוקדה הסמוך לקיבוץ בארי. שם, לפי עדויות, בכל פינה נערמו כמויות זבל אדירות, ובמשך שעות ארוכות עמלו צוותי קק"ל רק כדי לפנות את האשפה מנקודה לנקודה.

דני בן דוד, מנהל אזור הנגב המערבי בקק"ל, טוען כי שנים לא ראה כמויות כאלה של אשפה בתוך היערות. "אנשים היו סגורים בבית וכשנפתח הסגר כולם יצאו. המון זבל והמון אשפה, שיצרו המון מבקרים שהגיעו לדרום אדום", אמר. "אנחנו מפסיקים כרגע כל פעילות אחרת ועסוקים רק בפינוי זבל", הסביר בן דוד.

אשפה שהושארה על ידי מטיילים - מיערות נגב מערבי שוקדה, בארי וכיסופים, 14 בפברואר 2021. יניר יגנה
אשפה שהשאירו המטיילים ביער שוקדה לאחר שנערמה על ידי עובדי קק"ל, היום/יניר יגנה
אשפה שהושארה על ידי מטיילים - מיערות נגב מערבי שוקדה, בארי וכיסופים, 14 בפברואר 2021. יניר יגנה
אשפה שהשאירו המטיילים לאחר שנערמה על ידי עובדי קק"ל, היום/יניר יגנה

"אנחנו עדיין נוטעים את היערות שנשרפו מטרור הבלונים, ובנוסף עסוקים בפעילות מניעה לקראת הקיץ הקרוב. אבל עכשיו כל כוח האדם מופנה לפינוי וניקוי היערות בדרום. מדובר בכמויות זבל יוצאות דופן, לא נתקלנו בסדר גודל כזה בעבר", הוסיף. "כמו בכל שנה נוצרו פקקים עצומים בכניסה ליערות ולחניונים. גם בשנים שעברו נותר זבל רב עקב כמויות האנשים העצומות אך השנה הזבל לא היה רק בחניונים אלא בלב היער ובסמוך לכלניות".

גלית וקנין, רכזת קליטת קהל ביערות הנגב המערבי, אמרה כי הסיבה לכך שהזבל התפזר השנה במוקדים רבים ביערות ובשדות היא כיוון שהמטיילים נשמרו מהתקהלות. "אולי אנשים מנסים למנוע התקהלויות ולכן הזבל נמצא כמעט בכל מקום ביערות. יש אנשים שמאוד משתדלים לשמור על הניקיון ומפנים את האשפה ויש כאלה שפחות. זה גורם נזק. הצוותים מהבוקר עסוקים רק בניקיון", אמרה. "ביערות בארי, סעד, שוקדה - זה לא מחזה יפה בכלל. יש המון פחים שאנחנו מציבים לקראת הפסטיבל. אנשים התיישבו בתוך הכלניות ובחורשות ולכן רואים המון מוקדים של אשפה במקומות שהם לא צריכים להיות".

אשפה שהושארה על ידי מטיילים - מיערות נגב מערבי שוקדה, בארי וכיסופים, 14 בפברואר 2021. יניר יגנה
זבל לאחר שנערם בנגב המערבי, היום/יניר יגנה

לבנת גינזבורג מנהלת התיירות של צפון הנגב, אמרה כי "במהלך דרום אדום מגיעים לאזור צפון הנגב מאות אלפי מטיילים. רובם הגדול שומר על הניקיון ולוקח את האשפה בסוף הטיול או הפיקניק. לצערנו הרב, אנחנו עדים לתופעה האופיינית לכל הארץ, בה חלק מהציבור משאיר אחריו אשפה, במקום לבצע פעולה פשוטה ולקחת עמו את הזבל לאחר שסיים לאכול. מאחר ובתקופה הזו מגיע לאזור מספר שיא של אנשים - בו זמנית - זה הרבה יותר בולט וצורם. זו תופעה מכעיסה ומזלזלת. אנחנו מנסים יחד עם המועצות והגופים הציבוריים להתמודד עם התופעה על ידי הגברתה אכיפה, פיקוח, הסברה, וחלוקת שקיות אשפה ופינוי מוגבר של אשפה".

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    3
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully