וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

דיפלומט איראני נעצר בטורקיה בחשד למעורבות בחיסול מתנגד משטר

11.2.2021 / 16:19

עובד בקונסוליה באיסטנבול חשוד שעזר להבריח את המוח מאחורי ההתנקשות במסעוד מולאווי ב-2019, כשעזר לזייף את מסמכיו. מולאווי, איש מודיעין לשעבר, פרסם על פרשות שחיתות בארצו. שהותם של גולים איראנים בטורקיה גרמה למתיחות בין שתי המדינות

מסעוד מולאווי, מתנגד למשטר באיראן, נורה למוות באיסטנבול/עריכה: שאול אדם

דיפלומט מהקונסוליה האיראנית באיסטנבול נעצר בחשד למעורבות בתכנון חיסולו של מתנגד משטר בעיר ב-2019 - כך דיווח היום (חמישי) העיתון הטורקי דיילי סבאח, המקורב לממשלת טורקיה. לפי הדיווח, מוחמד רזא נסרזדא מואשם בזיוף מסמכי נסיעה עבור עלי אספנג'ני, מי שנחשב למוח מאחורי הרצח של מסעוד מולאווי, כדי להבריחו לאיראן. מולאווי, איש מודיעין לשעבר, עבר מאיראן לטורקיה ושם פתח בקמפיין ברשתות החברתיות שנועד לחשיפת שחיתות בקרב בכירי המשטר. הוא נורה למוות בנובמבר 2019 בלב איסטנבול.

שמו של נסרזדא, שעובד במחלקת הרישום האזרחי בקונסוליה, עלה במהלך חקירתו של חשוד בסיוע להברחתו של אספנג'ני מהמדינה. הדיפלומט האיראני נעצר מוקדם יותר השבוע לאחר שבית משפט הוציא לו צו מעצר. לטענתו של נסרזדא, הוא לא היה בטורקיה בזמן הרצח והוא הכחיש שהוא מכיר מי מהחשודים. אותו חשוד בסיוע להברחת מתכנן החיסול אמר כי הוא ראה את נסרזדא וחשוד אחר אוספים את אספנג'ני לאחר שנחת בטהראן.

מולאווי התיישב באיסטנבול ביוני 2018 אחרי שנמלט מאיראן בעקבות חקירה שנפתחה נגדו. הוא פרסם ברשתות החברתיות פוסטים על מעשי שחיתות שבהם היו מעורבים גורמי ממשל ואנשי כוח קודס במשמרות המהפכה באיראן. לפי הדיווח, אספנג'ני התיידד עמו והעביר למודיעין האיראני מידע עליו. הוא אף ליוו את מולאווי לזירת הרצח שלו.

מסעוד מולאווי, מתנגד משטר איראני, שנרצח באיסטנבול. טוויטר, אתר רשמי
פרסם שחיתויות על בכירי המשטר. מסעוד מולאווי/אתר רשמי, טוויטר

בדיילי סבאח דווח כי החקירה מצאה כי לחשוד ברצח, עבדולווהאפ קוצ'אק, המקושר לברון סמים איראני נמלט, נפגש עם אספנג'ני לפני הרצח. הברון, נג'י שריף זינדשטי, מואשם גם במעורבות בהיעלמותו של חביב צ'עב, מתנגד איראני נוסף שנעלם מטורקיה באוקטובר. צ'עב, שחי בגלות שבדיה, פותה לפי הדיווחים לאיסטנבול על ידי המודיעין האיראני ונחטף לאיראן.

13 חשודים נעצרו מאז החיסול של מולוואי, כולל היורה עצמו, ושמונה מהם נותרו במעצר. בטורקיה השוו בין החיסול הזה לבין זה של העיתונאי הסעודי ג'מאל חאשוקג'י, אף שהוא עצמו נרצח בתוך הקונסוליה של ארצו באיסטנבול. גורם אמריקני העריך כי משרד המודיעין של איראן היה מעורב ישירות ברצח של מולוואי.

בשבוע שעבר נשלח דיפלומט איראני שהיה מוצב בווינה ל-20 שנות מאסר בבלגיה אחרי שהורשע בתכנון פיגוע נגד כנס של האופוזיציה האיראנית באזור פריז. הוא הגורם האיראני הרשמי הראשון שהורשע בטרור באירופה מאז המהפכה האסלאמית. טהראן דחתה את האישומים נגדו ואמרה כי החסינות הדיפלומטית שלו הופרה.

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    2
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully