וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

בכירים ישראלים: החשש מחקירה בהאג מגדיל משמעותית את תלות ישראל בביידן

10.2.2021 / 10:37

פסיקת השופטים המקנה סמכות לחקור פשעים לכאורה בגדה המערבית ובעזה, מחזקת את הצורך בקבלת גיבוי מדיני מוושינגטון, באופן שיאפשר לאמריקנים להפעיל מנופי לחץ על ישראל. מנגד, הדבר עלול לסבך את מאמצי ממשל ביידן לחדש קשרים עם הפלסטינים, שהביעו תמיכה במהלך

בווידאו: נתניהו מגנה את החלטת בית הדין בהאג שאישר חקירה נגד ישראל/צילום: רויטרס

פסיקת שופטי בית הדין הפלילי הבינלאומי בהאג, שעלולה לאפשר פתיחה בחקירה נגד ישראל בגין ביצוע פשעי מלחמה לכאורה בגדה המערבית וברצועת עזה, גורמת לכך שההישענות של ישראל בממשל ביידן החדש גדלה משמעותית כמו גם הצורך לקבל ממנו גיבוי מדיני - כך אומרים בכירים ישראלים שמעורים בנושא.

כבר ביום שישי, לאחר פרסום החלטת השופטים החלו התייעצויות בין בכירים בממשלה לבכירים בממשל האמריקני. ההתייעצויות הללו נמשכו גם במהלך סוף השבוע. כתוצאה מכך פרסם משרד החוץ האמריקני הודעה שמביעה התנגדות לפסיקה ומדגישה כי ארצות הברית לא סבורה שלבית הדין יש סמכות לעסוק בנושא הישראלי-פלסטיני.

ביום שני בבוקר התייצב במשרד החוץ ממלא מקום שגריר ארצות הברית בישראל, נפגש עם שר החוץ גבי אשכנזי ודן עמו בהחלטת שופטי בית הדין בהאג. כמה שעות לאחר מכן התקיימה שיחת טלפון בין אשכנזי לשר החוץ האמריקני אנתוני בלינקן. זו היתה השיחה השנייה בין השניים מאז נכנס בלינקן לתפקידו. גורמים ישראלים בכירים ציינו כי בלינקן הבטיח לאשכנזי כי ארצות הברית תמשיך להתנגד לפסיקת השופטים ותפעל יחד עם ישראל כדי לבלום חקירה.

נשיא ארצות הברית ג'ו ביידן - 10 בפברואר 2021. -, רויטרס
מנופי לחץ. ביידן/רויטרס, -

החלטת שופטי בית הדין בהאג גם מכריחה את בכירי ממשל ביידן להיכנס ולעסוק בסכסוך הישראלי-פלסטיני הרבה יותר מוקדם משתכננו ולהשקיע בכך זמן רב הרבה יותר משהם רצו. בניגוד לממשלי אובמה וטראמפ, ביידן לא הציב את הסכסוך הישראלי-פלסטיני במקום גבוה בסדר העדיפויות של מדיניות החוץ שלו ולא ציפה להשיג התקדמות משמעותית בסוגיה הזו.

ביידן לא סבור שיש סיכוי לחדש את המשא ומתן המדיני בין ישראל לרשות הפלסטינית בעתיד הקרוב, ולכן גם לא מינה שליח מיוחד לנושא - בניגוד לשני קודמיו. הנושא הישראלי-פלסטיני מטופל בעיקר על ידי דרגי עבודה במשרד החוץ האמריקני. הגורם הבכיר ביותר שעוסק בנושא הוא סגן עוזר שר החוץ לענייני המזרח התיכון, האדי עמר.

אפקט הפרפר ההולנדי

שלושה שבועות לתוך הקדנציה של ביידן, בכירים ישראלים מזהירים שפתיחה בחקירה נגד ישראל תוביל למשבר חמור ומתמשך עם הפלסטינים - לאור העובדה שהם אלה שביקשו את הפתיחה בחקירה. ראש הממשלה בנימין נתניהו זקוק כעת באופן נואש לתמיכה מדינית מביידן בסוגיה הזו. ממשלת ישראל מקווה כי ממשל ביידן ילחץ כעת על המדינות החברות בבית הדין ועל התובעת כדי שלא תיפתח חקירה.

בית הדין הגבוה בהאג שבהולנד. 20 בדצמבר 2019.. AP
הצורך בגיבוי מדיני גובר. בית הדין הפלילי הבינלאומי בהאג/AP

התלות הישראלית הגוברת בארצות הברית עשויה לתת לממשל ביידן מנופי לחץ שיאפשרו להרתיע את הממשלה בירושלים מביצוע מהלכים פרובוקטיביים לתפיסתה, כמו בנייה בהתנחלויות. הם יקלו על השגת הסכמה ישראלית לביצוע צעדים בשטח כמו פתיחה מחדש של הקונסוליה האמריקנית בירושלים או מחוות כאלה או אחרות לפלסטינים.

בריאיון לרשת CNN ביום שני רמז שר החוץ בלינקן לכך, ואמר כי הגישה הבסיסית של ממשל ביידן לנושא הישראלי-פלסטיני בשלב הזה היא "לא להזיק". בלינקן ציין כי ארצות הברית מצפה משני הצדדים לא לבצע מהלכים חד-צדדיים שיקשו עוד יותר על התקדמות לעבר פתרון לסכסוך, ומנגד וושינגטון מצפה כי הצדדים ינקטו במהלכים שישפרו את האווירה ואת האמון.

ראש הממשלה בנימין נתניהו בביקור בקופת חולים מאוחדת, בית שמש, 18 בינואר 2021. אלי דסה, פול צלמים
התלות גוברת. נתניהו/פול צלמים, אלי דסה

פסיקת שופטי בית הדין עלולה גם לסבך את מאמצי ממשל ביידן לחדש את הקשרים עם הרשות הפלסטינית, במיוחד בכל הקשור לפתיחה מחדש של משרדי אש"ף בוושינגטון, אותם סגר ממשל טראמפ ב-2018. לפי החוק האמריקני, שר החוץ בלינקן צריך להצהיר בפני הקונגרס כי הרשות הפלסטינית אינה פועלת נגד ישראל בבית הדין הפלילי הבינלאומי בהאג כתנאי לכך שאש"ף יוכל להחזיק משרד בוושינגטון.

בימים האחרונים ההנהגה הפלסטינית בירכה על פסיקת השופטים וקראה לתובעת לפתוח בחקירה בהקדם האפשרי. לא ברור אם ממשל ביידן קיים מגעים עם הפלסטינים בסוגיה הזו.

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    4
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully