וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

מחקר: מנת חיסון אחת של פייזר מספקת הגנה למחלימים מקורונה

11.2.2021 / 20:00

חוקר מאוניברסיטת בר-אילן הוכיח לראשונה כי מנה אחת של החיסון הניתן בישראל מעוררת תגובה חיסונית חזקה אצל מי שבעבר נדבק בנגיף והחלים. המחקר בדק את התעוררות המערכת החיסונית, ללא קשר בכמות הנוגדנים בגוף. קופת החולים מכבי: החיסון יעיל ב-93% למקבלי שתי המנות

בווידאו: אש אומר שישקלו צעדים משפטיים נגד מפיצי פייק ניוז על חיסונים/צילום: לע"מ

מחקר חדש שערך פרופ' מיכאל אדלשטיין, אפידימיולוג מהפקולטה לרפואה של אוניברסיטת בר-אילן בגליל, מצא כי מנת חיסון אחד נגד קורונה של חברת פייזר מספיק כדי לעורר תגובה חיסונית חזקה בקרב מחלימים. התוצאות מעודדות, אך במשרד הבריאות מתייחסים אליהן בזהירות. במשרד החליטו לא לחסן מחלימים מקורונה ולתעדף באופן ברור מתן חיסונים לכאלה שלא נדבקו עדיין.

המחקר בחן כיצד משפיעה מנה אחת של חיסון חברת פייזר נגד קורונה על מחלימים מהנגיף. המחקר נערך בבית החולים זיו בצפת ופורסם הערב (חמישי) בכתב העת הרפואי Eurosurveillance. המשתתפים במחקר הם עובדים במרכז הרפואי זיו.

עובדים זרים מתחסנים לקורונה, תחנה מרכזית ת"א, 10 בפברואר 2021. ראובן קסטרו
המערכת החיסונית פעלה בצורה מובהקת. מתן חיסונים לקורונה במתחם חיסונים בת"א/ראובן קסטרו

המחקר נערך בקרב קבוצה של 514 עובדי צוות רפואי בין הגילים 77-19. מדובר בקבוצה מעורבת של יהודים, דרוזים וערבים, שרמות הנוגדנים שלהם לאחר החיסון הראשון נמדדו במשך 21 יום. 17 מתוכם אובחנו כחיוביים לקורונה בעבר, כחודש עד עשרה חודשים לפני שקיבלו את מנת החיסון הראשונה.

רמת הנוגדנים של כל חברי הקבוצה נבדקו לפני החיסון, ואז מצאו שאותם 17 שחלו בעבר בקורונה, הגיבו בצורה טובה לחיסון. המערכת החיסונית פעלה בצורה מובהקת ובאופן אחיד אצל כל אלה שנדבקו בעבר.

בעקבות תוצאות המחקר הסביר פרופ' אדלשטיין כי "מדובר בממצא שימושי עבור מקבלי החלטות שיוכלו לקבל החלטה האם לחסן את המחלימים מקורונה, ובכמה חיסונים". לדבריו, "זה לא אומר שהם איבדו את ההגנה לאחר ההדבקה, אבל התגובה החזקה לחיסון אחד בלבד היא בהחלט מעודדת. נצטרך לתקף את זה על קבוצה גדולה יותר של אנשים".

מכבי: החיסון יעיל ב-93% למקבלי שתי המנות

במקביל, מנתוני אגף המידע והבריאות הדיגיטלית בקופת החולים מכבי עולה כי יעילות החיסון בישראל, למקבלי שתי המנות, עומדת כעת על 93%. לפי המידע של קופות החולים, נכון לשלב זה פחות מ-0.1% ממקבלי מנת החיסון השנייה חלו בקורונה.

נכון ליממה האחרונה, 544 אנשים בלבד נדבקו בקורונה מקרב כ-523 אלף מחוסנים, שחלף יותר משבוע מאז קיבלו את מנת החיסון השנייה. מכבי דיווחה כי מבדיקה שנערכה בקרב הנדבקים, רובם המוחלט סובלים מתסמינים קלים בלבד או כלל לא חווים תסמינים.

מתוך הנדבקים, 15 מטופלים בלבד נזקקו לאשפוז בבית החולים, מתוכם ארבעה מוגדרים במצב קשה, שלושה במצב בינוני ושמונה במצב קל.

מתן חיסונים לקורונה במתחם חיסונים בגבעתיים, 7 בפברואר 2021. AP
פחות מ-3% מאומתים מחוסנים. מתחם חיסונים של מכבי בגבעתיים/AP

ראש חטיבת הבריאות במכבי, ד"ר מירי מזרחי-ראובני, סיפרה כי "הנתונים מוכיחים חד משמעית שהחיסון יעיל מאוד, ואין לנו כל ספק שבזכותו גם ניצלו חיים של ישראלים רבים. כיוון שיש תחלואה פעילה בקרב ילדים ונוער עד גיל 16 שלא ניתן לחסנם, ושהמוטציות של הנגיף מדבקות הרבה יותר, המשמעות היא שמי שלא יתחסן - יידבק, במוקדם או במאוחר".

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    3
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully