וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

עדויות מהמחנות בסין: "נשים אויגוריות נאנסות בשיטתיות"

אסירות וסוהרים לשעבר בשינג'יאנג תיארו מראות קשים, כולל מעשי אונס קבוצתיים בידי סוהרים רעולי פנים. "שילמו כסף כדי לבחור את האסירות הצעירות היפות ביותר", סיפרה אסירה לשעבר. בארה"ב ובבריטניה הגיבו בזעזוע, אך בסין ממשיכים להכחיש את רצח העם של המוסלמים במחוז

בווידאו: סין מוחה נגד חוק האויגורים שעבר בקונגרס האמריקני/צילום: רויטרס, עריכה: ירדנה עבודי-פוקס

נשים אויגוריות המוחזקות במחנות במערב סין עוברות אונס שיטתי, ניצול מיני ועינויים על ידי השוטרים והסוהרים - כך פורסם בתחקיר של רשת BBC, שכלל עדויות ממקור ראשון. לפי ההערכות, יותר ממיליון אויגורים ומיעוטים אחרים מוחזקים במחנות במחוז שינג'יאנג.

טורסנואי זיאוודון, שנמלטה משינג'יאנג אחרי מעצרה ועתה חיה בארצות הברית, סיפרה ל-BBC כי נשים הוצאו מהתאים שלהן "בכל לילה" ונאנסו על ידי גבר או כמה גברים סינים שהיו רעולי פנים. לדבריה, היא עברה עינויים ואז נאנסה בקבוצתיות בשלושה מקרים שונים, בכל פעם על ידי שניים או שלושה גברים.

אישה אחרת, ממוצא קזחי, סיפרה כי היא נאלצה להפשיט נשים אויגוריות ולאזוק אותן, ואז להשאירן לבדן עם גברים סינים. "הם שילמו כסף כדי לבחור את האסירות הצעירות היפות ביותר", סיפרה גולזירה אולחאן.

סוהר לשעבר באחד המחנות, שדיבר בעילום שם, תיאר עינויים ומניעת מזון מהאסירות.

אדריאן זנץ, מומחה בכיר למדיניות של סין בשינג'יאנג, אמר כי העדויות שאספה רשת BBC הן "חלק מהראות המזעזעות ביותר שראיתי מאז תחילת מעשי הזוועות". לדבריו, "אלו עדויות מוסמכות ומפורטות לניצול מיני ועינויים בהיקף גדול בהרבה ממה שהערכנו".

ארצות הברית, בריטניה ואוסטרליה קראו לפעול בנושא. "אנחנו מוטרדים ביותר מהדיווחים, כולל עדויות ממקור ראשון, לאונס שיטתי ולניצול מיני של נשים במחנות המעצר של אויגורים אתנים ומיעוטים מוסלמים אחרים בשינג'יאנג'", מסרה דוברת של מחלקת המדינה בארצות הברית. היא שבה על האשמות בדבר "פשעים נגד האנושות ורצח עם" שמבצעת סין בשינג'יאנג, והוסיפה: "הזוועות האלו מזעזעות את המצפון ועליהן להיענות בהשלכות חמרות". היא אמרה כי על סין לאפשר "חקירה מידית ועצמאית של משקיפים בינלאומים" של הטענות למעשי האונס "בנוסף לזוועות אחרות המבוצעות בשינג'יאנג.

היא לא ציינה מה ההשלכות האפשריות, אבל אמרה כי וושינגטון תדון עם בעלות בריתה בגנוי מעשי הזוועה ו"תשקול את כל הכלים המתאימים לגביית דין וחשבון מאלו האחראים ולהרתיע מעשי אלימות בעתיד".

תמונת לווין של מתקן כליאה בדבאנצ'נג, שינג'יאנג, סין 1 בפברואר 2021. AP
תמונות לוויין של הקמת מחנה בשינג'יאנג/AP

הממשל הקודם של הנשיא לשעבר דונלד טראמפ הטיל סנקציות על בכירים סינים ועל חברות שנקשרו לרדיפת המוסלמים בשינג'יאנג', והממשל של הנשיא החדש ג'ו ביידן הבהיר כי הוא ינקוט גישה תקיפה דומה נגד בייג'ינג בנושא זה ובנושאים אחרים. הממשל החדש מיהר לאמץ את הקביעה של הממשל הקודם ולפיה סין מבצעת רצח עם בשינג'יאנג.

בבריטניה, השר האחראי על אסיה במשרד החוץ, נייג'ל אדמס, אמר בפרלמנט כי התחקיר מראה "מעשים מרושעים ברורים". הוא אמר כי לונדון מובילה את המאמצים הבינלאומיים בנושא וכי תמשיך לשתף פעולה עם ארצות הברית ועם אירופה כדי ללחוץ על בייג'ינג.

משרד החוץ של סין דחה את הטענות, והאשים את BBC ב"דיווח שקרי ללא בסיס עובדתי". הוא אמר כי מי שצוטט בתחקיר הם "שחקנים המפיצים מידע כוזב" כפי "שהוכח פעמים רבות". סין מכחישה כי היא רודפת את האויגורים, וטוענת שהמחנות הם מרכזי הכשרה שמטרתם למגר את האסלאם הקיצוני ובדלנות. לטענתה, מי שהוחזק באותם מתקנים כבר "סיים את הכשרתו".

בשנה שעברה, דוח של חוקר גרמני שפורסם על יד מכון מחקר בוושינגטון האשים את סין בעיקורים כפויים, הפלות כפויות ואמצעים כפויים לתכנון משפחה נגד המוסלמים במחוז.

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    3
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully