וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

התביעה במשפט טראמפ סיימה את הצגת הטיעונים: "מי מבטיח שלא יסית שוב?"

ביום השלישי למשפט ההדחה בסנאט, צוות התביעה הזכיר אמירות מסיתות של הנשיא לשעבר לאורך השנים האחרונות, והתריע כי הוא עלול לחזור על מעשיו אם לא ייענש. הם הציגו סרטונים שבהם המתפרעים בקפיטול מודים שהגיעו בעקבות דבריו: "טראמפ שלח אותנו, הוא יהיה מרוצה"

בווידאו: התביעה סיימה את הצגת הטיעונים למשפט טראמפ/צילום: רויטרס, עריכה: אסף דרורי

התביעה במשפט ההדחה של נשיא ארצות הברית לשעבר דונלד טראמפ סיימה הלילה (שישי) להציג את הטיעונים להרשעתו בהסתה להסתערות על הקפיטול ב-6 בינואר. ביום השלישי למשפט בסנאט, צוות התביעה הזכיר נאומים מסיתים של טראמפ מהשנים האחרונות והציג סרטונים בהם אומרים המתפרעים כי פעלו לפי הוראותיו. מחר יחל שלב הטיעונים של צוות ההגנה.

"אנחנו מבקשים להרשיע את הנשיא טראמפ בעבירה שהוא ללא ספק אשם בה, משום שאם לא תעשו זאת, אם נעמיד פנים שכל זה לא קרה, או גרוע מכך - אם לא תהיה תגובה, מי מבטיח שזה לא יקרה שוב?", אמר חבר בית הנבחרים ג'ו נגוסה, חלק מצוות התביעה הדמוקרטי.

היום השלישי למשפט ההדחה של נשיא ארצות הברית לשעבר דונלד טראמפ בסנאט, 12 בפברואר 2020. רויטרס
"מי מבטיח שזה לא יקרה שוב?". משפט ההדחה בסנאט, הלילה/רויטרס

התובעים הדמוקרטים טענו שקיים קשר ישיר בין אמירותיו המסיתות של טראמפ לאורך השנים האחרונות והמהומות בוושינגטון, כשהם מציינים את הבולטות שבהן. בין היתר, הזכירו כי לאחר הפיגוע בעצרת העליונות הלבנה בשארלוטסוויל ב-2017 גינה "את שני הצדדים", הציגו סרטון בו אמר לתומכיו להכות מפגין נגדו, וסרטון נוסף שלו אומר לאחר שתומכיו היכו מפגין בעצרת שערך כי המעשה "היה במקום, ואנחנו צריכים עוד קצת מזה".

בהמשך, הציגו סרטונים של מתפרעים בקפיטול מודים כי הגיעו בעקבות דבריו של הנשיא לשעבר. "קיבלנו הזמנה לבוא", אמר אחד מהם. "טראמפ שלח אותנו", הבהיר אחד אחר, "הוא יהיה מרוצה. אנחנו נלחמים בשביל טראמפ". דיאנה דג'יט, חברת צוות התביעה הדמוקרטי, אמרה כי תומכיו של טראמפ "באמת האמינו שהפריצה הייתה לפי הוראותיו של טראמפ. הנשיא אמר להם להגיע לשם".

עוד בוואלה!

בכירים רפובליקנים לשעבר שוקלים הקמת מפלגה חדשה בגלל טראמפ

לכתבה המלאה
נשיא ארה"ב היוצא דונלד טראמפ בעצרת בוושינגטון, 6 בינואר 2020. AP
הסתה מתמשכת לאלימות. טראמפ/AP

חבר צוות התביעה חואקין קסטרו הציג טיעון נוסף, כשהזכיר כי מנהיגים ברחבי העולם אמרו לאחר האירועים בקפיטול שאם לא יהיו השלכות למעשיו של טראמפ - מעמדה של ארצות הברית בעולם יהיה בסיכון. "איזה מסר נעביר לשאר העולם?", שאל. "העולם צופה ותוהה אם אנחנו מי שאנחנו אומרים שאנחנו".

ההגנה נערכת, טראמפ משחק גולף

השלב הבא במשפט יהיה הצגת טיעוני ההגנה במשך היומיים הקרובים. לאחר שיעשו זאת, לסנאטורים תינתן אפשרות להפנות שאלות לשני הצוותים. בהמשך, הצוותים יציגו את עמדתם על הצורך לזמן עדים ולהציג מסמכים נוספים, הסנאט יצביע על המשך ההליכים, ואחריהם יגיע טיעוני הסיום. לבסוף תהיה הצבעה על סעיפי ההדחה, ויידרשו 17 קולות רפובליקנים לפחות כדי שתעבור.

במקביל ליום השלישי למשפט, הנשיא לשעבר תועד משחק גולף במגרש שבבעלותו, באתר הנופש מאר-א-לאגו בפלורידה.

מהומות בבניין הקונגרס בוושינגטון, ארצות הברית, 7 בדצמבר 2021. רויטרס
"טראמפ שלח אותנו". המהומות בקפיטול/רויטרס

אתמול הציגה התביעה צילומים שטרם נראו מסרטוני אבטחה ביום המהומות. הצילומים הציגו את פנים הקפיטול, שם המתפרעים ניפצו חלונות, התעמתו עם כוחות המשטרה ואף הגיעו למרחק של 30 מטרים מהמיקום בו הסתתר סגן הנשיא לשעבר מייק פנס עם משפחתו.

התיעוד החדש הראה כיצד בתחילה פינו את פנס ובני משפחתו בזריזות עם פרוץ האירוע לאזור מאובטח בקפיטול, ובהמשך נראים אלפי תומכיו של טראמפ מסתערים על הקפיטול בזמן שהם צועקים "תלו את מייק פנס", ואת הגרדום שהוצב על הדשא מחוץ לקונגרס.

משפטו של טראמפ החל לאחר שהסנאט קבע כי הוא חוקתי. 56 סנאטורים הצביעו בעד, בהם שישה סנאטורים רפובליקנים, ו-44 הצביעו נגד. הפרעות התרחשו ביום שבו הקונגרס התאסף לאשרר את ניצחונו האלקטורלי של ג'ו ביידן בבחירות לנשיאות, ברקע טענותיו הבלתי מבוססות של טראמפ לזיופים. המחוקקים בבניין נשלחו בבהלה למקומות מסתור, והאירוע הסתיים עם חמישה הרוגים, בהם שוטר אחד.

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    3
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully