וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

מלחמת אגו ונקמה בבכיר: מינוי המפכ"ל חשף את הקרע במשרד לביטחון הפנים

17.2.2021 / 19:25

גורמים בכירים במשרד סיפרו על מתיחות מאחורי הקלעים בין השר אוחנה והמנכ"ל אדרי מאז מינוי שבתאי. לדבריהם, אדרי קיצץ סמכויות מבכיר המשרד ואיבד שליטה על תקציבי המשטרה, שב"ס והכבאות. "הוא פרנואיד, מתעסק בימי חופש של עובדים וכמה כל אחד אוכל"

בווידאו: טקס הענקת דרגות למפכ"ל רנ"צ קובי שבתאי/צילום: דוברות משטרת ישראל

בין השר לביטחון הפנים אמיר אוחנה למנכ"ל משרדו משה (צ'יקו) אדרי שוררת מערכת יחסים מתוחה בעיקר מאז מינויו של קובי שבתאי למפכ"ל - כך אמרו גורמים בכירים במשרד לוואלה! NEWS.

אוחנה מונה לשר לביטחון הפנים בחודש מאי האחרון. לפי גורמים בכירים, השר הקודם גלעד ארדן וגורמים פוליטיים נוספים, בהם ח"כ אופיר כץ (הליכוד) ששימש ראש המטה של ארדן במשרד לביטחון הפנים לפני שנבחר לכנסת, הפעילו לחץ על אוחנה להשאיר את אדרי בתפקידו.

לפי אחד הגורמים, בתחילת כהונתו של אוחנה, יחסי העבודה בינו לבין אדרי היו טובים. השר נהנה מכך שהמנכ"ל, ניצב בדימוס, מכיר היטב את המשטרה. אולם, מספרים הגורמים, מהרגע שהתחיל הליך מינוי המפכ"ל ונציבת שב"ס, "היחסים התערערו".

משה צ'יקו אדרי. ראובן קסטרו
"מודר כמעט לחלוטין מהלו"ז של השר אוחנה". אדרי/ראובן קסטרו

בכירים במשרד לביטחון הפנים אומרים כי כאשר אדרי שמע על ההחלטה למנות את שבתאי למפכ"ל הוא לקח את התיק והלך הביתה. אדרי אף לא נכח בטקס הענקת דרגת הרב-ניצב לשבתאי שהתקיים במשרד לביטחון הפנים, למרות שהיה לו מקום שמור. לעומת זאת, גורמים העידו כי אדרי כן נכח בטקס המינוי וקבלת הדרגות של נציבת שב"ס קטי פרי.

מקורות בכירים במערכת אכיפת החוק סיפרו לוואלה! NEWS כי אדרי ניסה לקדם את מועמדותו של ניצב דורון ידיד, שכיהן כמפקד מחוז ירושלים, לתפקיד המפכ"ל, ושל גונדר אילן מלכא, ראש אגף המטה, לנציב שב"ס - וזאת בניגוד לדעתו של השר. "צ'יקו נפגע מכך שלא היה שותף בהליך מינוי המפכ"ל", אמר גורם בכיר במשטרה.

רב ניצב יעקב שבתאי מונה למפקח הכללי של משטרת ישראל, 17 בינואר 2021. משרד הביטחון
נעדר מהטקס. אוחנה ושבתאי באירוע המינוי, ינואר/משרד הביטחון

"הוא לא ידע שדני קריבו, ראש אגף התכנון במשרד לביטחון הפנים, מתגייס למשטרה וימונה לראש אגף התכנון. לאחר ההודעה הרשמית, דאג צ'יקו לפנות את קריבו מהמשרד שבו הוא ישב כנקמה על כך שלא ידע על מינויו מראש", אמר.

אדרי נגד יברקן

בחודש ספטמבר האחרון פורסמה בוואלה! NEWS תלונה של עובדת ניקיון יוצאת אתיופיה המועסקת במשרד לביטחון הפנים. העובדת טענה במכתב התלונה כי עובדות בלשכתו של אדרי מתעמרות בה ומשפילות אותה באופן קבוע. בלשכת המנכ"ל הכחישו את הטענות, אך סגן השר לביטחון הפנים גדי יברקן הבהיר בתום בדיקה כי "גרסת המנקה אמינה".

לפי גורמים במשרד ובמערכת אכיפת החוק, לא מדובר במקרה בודד. "הוא צועק, משפיל, מבזה ומתעמר בעובדים", סיפר בכיר. "צ'יקו מתעסק בעניינים פנימיים ואזוטריים במשרד כמו איפה ישב כל עובד וכמה יעבדו בתקן של משרת סטודנט. הוא עובר על רשימות העובדים ובודק מי מהם היה ביום חופש ואכל צהריים על חשבון כרטיס "סיבוס", ובנוסף בוחן כמה כל אחד אוכל. עיקר עיסוקו של צ'יקו הוא בשיבוץ בנות שירות לאומי במשרד, דברים שלא מצופה ממנכ"ל להתעסק בהם".

עוד הוסיף הבכיר כי "במשרד שוררת אווירה קשה. צ'יקו מאפשר לעוזרת הבכירה שלו גלית שרם לנהוג באגרסיביות כלפי עובדים. הצעקות וההשפלות של גלית הן דבר שבשגרה, אי אפשר להתנהל ולעבוד כך כשמתקיימת אווירה של טרור במשרד".

גם סגן השר לא רווה נחת מאדרי, כפי שמספרים גורמים בכירים במשרד לביטחון הפנים. לדבריהם, "יש הוראה של צ'יקו לעובדי המשרד שאסור להם לשבת עם סגן השר גדי יברקן לפגישות עבודה ללא אישור מקדים ממנו. למעשה אין לסגן השר סמכויות אמיתיות במשרד ואין לו שום יכולת לבצע דברים, צ'יקו חוסם אותו".

סגן השר לביטחון הפנים גדי יברקן, 18 במאי 2020. יונתן זינדל, פלאש 90
"אין לסגן השר סמכויות אמיתיות במשרד, צ'יקו חוסם אותו". יברקן/פלאש 90, יונתן זינדל

"הוא אישר תכניות עבודה ל-2021", ציינו הגורמים. "בשנת בחירות וללא תקציב מדינה, אין ערך לשום תכנית עבודה כזו. המשרד לביטחון הפנים נמצא בגירעון תקציבי רציני שצ'יקו לא מצליח להשתלט עליו. הוא פרנואיד, בטוח שכולם משקרים לו".

גורם המקורב לאדרי סיפר כי מאז מחדל הרצח של הנערה שירה בנקי במצעד הגאווה בירושלים, שעליו היה מופקד, המנכ"ל "לא סומך על אף אחד". לדבריו, "הוא לא יודע להאציל סמכויות ולא יודע לעבוד בצוות".

השר לביטחון הפנים אמיר אוחנה ומפכ"ל המשטרה רנ"צ יעקב שבתאי עם תנ"צ דני קריבו שמונה לתפקיד מ״מ ר׳ אגף התכנון  במשטרת ישראל, 26 בינואר 2021. דוברות משטרת ישראל
אוחנה ושבתאי מעניקים דרגת תנ"צ לקריבו, ינואר/דוברות משטרת ישראל

בחודש יוני האחרון פורסם בוואלה! NEWS כי חושף השחיתויות רפי רותם, שמיוצג על ידי עו"ד פיני פישלר, הגיש תלונה במשטרה ובנציבות שירות המדינה נגד אדרי בחשד לשיבוש עבודת הוועדה למינוי בכירים בעת שהיה מועמד לתפקיד מפכ"ל המשטרה בשנת 2018. לטענתו, אדרי הסתיר מהוועדה את הפגישה בין השניים, שהובילה בסופו של דבר לפסילת מועמדותו לתפקיד המפכ"ל. המשטרה טייחה את החקירה.

עו"ד פישלר, שידוע כמבקר חריף של המשטרה, מתח ביקורת בעבר על כך שאדרי לא הודח מתפקידו כמנכ"ל המשרד לביטחון הפנים לאחר שנפסל על ידי הוועדה למינוי בכירים מלשמש כמפכ"ל. זאת לאחר שבין היתר, הסתיר מידע מהותי מהוועדה.

הגורמים ציינו כי אוחנה קיבל כמה פניות הנוגעות להתנהלותו של מנכ"ל משרדו. אולם, לדבריהם, "השר הודף כל מי שמנסה לדבר איתו על צ'יקו. הוא לא מוכן לשמוע כלום".

אוחנה: "פועל בשיתוף פעולה מלא עם המנכ"ל"

מטעמו של השר לביטחון פנים נמסר בתגובה: "השר מעריך מאוד את מנכ"ל משרדו, השניים פועלים יחד בשיתוף פעולה מלא לקידום נושאי מדיניות השר ובטענות שעלו אין כל אמת".

צי'קו אדרי סירב להגיב. גם במשרד לביטחון הפנים סירבו למסור תגובה.

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    3
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully