וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

ביידן ונשיא סין שוחחו לראשונה: "עימות יהיה אסון"

11.2.2021 / 12:37

הבית הלבן מסר כי נשיא ארה"ב לחץ על המנהיג שי בנוגע לדיכוי בהונג קונג, רדיפת המוסלמים והאגרסיביות ביחס לטייוואן, בעוד שבבייג'ינג אמרו ששי השמיע קו תקיף

בווידאו: ביידן ושי שוחחו לראשונה בטלפון/צילום: רויטרס

נשיא ארצות הברית ג'ו ביידן ונשיא סין שי ג'ינפינג שוחחו הלילה (חמישי) לראשונה, על רקע המתיחות הגוברת בין שתי המעצמות. לפי הבית הלבן, ביידן אמר כי וושינגטון שמה בעדיפות עליונה את השמירה על החופש והפתיחות באזור הודו והפסיפיק, וכן הדגיש את "דאגותיו העמוקות מהאיומים ומחוסר ההוגנות במדיניות שלה, מהדיכוי בהונג קונג, מהפרות זכויות האדם בשינג'יאנג ומהפעולות התוקפניות הגוברות שלה במחוז, כולל ביחס לטייוואן".

לפי הודעת משרד החוץ של סין, שי אמר לביין כי עימו תבין המעצמות יהיה "אסון" עבורן וכי על שני הצדדים לבסס מחדש אמצעים למניעת אי-הבנות. בבייג'ינג אמרו כי המנהיג הסיני שמר על קו תקיף ביחס להונג קונג שינג'יאנג וטייוואן, שאותם תיאר כנושאים הנוגעים ל"ריבונות ולשלמות הטריטוריאלית" של סין. שי אמר כי הוא מקווה שארצות הברית תפעל בזהירות ביחס אליהם.

ממשלת טייוואן, החוששת מהתוקפנות הצבאית הגוברת של סין ביחס אליה, הודתה לביידן על החששות שלו. סין רואה באי הדמוקרטי חלק משטחה והיא מאיימת להשיב את השליטה עליו בכוח.

נשיא סין שי ג'ינפינג וסגן הנשיא ג'ו ביידן בבסיס חיל האוויר אנדרוס, 24 בספטמבר 2015. Carolyn Kaster, AP
שיחה ראשונה בין נשיא סין לנשיא ארה"ב אחרי שנה. ביידן ושי, 2015/AP, Carolyn Kaster

שיחת הטלפון הייתה השיחה הראשונה בין שי לנשיא ארצות הברית מאז שהמנהיג הסיני שוחח עם הנשיא לשעבר דונלד טראמפ במרץ אשתקד. מאז, היחסים בין שתי המדינות הגיעו לשפל של עשרות שנים, וטראמפ האשים את סין בפרוץ מגיפת ההקורנה. הממשל הקודם נקט שורת פעולות נגד סין, כולל מלחמת סחר, סנקציות נגד בכירים וחברות בסין שנתפסו כאיומים ביטחוניים וערערה על תביעותיה הטריטוריאליות של סין בים סין הדרומי.

שי בירך את ביידן על בחירתו בהודעה שפרסם בנובמבר, אף שביידן כינה אותו "בריון" במהלך קמפיין הבחירות והבטיח להוביל מאמץ בינלאומי "ללחוץ, לבודד ולהעניש את סין". גורמים רשמיים בסין הביעו אופטימיות זהירה שהיחסים הבילטרליים ישתפרו תחת ממשל ביידן וקראו לוושינגטון להגיע לפשרות.

תיאור השיחות על ידי שני הצדדים כלל תחומים לשיתוף פעולה פוטנציאלי בין המעצמות, כמו המאבק במשבר האקלים ובקורונה. "אמרת שאפשר להגדיר את אמריקה במילה אחת: אפשרויות. אנו מקווים שהאפשרויות יובילו כעת לשיפור היחסים בין סין לארצות הברית", אמר שי לביידן, על פי משרד החוץ הסיני.

מפגינים בהונג קונג מניפים שלטים לבנים לאחר איסור על כתיבת סיסמאות במסגרת חוק הביטחון הלאומי, 5 יולי 2020. רויטרס
בסין רואים בהונג קונג סוגיה רגישה. הפגנה בעיר/רויטרס

ממשל ביידן מבהיר כי הוא ימשיך בהפעלת הלחץ על סין, אם כי הוא גם התחייב לנקוט בגישה מולטילטרלית יותר. גורם בכיר בממשל ביידן אמר לעיתונאים לקראת שיחת הטלפון כי ביידן יהיה "פרקטי, קשוח, מפוכח" בהתמודדות עם שי, אך הוא רצה להבטיח שיש להם קו תקשורת פתוח, חרף חששותיה של ארצות הברית מהפעולות של סין.

הגורם הרשמי אמר כי השיחה הגיעה בתקופה שארצות הברית האמינה כי היא נמצאת בעמדת כוח, לאחר התייעצויות עם בעלות בריתה ושותפותיה, להביע חששות מרכזיים מ"פעולותיה האגרסיבית והפרותיה" של סין.

הגורם הוסיף כי ממשל ביידן יבחן בחודשים הקרובים הטלות "הגבלות ממוקדות חדשות" על ייצוא טכנולוגיה רגישה לסין, בשיתוף פעולה עם בעלות בריתה של ארצות הברית. הוא גם אמר שהממשל לא ימהר להסיר את המכסים שהטיל ממשל טראמפ על מוצרים מיובאים מסין. ביידן מתאר את סין בתור "המתחרה הרצינית ביותר" של ארצות הברית, והממשל שלו הצהיר כי ימשיך באופן כללי בגישה התקיפה שבה נקט טראמפ נגדה.

ביום שישי שעבר שוחח שר החוץ של ארצות הברית אנטוני בלינקן עם הדיפלומט הסיני הבכיר יאנג ג'ייצ'י ביום שישי, בחילופי הדברים הראשונים בין שני גורמים בכירים בשתי המדינות מאז ששר החוץ לשעבר מייק פומפאו נפגש עם יאנג בהוואי ביוני האחרון.

בלינקן אמר כי וושינגטון תתייצב לצד זכויות אדם בשינג'יאנג, בטיבט ובהונג קונג - כל הנושאים שיאנג אמר כמה ימים לפני השיחה שמהן צריכה ארצות הברית להימנע מלעסוק.

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    3
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully