וואלה!
וואלה!
וואלה!
וואלה!

וואלה! האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

מחקה את רוסיה: איראן תומכת בארגון הטרור א-שבאב כדי לבסס אחיזה בסומליה

במגזין פורין פוליסי דווח כי כוח קודס מעביר כלי נשק וסיוע כלכלי לשלוחת אל-קאעדה במדינה, שדרכה מעבירה טהראן כלי נשק לתימן ולמקומות נוספים באפריקה. ייתכן שהאיראנים הציעו תמריצים במקרה של פגיעה בכוחות אמריקניים, כפי שעשתה מוסקבה מול טליבאן באפגניסטן

צילום: רויטרס, עריכה: עמית שמחה

איראן ביססה קשרים חשאיים עם ארגון הטרור הסומלי א-שבאב, ובדומה לאסטרטגיה הרוסית באפגניסטן, היא משתמש בו כדי לתקוף כוחות אמריקניים וזרים בסומליה ובאזור - כך דווח במגזין פוריין פוליסי, מפי גורמי ממשל וביטחון בכירים בסומליה.

באמצעות תמריצים כספיים, הצליחה טהראן להקים רשת בסומליה כדי להוות משקל נגד להשפעה האמריקנית ושל מדינות המפרץ בקרן אפריקה. היא משתמשת בתמיכתה בא-שבאב כדי להעביר כלי נשק לחות'ים בתימן ולמדינות אחרות כמו קניה, טנזניה, דרום סודאן, מוזמביק והרפובליקה המרכז אפריקנית.

מאז המהפכה האסלאמית, מנסה איראן לבסס את השפעתה ביבשת דרך מלגות לימוד דת במרכזי דת שיעיים בשטחה, כשהיא מתחרה במאמצים המקבילים של מדינות המפרץ הסוניות. מי שמוביל את המאמצים האיראניים בסומליה הוא כוח קודס, ולפי הגורמים הסומליים, הוא משתמש ברשתות הללו כדי להבריח נפט למדינה וכדי למכור אותו בזול ברחבי אפריקה תוך התחמקות מהסנקציות האמריקניות.

מאות לוחמי א-שבאב מבצעים תרגילים צבאיים בסומליה. 17 בפברואר 2011. AP
הפיגועים שלהם הפכו קטלניים יותר בשנים האחרונות. פעילי א-שבאב/AP

הגורמים הסומליים אמרו כי איראן מספקת לא-שבאב כלי נשק מתוחכמים, מטענים מאולתרים, פצצות מרגמה וחומרים כימיים ליצירת מטענים. גורמי צבא טוענים כי איראן ונאמניה שותפים למתקפות של א-שבאב על כוחות אמריקניים, סומליים ושל האיחוד האפריקני בסומליה. גורם צבאי בכיר אמר כי ייתכן שהארגון קיבל תמריצים כספיים מאיראן כדי לתקוף כוחות אמריקניים בסומליה ובאזור, בדומה למה שלפי הדיווחים עשתה רוסיה מול טליבאן באפגניסטן.

לפי גורמי הגנה וביטחון סומליים, ייתכן שהכסף, הנשק והתחמושת האיראניים שימשו את א-שבאב בפיגועים שאירעו בשנה ובשנה שעברה נגד בסיסים אמריקניים בסומליה ובצפון קניה, כמו גם נגד שיירה של האיחוד האירופי במוגדישו.

כוחות הביטחון המעורבים בפעילות נגד א-שבאב בדרום-מרכז סומליה גילו כלי נשק וחומרים להכנת פצצות מתוצרת איראן. אותם גורמים אמרו כי מאז 2017, הפיגועים של א-שבאב הפכו לקטלניים יותר, והם ייחסו את היכולות המוגברות שלו לכלי נשק מתוצרת זרה.

עוד בוואלה!

קרפצ'יו שייטל עם עלי שומר

לכתבה המלאה
עשרות אלפים במסע הלוייתו של מפקד כוח קודס קאסם סולימאני בעיראק 4 בינואר 2020. רויטרס
הלוויית מפקד כוח קודס לשעבר סולימאני בעיראק, ינואר/רויטרס

למרות הפעילות האמריקנית והסומלית נגד טרור, א-שבאב נותר השלוחה הפעילה ביותר של אל-קאעדה בעולם, והתמיכה הכספית והחומרית של כוח קודס מאיימית על האינטרסים המערביים בסומליה ובאזור.

על אף שמספר החיילים בארצות הברית בסומליה גדל בשלוש השנים האחרונות, התגברו הפיגועים
של א-שבאב ושל דאעש בדרום-מרכז סומליה, בפונטלנד ובצפון קניה.

מפקד הפיקוד האפריקני בצבא ארצות הברית, גנרל סטיבן טאונסנד, אמר כי "אחרי סדרת מתקפות מורכבות נגד בסיסים סומליים ואמריקניים בשנה שעברה", מנהיגי א-שבאב "חשפו בפומבי כי האמריקנים והאינטרסים האמריקניים בעולם הם בגדר עדיפות עליונה". זאת בדומה להכרזת המלחמה של מנהיג אל-קאעדה לשעבר אוסמה בן לאדן על ארצות הברית ב-1996.

גם רוסיה בוחשת בקלחת

בנוסף לאיראן, בפוריין פוליסי דווח כי גם רוסיה מרחיבה את קשריה והשפעתה בסומליה. בין היתר, היא שלחה למדינה שגריר לראשונה זה 30 שנה וביססה קשרים עם קבוצת קיצוניות במדינה המפולגת על מנת להגביר את הלחץ ולהקיז את דמם של הכוחות האמריקניים ובעלי בריתם באזור.

על פי גורמים בכיר במשרד ההגנה של סומליה, וגורמי ביטחון מקומיים ואזוריים, שירותי הביון של רוסיה ו"וגנר" - חברת שכירי החרב הפרטית שלה קשרים עם הקרמלין - פעילים בסומליה, ומקיימים קשרים עם א-שבאב. בד בבד, הם מציעים סיוע לממשלת סומליה ולממשלות אזוריות, מבלי להיות תחת פיקוח או מתן דין וחשבון תוך התחמקות מהסנקציות של האו"ם.

רוסיה ואיראן פועלות כדי לדחוף את ארצות הברית מחוץ לסומליה, במיוחד מבלדוגל, בסיס שנבנה על ידי ברית המועצות ושימש את מרכז הפעילות העיקרי של מוסקבה באזור. על פי אותם גורמים, הרוסים מביעים עניין בבסיס וכן בנמל ברברה. הם הביעו חשש שמתקפה על בלדוגל ב-2019 הושפעה ונתמכה על ידי שלוחיהן של איראן או של רוסיה במטרה לסלק את צבא ארצות הברית מהבסיס.

(עדכון ראשון, 16:40)

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    4
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully