וואלה!
וואלה!
וואלה!
וואלה!

וואלה! האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

חילופי האש בטמרה: ביהמ"ש מצא סימנים סותרים בנוגע לזהות היורה בצעיר

חקירת האירוע העלתה אינדיקציות לכך ששוטר ירה בסטודנט אחמד חיג'אזי, לצד ממצאים הפוכים. לפי הראיות השוטרים צעקו "עצור" והזדהו, אך לא ברור אם כל הנוכחים הבינו שמדובר בשוטרים. השופט מתח ביקורת על בקשת איסור הפרסום שהגישו מח"ש והמשטרה: "אין מקום לשיתוף פעולה"

בווידאו: הוארך מעצרם של שני חשודים במעורבות באירוע הירי בטמרה/צילום: שלומי גבאי

בית משפט השלום בנצרת מצא סימנים סותרים בנוגע לזהות היורה בסטודנט אחמד חיג'אזי במהלך חילופי האש עם המשטרה בטמרה. חקירת האירוע הקטלני העלתה ממצאים לכך שאחד מהשוטרים כיוון את נשקו על הסטודנט בן ה-22 וירה בו. מנגד, יש בחומר הראיות בתיק גם אינדיקציות לכך שאותו שוטר לא ירה לכיוונו. כך הותר היום (שני) לפרסום.

בהחלטת השופט דניאל קירס, הוא נעתר באופן חלקי לעתירת עדאלה, המרכז המשפטי לזכויות המיעוט הערבי בישראל, איעלאם - מרכז התקשורת לחברה הערבית הפלסטינית בישראל - וחמישה עיתונאים. לצד הראיות שנחשפו, פורסם כי משפחתו של חיג'אזי הסכימה לנתיחה לאחר המוות.

אחמד חיג'אזי ההרוג בטמרה. -, אתר רשמי
סתירות על זהות היורה. חיג'אזי/אתר רשמי, -

הראיות העלו כי השוטרים ירו באוויר לשם אזהרה כשהגיעו למקום. בתגובה, רעולי פנים ירו לכיוון השוטרים - והשוטרים השיבו אש. ככל הנראה חיג'אזי, והרופא שנפצע בינוני, יצאו מהבתים שבהם שהו לאחר ששמעו את היריות בחוץ, והתקרבו לחילופי האש. תושב העיר מסר שהשוטרים לא ירו בנשק אוטומטי וכי לא עלו עדויות המצביעות על כך.

ישנו חומר ראיות בתיק, לרבות עדות של תושב המקום, לפיו השוטרים צעקו 'תעצור' והזדהו כשוטרים לפני שהחלו לירות באירוע. ואולם, מהחקירה עדיין לא התברר אם הנוכחים בזירה, בהם אזרחים חפים מפשע, הבינו כי מדובר בשוטרים ובפעילות של משטרת ישראל.

בחילופי האש היו מעורבים הן שוטרים והן לוחמי משמר הגבול. לפי הראיות, איש מהם לא היה לבוש במדים מלאים: חלק מהשוטרים הנזכרים היו בלבוש אזרחי חלקי וחלק היה בלבוש אזרחי.

שיתוף פעולה אסור

השופט קירס העיר כי חשוב שהמחלקה לחקירות שוטרים (מח"ש) תעשה כל שבידה על מנת להתנהל באופן שיגביר את אמון הציבור בה ככלל, והחברה הערבית בפרט. הוא אמר, "מבלי להניח כל כוונה פסולה בעניין", כי דעתו "אינה נוחה" מכך שהבקשה לצו איסור פרסום, שהובאה על ידי המשטרה, הוגשה על דעת מח"ש. "כאשר מח"ש מופקד על חקירת שוטרי המשטרה, אין מקום לשיתוף פעולה בין מח"ש לבין המשטרה בעניין הוצאת צווי איסור פרסום, כל שכן נימוק בבקשה להוצאת צו איסור פרסום לפיו 'מדובר בחקירה בשיתוף המחלקה לחקירות שוטרים'".

הוא קבע כי "אמנם המשטרה עשויה להעביר לידי מח"ש מידע מתיק החקירה הרלוונטי לחקירת מח"ש, ומח"ש עשוי להעביר לידי המשטרה מידע מתיק החקירה של מח"ש הרלוונטי לחקירת המשטרה. אולם החקירה אינה אמורה להיות 'משותפת'; המשטרה חוקרת את החשודים שאינם שוטרים בחקירה אחת, ומח"ש חוקר את החשודים שהם שוטרים בחקירה נפרדת משלו". הוא חתם: "גם לדרך ניסוח בקשה בסוגיה רגישה שכזו, ישנה חשיבות".

הרכז שניזוק במהלך זירת חילופי האש בטמרה. שלומי גבאי
השוטרים לא לבשו מדים. זירת הירי בטמרה/שלומי גבאי

עו"ד ויסאם שרף ועו"ד סאוסן זהר מעדאלה מסרו בתגובה להחלטה כי "הביקורת של בית המשפט על שיתוף הפעולה בין המשטרה לבין מח"ש נותנת חיזוק משמעותי למה שאנו טוענים במשך שנים - ניגודי עניינים מובנים ברשויות האכיפה פוגעים בחקר האמת בכל הקשור להרג אזרחים ערבים בידי שוטרים. תקרית ההרג בטמרה חושפת שוב תרבות מפותחת של טיוח, כאשר הדרגים הבכירים ביותר במשטרה מנצלים את שעת הכושר שנוצרה בזכות צו איסור הפרסום הגורף שניתן כדי להפיץ נרטיב שלא נפל פגם בעבודתם".

"לכן, אנו רואים חשיבות גדולה לקביעה החד משמעית שחל איסור על גורמי חקירה להסתיר מן הציבור מידע אלא אם באופן מובהק קיים חשש לשיבוש חקירה או לפגיעה בחיי אדם. ואולם, המידע שאושר לבסוף לפרסום, שהינו פחות מפורט ממה שידוע לציבור גם כך, מעיד כי ישנו ניצול מובהק לרעה של ההליך המשפטי כדי לספק צרכים משטרתיים", הוסיפו.

הלוויתו של אחמד חיג'אזי שנורה למוות בטמרה, 2 בפברואר 2021. שריה דיאמנט, פלאש 90
"להתנהל באופן שיגביר את אמון הציבור". הלוויתו של חיג'אזי בטמרה/פלאש 90, שריה דיאמנט

באירוע שהתרחש לפני שבוע, שוטרים שהגיעו לטמרה הבחינו בארבעה חשודים יורים לעבר בית, בו ככל הנראה מתגורר אדם שנסחט על ידם, כשביום שישי הבית כבר נורה על ידי אלמונים. בעקבות אותו ירי החליטה המשטרה להציב מארב סמוך למקום. הארבעה היו חמושים ברובים אוטומטיים, בהם רובי 16-M מקוצרים.

במשטרה אמרו כי השוטרים קראו לעבריינים לעצור, ואלו בתגובה פתחו לעברם באש. במקום התפתח קרב יריות וכתוצאה ממנו נהרג אחד החשודים, חברו נפצע ושניים נמלטו. מהירי נפגעו גם שני עוברי אורח שנקלעו למקום - חיג'אזי שמת מפצעיו וד"ר מוחמד ערמוש שפונה לבית החולים.

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    4
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully