וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

החות'ים הוצאו מרשימת ארגוני הטרור של ארה"ב - והגבירו את מתקפותיהם

8.2.2021 / 13:00

ממשל ביידן מנסה לקדם את סיום המלחמה בתימן, אך המורדים השיעיים הפרו-איראנים שיגרו ארבעה מל"טים ממולכדים לממלכה בתוך יממה. "קוראים לחות'ים לעצור מידית את המתקפות", אמרו בוושינגטון. במקביל, שליח האו"ם לתימן הגיע לאיראן

בווידאו: נמל התעופה בעדן שבתימן הותקף עם נחיתת מטוס הממשלה החדשה/מתוך טוויטר

ארצות הברית ביטלה את הגדרת המורדים החות'ים בתימן בתור ארגון טרור, אך הכוחות השיעיים הפרו-איראניים הגבירו את מתקפותיהם בימים האחרונים נגד כוחות הקואליציה הסעודית. אתמול (ראשון) הזהירה וושינגטון את החות'ים מהמשך המתקפות נגד אזרחים וקראה לה לחדול מפעילות צבאית חדשה בתימן.

רק ביום שישי עדכן ממשלו של הנשיא ג'ו ביידן את הקונגרס בכוונתו להסיר את החות'ים מרשימת "ארגוני הטרור הזרים", הגדרה המביאה לסנקציות חריפות, בהמשך להכרזתו של ביידן על הפסקת התמיכה האמריקנית בפעילות התקפית של הקואליציה הסעודית בתימן.

ארגוני סיוע בירכו על הוצאת החות'ים מהרשימה, שאליה הוכנסו בימים האחרונים של הממשל הקודם של הנשיא דונלד טראמפ. מתנגדי המהלך אמרו כי הוא יחריף את מה שמוגדר על ידי האו"ם בתור המשבר ההומניטרי החמור ביותר בעולם משום שהוא יפגע בסיוע ההומניטרי לאוכלוסייה הנמצאת על סף רעב.

מנגד, יש הטוענים כי על ממשל ביידן היה להתנות את הוצאת החות'ים מהרשימה בהפסקת הלחימה או לקשור זאת לשיחות עם איראן, התומכת במורדים השיעים. אתמול הגיע שליח האו"ם לתימן, מרטין גריפית, לטהראן לביקור ראשון. הוא נפגש עם שר החוץ של איראן מוחמד ג'וואד זריף במהלך ביקורו בן היומיים.

הפגנה של המורדים החות'ים בתימן נגד הכנסתם לרשימת ארגוני הטרור של ארה"ב, 20 בינואר 2021. רויטרס
המורדים החות'ים מפגינים נגד הכנסתם לרשימת ארגוני הטרור, בחודש שעבר/רויטרס

"בזמן שהנשיא נוקט צעדים לסיום המלחמה בתימן וכשערב הסעודית תומכת בהסדר שלום, ארצות הברית מודאגת מאוד מהמשך המתקפות של החות'ים", אמר אתמול דובר מחלקת המדינה, נד פרייס, בהצהרה שמסר. "אנחנו קוראים לחות'ים לעצור מידית את המתקפות באזורים אזרחיים בתוך ערב הסעודית ולחדול מכל פעילות צבאית חדשה בתימן, שרק תביא סבל נוסף לעם התימני".

לאורך היממה הקודמת, הקואליציה הסעודית דיווחה כי היא סיכלה ארבע מתקפות של מל"טים ממולכדים ששוגרו לכיוון הממלכה. "אנחנו מפצירים בחות'ים להימנע מפעולות שיערערו על היציבות ולהראות את מחויבותם לשיתוף פעולה בונה עם מאמציו של השליח המיוחד של האו"ם גריפית להשיג שלום", אמר פרייס. "הגיעה העת למצוא פתרון לסכסוך הזה".

המלחמה האזורית במדינה הערבית הענייה החלה במרץ 2015, בעקבות התקדמותם של החות'ים לעבר כיבוש דרום המדינה בהמשך להשתלטות על הבירה צנעא שנה קודם לכן. ערב הסעודית, איחוד האמירויות הערביות וכמה מדינות ערביות נוספות הצליחו להדוף את המורדים מהדרום, אך הסכסוך הפך למלחמת התשה ללא שינויים של ממש בשטח.

לפי מיזם ACLED העוקב אחרי סכסוכים בעולם, כ-130 אלף איש נהרגו במלחמה, בהם 13 אלף אזרחים.

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    2
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully