וואלה!
וואלה!
וואלה!
וואלה!

וואלה! האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

דיווח: איראן תכננה פיגוע נגד יעדים של האמירויות באפריקה

בניו יורק טיימס דווח כי המבצע של אתיופיה נגד תא שנחשף בשטחה ושרצה לפעול גם בסודאן השכנה היה פעולה איראנית שמטרתה לנקום על חיסולם של פחריזאדה וסולימאני. מנהיג המתקפה שסוכלה נעצר בשבדיה, בשיתוף פעולה מודיעיני. טהראן: "טענות חסרות בסיס של המשטר הציוני"

בווידאו: דיפלומט איראני שתכנן פיגוע נגד מתנגדי משטר נידון ל-20 שנות מאסר בבלגיה/צילום: רויטרס

אתיופיה חשפה תא איראני שתכננן פיגועים נגד נציגויות איחוד האמירויות הערביות במדינה ובסודאן השכנה - כך דווח היום (שני) בניו יורק טיימס. בתחילת החודש הודיעה אדיס אבבה כי היא עצרה 15 חשודים, עם כלי נשק וחומרי נפץ, שתכננו לזרוע כאוס בבירה. עם זאת, המדינה לא ציינה מי עמד מאחורי התכנית שסוכלה, אך רמזה לכך כשהודיע על חשוד 16 במספר, אדם בשם אחמד אסמאעיל שנעצר בשבדיה בשיתוף פעולה בין שירותי מודיעין "מאפריקה, מאסיה ומאירופה".

על פי גורמים אמריקניים וישראליים, המודיעין של איראן הפעיל בסתיו תא רדום באדיס אבבה, שהיה אמור לאסוף מודיעין גם על שגרירויות ארצות הברית וישראל. הגורמים אמרו כי היה זה חלק ממאמץ נרחב יותר לאתר "מטרות רכות" במדינות אפריקניות, שבהן תוכל טהראן לנקום על חיסוליהם של מדען הגרעין מוחסן פחריזאדה ומפקד כוח קודס קאסם סולימאני. בתחילת החודש פורסם ב"כאן" כי סוכלה תכנית איראנית לפיגוע נגד שגרירות ישראל במדינה במזרח אפריקה.

אדמירל היידי קיי ברג, מנהלת המודיעין בפיקוד אפריקה של הפנטגון, אמרה כי לפי מקורות מודיעיניים מערביים, איראן עומדת מאחורי התא של 15 העצורים באתיופיה ומאחורי "המוח של המזימה שסוכלה", אסמאעיל, שנעצר בשבדיה. "אתיופיה ושבדיה שיתפו פעולה לסיכול המזימה", מסרה אדמירל ברג בהצהרה.

איראן מכחישה את הפרסום, שמגיע בזמן רגיש שבו היא מנסה לשכנע את ממשלו של הנשיא ג'ו ביידן לשוב להסכם הגרעין ולהסיר את הסנקציות ממנה. "הטעות חסרות הבסיס האלו הועלו רק על ידי התקשורת הזדונית של המשטר הציוני", אמרה דוברת של שגרירות איראן באדיס אבבה. "לא אתיופיה ולא האמירויות אמרו משהו על התערבות איראנית בנושאים האלו".

איראן זעמה על איחוד האמירויות אחרי שנרמלה את יחסיה עם ישראל כחלק מהסכמי אברהם שגיבש ממשל טראמפ בחודשיו האחרונים. באמירויות לא התייחסו באופן פומבי לנושא.

מטה האיחוד האפריקני, אדיס אבבה, אתיופיה, 29 בינואר 2017. רויטרס
אתיופיה מנסה להימנע מעימות דיפלומטי פומבי. מטה האיחוד האפריקני באדיס אבבה/רויטרס

לא ברור מדוע אתיופיה לא הזכירה את איראן בהודעתה על סיכול המתקפה, אך כמה דיפלומטים אמרו כי המדינה, שבה שוכן המטה של האיחוד האפריקני, מנסה להימנע מעימות דיפלומטי פומבי בנושאים רגישים שבהם מעורבות המעצמות הגדולות.

למרות זאת, המודיעין הלאומי ושירותי הביטחון של אתיופיה אמרו כי קבוצה שנייה של חשודים תכננה לפגוע בשגרירות של האמירויות בבירת סודאן. בניו יורק טיימס אמרו כי גורם סודאני רשמי אישר זאת. לפי גורם ביטחוני אמריקני בכיר, המעצרים באתיופיה קשורים לניסיון כושל של איראן להתנקש בשגרירת ארצות הברית בדרום אפריקה בשנה שעברה.

בניו יורק טיימס אמרו כי הגורמים דיברו בעילום שם בשל רגישות דיפלומטית ומודיענית, וציינו כי פרטים רבים עדיין לוטים בערפל. אף אחד מ-15 החשודים שנעצרו באתיופיה לא הועמדו רשמית לדין עד כה, ורק שניים מהם זוהו. גורמים ישראליים אמרו לעיתון כי ייתכן שרק שלושה מהם היו פעילים איראנים, ואילו האחרים נתפסו על הדרך.

עוד בוואלה!

מחקה את רוסיה: איראן תומכת בארגון הטרור א-שבאב כדי לבסס אחיזה בסומליה

לכתבה המלאה

בעוד שאדמירל ברג אישרה כמה פרטים לגבי המעורבות האיראנית בפרשה, גורמים צבאיים ודיפלומטיים אחרים בוושינגטון סירבו לדון בכך. מנגד, גורמים רשמיים בישראל הדגישו את התכנית שסוכלה כהוכחה נוספת לכך שאין לסמוך על איראן, על רקע החשש מחזרה להסכם הגרעין. בטהראן ממשיכים להזהיר כי הם טרם נקמו את חיסולו של פחריזאדה, בפעולה המיוחסת למוסד, ושל סולימאני, שנהרג בתקיפת מל"ט אמריקני בינואר אשתקד.

עד כה, הסתפקה איראן בשיגור טילים לעבר כוחות אמריקניים בעיראק ימים אחרי החיסול של הגנרל הבכיר, אך היא מצהירה השכם וערב כי זאת לא הייתה המילה האחרונה שלה.

מומחים העריכו כי שגרירות האמירויות באתיופיה נתפסה כמטרה נוחה עבור איראן מאחר שאדיס אבבה טרודה במלחמה המתחוללת מאז נובמבר במחוז תיגראי שבצפון המדינה.

ראש הממשלה בנימין נתניהו וראש ממשלת אתיופיה אביי אחמד בלשכת ראש הממשלה בירושלים, 1 בספטמבר 2019. MENAHEM KAHANA/AFP, GettyImages
היחסים מתהדקים. נתניהו וראש ממשלת אתיופיה בירושלים, 2019/GettyImages, MENAHEM KAHANA/AFP

בשנים האחרונות איבדה איראן מהשפעתה על אזור קרן אפריקה האסטרטגי, אחרי שנים של יחסים קרובים עם רודן סודאן לשעבר עומר אל-בשיר ועם אריתריאה, שהובילו לפי דיווחים זרים את ישראל לתקוף שיירות נשק איראני שעשו את דרך מסודאן לרצועת עזה.

את מקומה של איראן באזור תפסו האמירויות, שסייעה לתווך להסכם השלום בין אתיופיה לאריתריאה, ועתה מחזיקה בספינות קרב בנמלי אריתריאה שבעבר היו מעגן איראני. כמו כן, ישראל שלחה צוות של מטיסי מל"טים לאתיופיה על מנת שיעזור לה להשמיד את נחילי הארבה שחירבו את השדות במדינה, בעקבות שיחת טלפון בנובמבר האחרון בין ראש ממשלת אתיופיה אביי אחמד וראש הממשלה בנימין נתניהו.

כמה שבועות לאחר מכן, לפי הדיווח, נפגש ראש המוסד יוסי כהן עם מקבילו באתיופיה כדי לדון על "מבצעים נגד טרור". גורמי מודיעין ישראליים שצוטטו על ידי ניו יורק טיימס אמרו כי הם מעבירים מעת לעת מידע למדינות ידידותיות ביבשת על פעילות איראנית בשטחן, כמו קניה.

פרזין נדימי, מומחית לאיראן במכון וושינגטון למדיניות המזרח הקרוב, אמרה כי ייתכן שאיראן רצתה לשלוח מסר לממשל ביידן, ולפיו "עד שהם לא מגיעים במהירות להסכם עם איראן, זה מה שהם יקבלו: שכונה מסוכנת".

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    4
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully