וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

רופא סירב לפגוש מחלימה מקורונה, חייל המתין שעות לפינוי: דוח הקבילות

10.2.2021 / 13:00

בדוח נציב קבילות החיילים פורטו מקרים בהם היה טיפול לקוי במוקדי הדבקה, עיכוב במענה רפואי לחיילים שנחשדו כחולים והודגש כי "לחייל יש זכות לא להתחסן". החשש מענישה של מפקדים התאפיינה בעלייה של 70% בקבילות בעילום שם. לראשונה זה שנים לא נרשמו קבילות בנושא גזענות

בווידאו: מפקדת אלון של צה"ל לקטיעת שרשאות ההדבקה/צילום: דו"צ, עריכה: אסף דרורי

מ"מ נציב קבילות החיילים ומבקר מערכת הביטחון, תא"ל (מיל') איתן דהן, הגיש לשר הביטחון בני גנץ את דוח הקבילות השנתי שרובו עסק באלימות פיזית ומילולית של מפקדים, פגיעה בזכויות החיילים, המענה הרפואי ותלונות בנוגע לקורונה. הנציב הדגיש כי לראשונה זה שנים לא נרשמו השנה קבילות בנושא גזענות.

5,706 קבילות הוגשו בשנת 2020, 61% מהקבילות שטופלו נמצאו מוצדקות, כ-56% ממגישי הקבילות היו חיילים בשירות חובה, כ-12% אנשי קבע, כ-9% משרתי מילואים וכ-17% מועמדים לשירות ביטחון. החשש מענישה של מפקדים התאפיינה בעלייה של 70% בקבילות שהוגשו בעילום שם.

הדוח מצביע על פערים בהתמודדות צה"ל עם מגפת הקורונה, שכללו בעיות בתיווך מסרים והנחיות מהמטה לשטח, טיפול לקוי של מפקדים במוקדי הדבקה, עיכוב במתן מענה רפואי לחיילים שנחשדו כחולים, עיכוב במתן מענה לאלה שנדרשו בבידוד או בהרחקה מהיחידה, אי מימוש הנחיות מחייבות ופגיעה בזכויות כלכליות וסוציאליות של המשרתים.

הנציב ציין בדוח כי היו מאות קבילות בנושא הקורונה והתייחס לנושא החיסונים, "לחייל יש זכות לא להתחסן. היו כל מיני אמירות אם להיכנס או לא להיכנס לקורסים. הצבא לא יכול למנוע. לא ניתן לכפות עליו".

הדוח התמקד בהנחיות ההתמודדות עם הקורונה בצבא, בדגש על הנחיות הבידוד שהשתנו כמה פעמים. דוגמה לכך בדוח הוא המקרה שפורסם בוואלה! NEWS ואירע בבסיס ניצנים ובמחנה 80, שם החלטות המפקדים גררו ביקורת מצד חיילים והורים בנוגע לאופן הבידוד הקבוצתי. באותם מקרים גורמי הרפואה והפיקוד בבסיס ההכשרה איחרו בזיהוי צבר חיילים שהציגו תסמינים החשודים לקורונה. בעקבות המקרה בוצעו באיחור פעולות למניעת הדבקה. חיילים שהחלימו מקורונה ושבו אל יחידותיהם חשו מפעם לפעם כי הסביבה נרתעת מהם ומתקשה להסתגל לשובם ליחידה. באחת הקבילות הלינה חיילת שהחלימה מקורונה כי אחד הרופאים במרפאת יחידתה סירב לטפל בה פנים אל פנים, וביקש לשוחח איתה טלפונית.

במקרה חמור אחר חייל שאובחן כחולה קורונה המתין 18 שעות להסעה מבית החולים לביתו ללא סיוע מפקדיו. בסופו של דבר, מנהל חדר המיון סייע בהסעתו של החייל באמבולנס מטעם בית החולים.

עוד בוואלה!

מפקדים בניצנים: עשינו טעויות, לא היינו ערוכים להיקף גדול של טירונים מבודדים

לכתבה המלאה
חייל צה"ל מתחסן ביום גיוסו. משה שי / פלאש 90, אתר רשמי
חייל צה"ל מתחסן ביום גיוסו, דצמבר 2020/אתר רשמי, משה שי / פלאש 90

אלימות פיזית ומילולית מצד מפקדים

בתחום הרפואי הכללי הוגשו קבילות נגד רופאים ומפקדים, ביניהם חייל שנחבל בבית החזה ובבטן במהלך אימון פונה למרפאה והתעלף במהלך בדיקת רופא. הרופא שבדק אותו סבר כי בבסיס מצבו מצוקה נפשית הגורמת לו להפריז בתיאור הכאב והחולשה, ועל כן הפנה אותו לטיפול גורמי בריאות הנפש. כיומיים אחרי כן פנה החייל על דעת עצמו למרפאת "ביקורופא" והופנה באמצעותם לבדיקה בחדר המיון, שם עלה כי החייל סובל מקרע מדמם בטחול. במקרה אחר חייל בשירות חובה הלין על שביצעו עליו תרגיל פתיחת וריד בעיניים מכוסות, תרגיל שפגע בבריאותו. הנציב התייחס גם להתנהגות לא מכבדת ואלימות פיזית ומילולית מצד מפקדים. במקרה אחד צוין כי השליכו סכין ובמקרה אחר פטיש לעבר פקודיהם, אירועים שהסתיימו ללא נזק גופני.

כיתוב בגנות דתיים על התמונה במשרד הסמח"ט

הדוח מצביע על עלייה בקבילות משרתי הקבע "המעיד על כשלים בטיפול באוכלוסייה זו". למשל חייל שקבל על מפקדיו בתקופת ההכשרה שלעגו לו, כינו אותו "שקרן", "תינוק", "כוסית", חיקו את אופן דיבורו ואת הליכתו והשפילו אותו לעיני חיילים אחרים.

חייל אחר הלין על כך שבלשכת סגן מפקד החטיבה בה הוא משרת תלויה תמונה ועליה מלל בגנות הציבור הדתי. בין השאר נכתב "התדעו שנאתי את הדתיים". בעקבות הקבילה הוסרה התמונה. במקרה נוסף, סמל מחלקה דרש מפקודיו למרוח משחת וזלין על הידיים והאחוריים והתבטא כלפיהם בגסות. המפקד, נשפט, נכלא והודח מתפקידו.

דוח נציב קבילות החיילים 2020

  • 5,706 קבילות הוגשו
  • 61% מהקבילות נמצאו מוצדקות
  • 56% ממגישי הקבילות הם חיילים בשירות חובה
  • 17% ממגשי הקבילות הם מיועדים לשירות ביטחון
  • 12% ממגישי הקבילות הם אנשי קבע
  • 9% ממגישי הקבילות הם משרתי מילואים

במקרה חמור אחר, חייל בשירות חובה הלין כי מפקדיו הורו לו ולחבריו להכשרה להגיע בשעות הלילה למקום מבודד ביחידה, ולבצע שם במשך זמן רב תרגולים פיזיים, תוך איומים והשפלות של המפקדים.

הנציב ציין גם קבילה כלפי מפקד חטיבה, ששוחח עם נהגים ולוחמים על אירוע שבמהלכו התהפך רכב ממוגן, כינה את מי שנהג ברכב "ערס" וציין כי "ערסים הם לא בני אדם". בהגיבו על הקבילה ציין כי בהתבטאותו ביקש להביע את הסתייגותו מהנהיגה הפרועה שגרמה לתאונה, אולם דבריו הוצאו מהקשרם והוא מצר על כך.

איתור וחשיפת מנהרת טרור בדרום רצועת עזה-פעילות כוחות צה"ל במרחב הגדר. דובר צה"ל
לוחמי צה"ל בגבול רצועת עזה, אוקטובר 2020/דובר צה"ל

הפצת תמונות ברשת ופגיעה בזכויות הפרט

על העיסוק ברשתות החברתיות, אמר תא"ל במיל' דהן כי "יש טשטוש גבולות ואנחנו לא ברורים בעניין הזה עד הסוף. יש מפקדים שמצלמים חיילים ומפיצים ברשתות חברתיות, מעבירים פקודות במסרונים, נעשה תיקון בנושא וזה לא מספק". בתחום הרפואי, "יש לנו בעיות. מפקדים שלא מכבדים פטורים והנחיות רפואיות. ישנן דוגמאות מהשבועות האחרונים של מ"פ שמקבל פטור מחייל, משיב 'אין לך פטור', זורק אותו ושולח אותו לנהוג".

הקבילות כללו הבטחות שניתנו ללא סמכות וחוסר שקיפות מול הפרט. פערים אלו, טען תא"ל במיל' דהן, עלולים לפגוע באמון אנשי הקבע במפקדיהם ובצה"ל. עוד הצביע הדוח על התנהלות לא תקינה וקבלת החלטות שגויה של מפקדים ורופאים. באחד המקרים החריגים, בוצע פינוי של חיילת למיון פסיכיאטרי שלא לצורך.

הדוח עסק גם בקבילות של פגיעה בפרטיות. באחד המקרים מפקדת חשפה במהלך שיחה עם אביה של חיילת כי היא משתייכת לקהילה הגאה, וכי יש לה בת זוג קבועה. מפקדת הנחתה חייל לעדכן אותה לעיתים תכופות היכן הוא נמצא ולדווח לה בכל פעם שניגש לשירותים על ידי שליחת אימוג'י תואם בווטסאפ. חיילת בשירות חובה הלינה כי מפקדה, קצין בדרגת סגן, צילם אותה, הפיק מדבקה מתמונתה והפיץ את התמונה בווטסאפ לכל חיילי הפלוגה שבה היא משרתת.

בתחום פגיעה בזכויות הפרט ואי מימוש זכויות חיילים התגלו מקרים בהם הונחו חיילים האוחזים בהיתר לגידול זקן לגלח את זקנם לאלתר. במקרים אחרים שימש ההיתר כעילה למניעת שיבוץ בתפקידים מסוימים, ובמקרים אחרים הודיעו מפקדים מראש כי אין בכוונתם לאשר בקשות למתן היתר לגדל זקן ללא תלות בנסיבות.

בתוך כך, חיילים המשרתים במערך ההגנה האווירית בתפקיד מנהל תמונה בליסטית (מנת"ב) הלינו על החלטת הצבא שלא להכיר בזכאותם למעמד לוחמים. עוד הלינו על שההחלטה התקבלה ללא התראה מוקדמת, כשהם בשלהי שירות החובה שהחלו במעמד לוחם וכשאופי תפקידם דומה לתפקידי לחימה ביחידות מקבילות במערך הלחימה בזרוע היבשה. בהתערבות נקח"ל לכל החיילים אושרה הזכאות לזכויות לוחמים.

יצוין כי ממוצע החזרת התשובה מצד נציב קבילות החיילים על הקבילות הוא עדיין ארוך מהמצופה ובחלק גדול מהמקרים הטיפול אורך חודשים.

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    4
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully